اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
شوشان / رحیم قمیشی:

خانم کاندولیزا رایس، وزیر خارجه سیاه‌پوست آمریکا در دولت بوش، که همیشه مقامات عالی ایران او را با صفت زشت و بدترکیب خطاب می‌کردند، در خاطرات جوانی‌اش تعریف می‌کند؛ روزی از روزهای دانشجویی‌ام پس از کلاسی خسته کننده به بیرون می‌رفتم که دانشجویی بسیار مستاصل و نگران خودش را به من رساند و با خواهش و التماس خواست فقط چند دقیقه وقتم را به او بدهم و در ازای آن ۲۰ دلار هم حق‌الزحمه بگیرم! ۲۰ دلار در دوره دانشجویی پول کمی نبود اما بیشتر از روی کنجکاوی قبول کردم.

دانشجوی مستاصل من را کمی آنطرف‌تر نزد همسرش می‌برد و می‌گوید "بفرمایید آوردم"! همسر با نگاهی به من (یعنی وزیر خارجه آینده آمریکا) سری تکان می‌دهد و به خانمش می‌گوید:

- "قبول" ولی باید بنشینیم و مشکلاتمان را هم حل کنیم!

خانم کاندولیزا رایس تعریف می‌کند؛ اصرار از او خواستم ماجرا را بگوید، حتی اگر خواست ۲۰ دلار را پس بگیرد!

و‌ متوجه می‌شود بین این زوج دعوای شدیدی در گرفته بوده و همسرش به او گفته آیا زشت‌تر از خودت در دانشگاه کسی را سراغ داری؟!

و او که ظاهر خوبی هم نداشته با بردن من، به همسرش ثابت کرده که بله وجود دارد!

این خاطره را وزیر امور خارجه‌ای می‌گوید که ما در خطبه‌های نماز جمعه و سخنرانی مقامات عالی سعی می‌کردیم ثابت کنیم خیلی بدترکیب است و زشت!!
خودش می‌دانست ظاهر زیبایی ندارد، اما آنجا عرصه دیپلماسی بود نه انتخاب وزیر خارجه زیباتر!

حالا ترامپ با انواع سیاست‌ها برای پیشبرد اهدافش جلو آمده، و ما با بیان اینکه او یک مردک حقه‌باز، قمارباز، غیر قابل پیش‌بینی، فاسد و دیوانه است تمام حرکاتش را از قبل در قبال ایران شکست خورده قلمداد می‌کنیم!

آیا مقامات ایران پیش بینی می‌کردند امارات ناگهان اعلام کند روابطش را با اسرائیل عادی می‌کند و در تل آویو بزودی سفارتخانه باز می‌کند؟!
ولی ترامپ می‌دانست.

آیا کسی تصور می‌کرد بعد از عادی شدن رابطه امارات و اسرائیل ما مجددا تاکید کنیم این موضوع در روابط اقتصادی ما با امارات و روابط سیاسی‌مان هیچ تاثیری نخواهد داشت؟
ولی شد. امارات شاهرگ حیاتی اقتصاد وارداتی ما بود! مصر که نبود.

آیا ایران فکر می‌کرد اسرائیل به‌طور علنی مواضع نیروهایمان و انبارهای موشکی‌مان را در سوریه مستقیما بمباران و موشکباران کند و مسئولیت آن را هم بعهده بگیرد و ما نتوانیم هیچ عکس‌العمل متناسبی نشان دهیم؟
ما نه ولی ترامپ پیش‌بینی می‌کرد!

آیا دو هفته پیش کسی فکر می‌کرد انفجار لبنان حزب الله لبنان را در چنان موضع انفعالی قرار بدهد که در برابر سقوط دولت مورد تاییدش، هیچ عکس‌العملی نتواند نشان بدهد!

و امروز با عواقب محکومیت یکی از اعضایش در دادگاه بین‌المللی رسیدگی به قتل رفیق حریری با بحران جدیدی روبرو شود؟

و آیا ایران تصور می‌کرد با سفر الکاظمی نخست وزیر کشور "برادر و دوست ما" یعنی عراق به آمریکا دو رهبر کشور بیانیه توافق همه جانبه صادر کنند و بر ضرورت باقی ماندن نیروهای امریکایی در عراق و‌مبارزه آنها با دشمنان دو‌ کشور تاکید نمایند؟!

ترامپ همه اینها را می‌دانست!

همان ترامپ قمارباز و احمق به زعم ما!

ما عرصه دیپلماسی را، عرصه بین‌الملل را بسیاری اوقات با وعظ‌های یک‌طرفه‌ای که برای مخاطبین کم سواد ارائه می‌کنیم اشتباه می‌گیریم.

وزیر خارجه بد ترکیب امریکا
پس ما پیروزیم!

رئیس جمهور قمارباز و زورگوی امریکا
پس ما موفق می‌شویم!

به‌جای تحلیل رفتارهای امریکا، و پذیرش واقعیت‌ها خودمان را گول می‌زنیم که ۱۳ - ۲ او را در شورای امنیت بردیم!

آیا اینکه ترامپ می‌گوید با پیروزی در انتخابات ظرف یک هفته و حداکثر یک ماه با سران ایران به توافق می‌رسد تنها یک بلوف قماربازی است؟

آیا اینکه امریکا دو طرح را رسما و محکم به شورای امنیت می‌برد، با اطمینان از اینکه هیچیک از اعضاء موافقش نیستند، تنها یک اشتباه محاسباتی و رفتار احمقانه است؟

مطمئنا خیر!

ساده‌ترین کار آنست که بگوییم او یک دروغگوی نژادپرست هوس‌باز است و همه حرف‌ها و رفتارش بی منطق و غیر کارشناسی است...

و بزودی ما در همه عرصه‌ها چون گذشته موفق می‌شویم! 

و‌محاصره امریکا را تنگ‌تر و نظام حاکم آنجا را سرنگون می‌کنیم.

اما پشت این پرده چه خبر است؟

اشاره کردم اینکه ما دشمنان خود را با صفات ابله و نادان توصیف کنیم و از طرفی در بسیاری عرصه‌ها به آنها ببازیم هیچ افتخاری برای ما نداشته و تنها به بی اعتباری مضاعف ما می‌انجامد...
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار