اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
مدیر عامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب:
محمدی: دلیل به چشم نیامدن فعالیت های نفت به این دلیل است که حجم خرابی ها و محرومیت ها در خوزستان بسیار بالا است و آثار جنگ از گذشته بر خوزستان سایه افکنده، در چنین شرایطی بودجه نفت نمی تواند به تنهایی آن را آباد کند و باید همه برای رفع محرومیت ها همکاری کنند.

به گزارش شوشان نشست خبری احمد محمدی مدیر عامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب با اصحاب رسانه به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت برگزار شد.

مدیر عامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب در این نشست گفت:  در همه دوره ‌های تحریم، نوک پیکان حملات تحریم‌ها به سمت نفت و مشتقات نفتی بوده است. صنعت نفت یک صنعت بین‌المللی است؛ در این صنعت در گذشته وابستگی‌هایی به کشورهای دیگر داشتیم اما اکنون حدود ۸۰ درصد کالا و مواد مورد نیاز صنعت نفت را درون کشور تامین و مصرف می‌کنیم.

محمدی با اشاره به طرح جمع‌آوری فلرهای نفتی در خوزستان افزود: تا قبل از انقلاب، حدود ۸۰ درصد از گازهای همراه نفت سوزانده می‌شد اما از دهه ۷۰، طرح‌هایی برای جمع‌آوری گازهای مشعل در مناطق مختلف خوزستان اجرایی شد. اکنون ۸۰ درصد از گازهای همراه نفت جمع‌آوری می‌شود و باقیمانده آن می‌سوزد.

حجم محرومیت ها در خوزستان بالاست

او ادامه داد: دلیل به چشم نیامدن فعالیت های نفت به این دلیل است که حجم خرابی ها و محرومیت ها در خوزستان بسیار بالا است و آثار جنگ از گذشته بر خوزستان سایه افکنده، در چنین شرایطی بودجه نفت نمی تواند به تنهایی آن را آباد کند و باید همه برای رفع محرومیت ها همکاری کنند.

احداث بزرگ‌ترین پالایشگاه گاز منطقه در بهبهان

مدیر عامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب در خصوص جمع آوری فلرهای نفتی گفت: ۸۰ درصد گازهای همراه نفت جمع آوری و ۲۰ درصد آن سوزانده می شود که همین ۲۰ درصد نیز رقم بزرگ و قابل ارزشی است که می تواند به عنوان خوراک پالایشگاها مورد استفاده قرار گیرند، برای جمع آوری آنها طرح های مهمی از جمله پالایشگاه بیدبلند(2) احداث شده که به زودی به بهره برداری می رسد.

محمدی گفت: این پالایشگاه یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های گاز جهان و بزرگ‌ترین پالایشگاه گاز منطقه است و روزانه می‌تواند ۲ میلیارد فوت مکعب گاز را جمع‌آوری و فرآورش کند. این پالایشگاه که در نزدیکی بهبهان در حال ساخت است.

همه طرح های نفتی با پیوست زیست محیطی و ملزم به انجام مسئولیت های اجتماعی هستند

محمدی طرح های جدید نفتی را همراه با پیوست زیست محیطی دانست و گفت: طی سال های اخیر همه طرح های جدید نفتی همراه با پیوست زیست محیطی تعریف شده است که طرح ۲۸ مخزن با اعتبار ۶۰ میلیون یورو با الزام به انجام مسئولیت های اجتماعی تعریف شده که ۶۵ درصد آن متعلق به خوزستان است و با همکاری شورای برنامه ریزی استان هزینه خواهد شد.

حق آلایندگی را تمام و کمال پرداخت کردیم

مدیر عامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به اینکه همه مبالغ آلایندگی مناطق نفت خیز جنوب که عدد قابل توجهی است تمام و کمال پرداخت شده است، گفت: بر اساس قانون شرکت هایی که به هر دلیل آلایندگی دارند باید یک درصد از بودجه عملیاتی خود را به عنوان حق آلاینگی بپردازند که چهار شرکت مناطق نفتخیز جنوب سهم یک درصد را تا ریال آخر پرداخت کرده اند.

محمدی توضیح داد: یک بحث مورد اختلاف در مورد متمم آلایندگی است که برخی از مسئولین استان می گویند باید یک درصد از فروش نفت که مثلا ۳ میلیون بشکه است هم به عنوان حق آلایندگی پرداخت شود که قانون گذار گفته شرکت هایی که فروش نهایی را انجام می دهند باید آن را پرداخت کنند نه شرکت نفت که به پالایشگاه ها و پتروشیمی ها خام فروشی می کند. اخیرا نیز دولت اعلام کرده که ما مشمول پرداخت متمم نمی شویم و همان حق آلاندگی عملیاتی را باید بدهیم که آن را نیز کامل پرداخت کرده ایم.

جمع آوری ۹۵ درصد گازهای مشعل خوزستان تا 2 سال آینده

مدیرعامل شرکت مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه تا دو سال آینده ۹۰ تا ۹۵ درصد گازهای مشعل خوزستان جمع آوری می شود، تصریح کرد: قراردادهای مختلفی در این زمینه منعقد شده تا گازهای شرق استان خوزستان تا منطقه رامشیر، گازهای مرکز خوزستان و شمال خوزستان را جمع آوری کند.

در تحریم ها هیچ دکل حفاری تعطیل نشده است

محمدی ادامه داد: هرچند که تحریم وجود دارد و شرایط نقدینگی در کل کشور کاهش یافته است اما هیچ دکل ملی حفاری را به این واسطه تعطیل نکرده ایم و حتی بیشتر از میانگین در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه حجم نقدیگی در کل کشور کاهش یافته است و همه بخش‌های دولتی درگیر مشکلات هستند، گفت: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ۵۹ دکل آماده به کار در ملی حفاری دارد که از این تعداد، سالانه حدود ۴۰ دکل در مناطق نفتخیز فعالیت دارند. در حال حاضر حدود ۴۷ دکل در مناطق نفت خیز در حال فعالیت هستند و ۹۰ درصد از این دکل‌ها مربوط به شرکت ملی حفاری است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار