اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۶

نوید سرخان زاده:

بسمه تعالی

" وقف یکی از از نهادهای حقوقی مترقی و پیشرو حقوق اسلامی است" 
(مقام معظم رهبری) 
دفتر نماینده محترم منتخب مردم شهرستان بهبهان و آغاجاری در تاریخ نهم تیرماه سال ۱۳۹۹ بیانیه منتشر نمودند که عین مطلب بیانیه به شرح  ذیل منعکس می گردد:

بازدید نماینده بهبهان و آغاجاری از شهر منصوریه

محمدطلا مظلومی نماینده مردم شریف بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی طی دیداری از شهر منصوریه مشکلات این شهر را بررسی کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط مردمی نماینده مردم شریف بهبهان و آغاجاری، روز گذشته محمد طلا مظلومی بهمراه رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان بهبهان در شهر منصوریه حضور یافته و با شهردار و مردم این شهر دیدار و گفتگو کرد.

مظلومی اظهار داشت: جهت رفع مشکل زمین های موقوفه منصوریه پیگیری های اولیه با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور صورت گرفته و در تلاش برای رفع دغدغه چند دهه مردم این شهر هستیم.

نماینده بهبهان تصریح کرد جهت رفع این مشکل نیاز به همکاری اهالی شهر منصوریه می باشد تا با توافق با سازمان اوقاف، زمین ها موقوفه هرچه سریع تر تعیین و تکلیف شود.

مظلومی در ادامه بیان داشت جهت رشد و ارتقاء شهرداری منصوریه به ویژه در مورد تخصیص بودجه پروژه های عمرانی تلاش و پیگری لازم را انجام خواهم داد.
مظلومی که در ابتدای ورود خود به منصوریه در یادمان شهدای گمنام این شهر حضور یافته و با قرائت فاتحه به روح پاک این شهدا اظهار داشت اعتبار لازم جهت تکمیل این یادمان تامین گردیده است.

محمد طلا مظلومی در ادامه این دیدار از تصفیه خانه آب شهر منصوریه بازدید کرده و از توافق صورت گرفته با مدیر عامل آبفا استان جهت تجهیز این تصفیه خانه جهت افزایش کیفیت و پایداری آب شرب شهر منصوریه خبر داد.

در پایان این دیدار نماینده مردم بهبهان و آغاجاری با جمعی از شهروندان شهر منصوریه ديدار و گفتگو کرد، و مشکلات و مطالبات آنها را بررسی و پیگیری نمود.

قبل از هر سخنی نظر این دو بزرگوار یعنی آقایان مظلومی و ریاست محترم اداره اوقاف که در این دیدار حضور داشتند به شرح مختصری از تاریخچه وقت نامه که شرح کامل و مفصل آن در __ به قلم سید محمد طباطبایی بهبهانی موجود وقابل دستیابی است معطوف میدارد:

این موقوفه از اوائل عهد قاجار  بنا گردیده است. بدین نحو که واقف جلیل القدر بنام ميرزا منصورخان بن ميرزا سلطان محمدخان بن ميرزا عليرضاخان بن ميرزا قوام الدين بن ميرزا حبيب الله در ميان اراضي موقوفه قلعه‏اي بنا نهاد و آن منطقه را منصوريه نام نهاد. اين نقطه که بخش مرکزي موقوفه را تشکيل مي‏دهد  به سال 1230 وقف گرديده و قسمتهاي ديگر موقوفه که تقريبا ده برابر قريه‏ي منصوريه است، بعدها به موقوفه افزوده شده و همگي را روي هم به نام موقوفه ي منصوريه از توابع شهرستان بهبهان نمام نهاده اند. و در وقف‏نامه‏ ای که به سال 1234 نوشته شده، نام تمام اراضي ثبت است؛ پس معلوم مي‏شود که قسمت اعظم موقوفه در فاصله ی سال‏هاي 1230 تا 1234 به موقوفه ی اصلي منضم شده است.

نکته ی جالب توجه ديگر اينکه به واسطه ی رابطه ی نزديک ميرزا منصورخان و فرمانفرما، حتي قبل از وصلت خانوادگي، فرمانفرما طي نامه‏ ای از دولت مرکزي خواستار معافيت موقوفه از عوارض  ديواني مي‏گردد. ميرزا محمدعلي، مستوفي الممالک آن تاريخ، موافقت نموده حکم معافيت به قيد ابد به امضاي فتحعلي شاه مي‏رسد که آن فرمان تا حال موجود است. اين رفع قلم تا پايداري دولت قاجار، معمول و مرعي بود، چنان که فرصت الدوله در فارسنامه، که در عهد ناصري نگاشته شده، مي‏گويد: آن موقوفه تاکنون به مرفوع القلمي باقي است تاريخ نگارش این وقف نامه ربيع‏ الاول يا ربيع الثاني  سال 1234 است و مهر تعداد 75 تن  ازعلماي بنام آن روزگار بر حواشي این وقف نامه  ديده مي‏شود که از این ميان  تقربا نام  43 نفر از این بزرگواران خوانا بوده که در  ذیل به ذکر چهار نفر از علمای والا مقام بسنده میگردد:

الف) جناب آخوند ملامحمد کاظم بهبهاني ابن حاج کمال الدين بزاز. 
ب) مير علينقي بن محمد صالح طباطبائی. 
ج) سيد نصرالله بن محمد شفيع. 
د)  مير محمد صادق طباطبائي بن مير محمد صالح. 

بنا بر توضيحاتی که در خصوص نحوه تملک اراضی موضوع وقف در  وقف‏نامه آمده، واقف از قبل مالک قسمتی از اراضی محدوده موقوفه بوده و برخي اراضي باير و غیر قابل کشت و زرع  را از مالکین خریدار ی وقسمتی دیگر از زمین‌ها حسب مندرجات وقف نامه پس مصالحه با مالکین به مالکیت واقف در آمده و مالکیت قسمت دیگر از این ملک نیز از طریق هبه محقق  پس از تحقق مالکيت کل اراضی، صيغه‏ ی وقف بر آنها جاري مي‏شود. مجموعه ی املاک و مزارعي که روي هم موقوفه ی منصوريه را تشکيل مي‏دهند، به شهادت وقف‏نامه به اين قرارند

1. روستاي منصوريه که مهمترين بخش موقوفه و مرکز آن است که قبلا اراضي پراکنده و تحت مالکيت‏هاي مختلف بوده و به نامهاي اراضي بکان، برکه ليشان، چانک، تل موسي و ديگر اسامي، خوانده مي‏شده‏اند که بعد ازانتقال همه‏ ی آنها به ملکيت واقف، آنها را روي هم منصوريه ناميد. در وقف‏نامه، حدود چهارگانه‏اش چنين معين شده است: از سمت قبله متصل به «جدول شهر»، از جنوب به راه «کر بردي» و از صبا به «گچ» و از شمال به «تل حومه». اين روستا شش دانگه موقوف است. 2. مزرعه‏جات قريه‏ي بدلي 3 دانگ؛ 3. مزرعه‏ي سيلاوکي پنج دانگ و نيم و خمس جو؛ 4. مزرعه‏ي قريه‏ي کيکاوس 12 جو و خمس جو؛ 5. مزرعه‏ي منصور بيگي واقع در سمت قبله‏ي قريه‏ي دو دانگه شش دانگ؛ 6. مزرعه‏ي گراب (گرم آب) با آسيابهاي آن واقع در حوالي قريه‏ي دو دانگه 4 دانگ و نيم؛7. قريه‏ي دولت آباد شش دانگ؛ 8. مزرعه‏ي چم شيرازي شش دانگ؛ 9. چم دهدار عبد شش دانگ؛ 10. چم زير راه شيرازي مشهور به چم دندي شش دانگه، 11. سياه‏پوش شش دانگه؛ 12. قريه‏ي طاهر آباد 3 حصه از 24 حصه؛ 13 دشت آهوباز شش دانگه؛ 14. مزرعه‏ي کل شش دانگه؛ 15. مزرعه‏ي گوري شش‏دانگه؛ 16. مزرعه‏ي چم آسياب شش دانگه؛ 17. مزرعه‏ي آسمان گرد شش دانگه؛ 18. مزرعه‏ي کلال دره شش دانگه؛ 19 مزرعه‏جات چم مناف با بنياني قلعه با اراضي و صحاري... در حوالي رودخانه‏ي کردستان 4 دانگ؛ 21 مزرعه‏ي چم عربي واقع در حوالي رودخانه‏ي کردستان شش دانگه با ملحقات و منضمات.

محدودیت ها :

محرر وقف‏نامه، بعد از تصريح به وقفيت مؤبد و مخلد، علاوه بر خريد و فروش، اين موارد را ممنوع اعلام مي‏کند:

 1. رهن دادن 2. تبديل؛ 3. تغيير قواعد؛ 4. اجاره دادن به هر نحو، چه در عقد واحد چه در عقود متعدده؛ 5. ميراث گذاشتن مصالحه‏ي محصولات رقبات موقوفه و منافع آن با غير؛ 6. عقد صلح بر رقبات و هرجات موقوفه.

صرفنظر از شور و شوقی که مطالب این دو عزیز بزرگوار در شنونده ذینفع ایجاد می نماید و آنها را ترغیب به مالکیت ملک وقفی و قد علم نمودن در جهت احقاق حق موقوف علیهم  می نماید این است اشخاصی که بنا حق خود را مالک عرصه ملک وقفی می دانند به این امید که خواسته بناحقشان توسط این نماینده محترم پیگیری در دور بعد انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز  به ایشان  که در صدد برآمد تا مشکل زمین های وقفی را مرتفع نماید رای بدهند  این بیانیه  موجب  تاثر  و تاسف موقوف علیهم گردیده است چرا که به فرض وجود مشکل باید پرسید که جناب آقای نماینده این مشکل در کدام یک از وظایف دوگانه شما به عنوان نماینده مجلس گنجانده شده و آیا هیچ مرجع ذیصلاح دیگری وجود ندارد که به این امر ورود نماید بجز نماینده مجلس آیا سوگند شما در مجلس برای  حل مشکل زمین های وقفی بوده؟   نماینده محترم که ظاهرا دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته حقوق خصوصی  می باشید  آیا این شما برادر  بزرگوار وقف  و موقفی بودن اراضی موقوفه را مشکلی بر سر راه مردم محترم و عزیز منصوریه می‌دانید؟

آیا نمیدانید که وقف مشکلی نیست که شما بخواهید  آنرا  بر جهت رفاه  مردم  منطقه  مرتفع نمایید. 
آیا نمی دانید به فرموده امام جعفر صادق وقف یکی از انواع صدقه جاریه است. 

آیا به فرمایشات مقام معظم رهبری که وقف برابه عنوان یکی از نهادهای حقوقی مترقی و پیشرو حقوق اسلامی التفاتی نداشته اید؟ 
آیا کتاب تحریر الوسیله اثر جاوید و ماندگار بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی که وقف را چنین تعریف نموده اند:وقف عبارت است از اينكه عين مال را حبس كنند، يعنى براى ابد فروش و انتقال آن به غير را ممنوع سازند و منافعش را به طور رايگان در اختيار اشخاصى حقيقى يا حقوقى قرار دهند را مطالعه ننموده اید؟ 

نماینده محترم اداره اوقاف که در آن جلسه حضور داشته اید چگونه به امری قول داده‌اید که محقق شدن آن امری محال است؟ آیا نمی دانستید که سکوت یا اهمال  هنگام انتقال اسناد  املاک وقفی  به اشخاص حقیقی  و خروج ملک موقوفی  ازید موقوف علیهم مصداق بارز  تعدی و تفریط نسبت به موفق محسوب گردیده  و مشمول  ماده ۷  قانون اوقاف می گردد؟ 

آیا این دو بزرگوار با توجه به اشراف  حقوقی که داشتند نمی دانستند که هرگونه تعدی و تفریط در موقوفه ضمان است و چنان اندک مطالعه و تحقیقی در رساله ها و اینترنت نموده باشید و یا استفتائات مقام معظم رهبری را دیده باشید در سایتی که به جهت پاسخ به استفتائات طراحی گردیده معظم الله در مسئله ۲۰۰۸ که از این بزرگوار سوال شده که اگر فردی زمین خود را وقف آن نماید و تولیت آن را تا زنده است برای خودش و بعد از مردن برای اکبر اولاد ذکور قرار دهد د و اختیارات خاصی هم در اداره امور موقوفه برای او قرار دهد آیا مدیریت اوقاف و امور خیریه حق دارد همه یا بعضی از آن صلاحیت ها و اختیارات را از متولی سلب نماید که ایشان در پاسخ فرمودندتا زمانی که متولی منصوب از طرف واقف از حدود اختیارات تولیت وقف خارج نشده اداره امور وقف همانگونه که واقف در انشاء وقف برای او او مقرر کرده در اختیار اوست و از نظر شرعی تغییر و تبدیل اختیارات او که در زمان صیغه وقف مقرر گشته صحیح نمی باشد .

و یا در مورخه هجدهم بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در پاسخ به سوالی که در خصوص تغییر و تبدیل موقوفه یا تصرفات غیر مجاز در موقوفه در غیر جهت وقت از مقام معظم رهبری سوال شد ایشان در پاسخ اظهار داشتند تغییر و تبدیل موقوفه یا تصرفات غیر مجاز در موقوفه در غیر جهت وقت جایز نیست و موجب زمان است و تغییر و تبدیل شرایط وقف و چگونگی استفاده از آن باطل و بی اعتبار و بی اثر است .

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار