اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
غیزانیه یکی از بخش های محروم اهواز است که با وجود نفت‌خیز بودن در دهه های اخیر کمتر به توسعه روستاهای آن توجه شده است اما دولت تدبیر و امید در سال های اخیر با نگاه ویژه به این منطقه و اجرای طرح انتقال آب، با حل این مشکل، امید را به خانه های مردم این بخش بازگردانده است.

نام غیزانیه این روزها بیش از هر زمان دیگری بر سر زبان‌هاست. سال ۹۵  خبرگزاری ایرنا برای اولین بار گزارشی از این منطقه محروم منتشر کردکه در این گزارش به مشکلات آن از جمله  راه ، مدارس خدمات بهداشتی و ... اشاره شد. هر چند مسئولان وقت شرکت مناطق نقتخیز جنوب به گزارش ایرنا واکنش نشان دادند اما طولی نکشید که نگاه دولتمردان معطوف این منطقه ثروتمند اما فقیر قرار گرفت.

مسئولان شرکت مناطق نفتخیز جنوب در همان زمان چندین کانکس مجهز برای دانش آموزان تامین کردند، ساخت مدارس در دستور کار قرار گرفت و راه‌های آنها بهبود یافت. اما مهمترین مشکل مردم این بخش نبود آب آشامیدنی بود.

در همان موقع استاندار خوزستان به غیزانیه رفت و در همان زمان موضوع اب این منطقه در دستور کار دولتمردان قرار گرفت و با دستور استاندار خوزستان طرح انتقال آب به این بخش اجرایی شد.

بخش روستایی غیزانیه وسیع ترین بخش کشور با ۲۵ هزار نفر جمعیت و با ساکنانی که عمدتا  با پیشه دامداری از لحاظ تامین اب برای خود و دامهایشان در مضیقه بودند. 

به گفته  مسئولان ، در غیزانیه حدود ۲۰۰هزار راس دام وجود دارد و همین موضوع تامین آب برای این تعداد دام را با مشکل مواجه کرده بود به همین منظور مسئولان استان با طرح یک نقشه  رفع این مشکل را هدف گذاری کردند.

طرح آبرسانی به غیزانیه، پروژه‌ای  است که از سالها پیش تعریف شده ‌بود اما هربار به دلایل مختلف ازجمله کمبود اعتبار و عدم انجام به تعهدات از سوی پیمانکار وقت، متوقف و یا به تعطیلی کشیده‌ می‌شد.

هر چند  مردم این بخش در خرداد ماه گذشته اعتراضاتی به اجرا نشدن این طرح داشتند اما مسئولان برای بازگشت امید به این منطقه همت خود را دو چندان کردند تا آنجا که به دستور استاندار خوزستان نقاط مختلف غیزانیه به کارگاه‌هایی برای حفاری لوله‌های آب و تجهیز تصفیه‌خانه آب شرب آن مبدل گشت.

در همان زمان رییس جمهوری نیز در تماس‌های جداگانه با وزیر نیرو و استاندار خوزستان، با اشاره به بروز برخی مشکلات مردم در تامین آب آشامیدنی در بعضی از مناطق اهواز از جمله غیزانیه دستور داد هرچه سریعتر اقدامات لازم برای رفع این معضل انجام شود.

 دکتر روحانی به استاندار خوزستان تاکید کرد مسوولان استانی و تمام دستگاه‌های مرتبط برای جلوگیری از بوجود آمدن مشکل و سختی برای مردم خوزستان در زمینه تامین آب آشامیدنی در فصل تابستان برنامه ریزی و اقدامات لازم را داشته باشند تا مردم با مشکلات آب مواجه نشوند. 

به دلیل حجم بالای طرح آبرسانی، این پروژه در سه فاز تعریف شد تا با اجرای هر فاز از آن بخشی از مشکل آب شرب روستاها حل شود.

غیزانیه در قلب منطقه نفتی اهواز

غیزانیه در قلب منطقه نفتی اهواز واقع شده است  جایی که  حدود ۳۰۰ حلقه چاه در آن واقع شده است. این بخش دارای ۸۰ روستا و ۲۵هزار نفر جمعیت  است  و به دلیل محرومیت های  زیاد نامش همواره بر سر زبان‌هاست.

وجود ۳۰۰ حلقه چاه در حوالی این بخش خود دلیل محکمی برای ایفای مسئولیت های اجتماعی شرکت نفت است. 

دی ماه سال ۹۸ استاندار تلاش کرد تا بخشی از وظیفه تکمیل پروژه آبرسانی به غیزانیه را به شرکت نفت واگذار کند و در نشست امضای توافقنامه همکاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب و شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان گفت: نبود آب شرب در این منطقه که روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت از آن استخراج می‌شود، جای سوال دارد.

 از طرفی وزارت نفت  هم مدعی است که تاکنون اعتبارات قابل توجهی برای آبرسانی به این بخش اختصاص داده است.

به گفته مقامات این وزارتخانه بیش از ۴۲۰میلیارد ریال  از اعتبارات شرکت ملی نفت ایران در چهار سال اخیر به بخش‌های آبرسانی، عمران، آموزش و زیست‌محیطی غیزانیه اختصاص یافته که بیش از ۲۵۰  میلیارد  ریال  از این اعتبار برای طرح آبرسانی بوده است.

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره طرح تأمین آب غیزانیه اعلام کرد طرح آبرسانی غیزانیه با اختصاص ۲۵۲ میلیارد ریال اعتبار از سوی این شرکت و شرکت ملی نفت ایران دنبال شده، به نحوی که ۱۳۲ میلیارد ریال به احداث ایستگاه پمپاژ و ۱۲۰ میلیارد ریال به احداث خط لوله جدید آب اختصاص یافت و ۱۱ دستگاه تانکر آب نیز به‌منظور توزیع روزانه ۴۰۰ هزار لیتر آب آشامیدنی اختصاص داده شد.

مشکل دیرینه  آب غیزانیه در دولت تدبیر برطرف شد

به گفته آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری یکی از نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، مشکل آب مردم بخش غیزانیه سابقه طولانی دارد و از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی مطرح بوده و بارها به مسوولان مربوطه  در این زمینه تذکر گرفته اند.

روستاهای غیزانیه از سه نقطه تصفیه خانه شیبان  از محل رودخانه کارون، تاسیسات آب رامهرمز و کانال کوت امیر آب شرب دریافت می کنند.

به گفته مسئولان  این سه منبع آب حدود ۴۰ الی ۵۰ کیلومتر با روستاهای غیزانیه فاصله دارند که همین امر باعث افت فشار و یا قطعی آب  در شبکه می شود.

طرح آبرسانی به بخش غیزانیه از مصوبات استاندار خوزستان  است که در دی ماه ۹۵  مصوب شد. 

با تعلل شرکت آبفار خوزستان در اجرای طرح آبرسانی به این منطقه در سال ۹۵ استاندار خوزستان در فروردین ماه سال ۹۷ آبرسانی به قسمت غربی این بخش از اهواز را به سازمان آب و برق سپرد تا به گفته وی بخشی از تعلل شرکت آبفار در اجرای طرح آبرسانی جبران شود.

 استاندار خوزستان پیشتر در خصوص دلایل تاخیر در اجرای پروژه گفته بود تغییر و تحولات در مدیریت و معاونت آب رسانی سازمان آب و آبفای روستایی ، ناهماهنگی بین آبفای روستایی و شرکت نفت ، بیماری طولانی مدیریت آبفای روستایی و همچنین تغییر قیمت‌ها باعث شد تا به تعهدات خود کاملا عمل نکنیم و انجام این پروژه طولانی شود.

به گفته غلامرضا شریعتی مشکل آب بخش غیزانیه مشکلی ۱۵ ساله است و خط آبرسانی آن مربوط به سال ۱۳۶۱ می باشد که گسترش ، بازسازی و نوسازی نشده است ؛ سال ۱۳۹۶ پروژه آبرسانی در این بخش به کمک شرکت نفت ، سازمان آب و برق خوزستان ، آبفا روستایی و استانداری آغاز شد و امیدواریم با پایان طرح آبرسانی در این منطقه شاهد آب پایداری برای ساکنان آن باشیم .

 بهره مندی از نعمت آب ظرف سه ماه

۲۴ خردادماه امسال استاندار خوزستان در آیین افتتاح فاز نخست این پروژه از اختصاص ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به روستاهای غیزانیه خبرداد.

در فاز نخست طرح آبرسانی به غیزانیه ۵۹ کیلومتر لوله گذاری و امکان انتقال حداقل ۱۷ هزار مترمکعب آب به سمت ایستگاه نزهه فراهم شده است.

شریعتی  در همان زمان با اشاره به فراهم شدن آب شرب بخشی از روستاهای بخش غیزانیه گفت: از این تعداد ۱۲ روستا به صورت شبانه روز و ۱۸ روستا به صورت ۱۰ ساعت در روز آب خواهند داشت.

۱۶ شهریور ماه نیز مطابق وعده داده شده فاز دوم این پروژه با هدف بهره مندی ساکنان روستایی دهستان غیزانیه و مشرحات به بهره برداری رسید. به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اجرای این پروژه انتظار می رود ۲۰ هزار نفر از ساکنان غیزانیه آب پایدار دسترسی داشته باشند؛ مطابق استاندارد تعریف شده برای آب پایدار روستایی، هر مشترک آب و فاضلاب روستایی باید روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت آب شرب داشته باشند.

صادق حقیقی پور با اشاره به اینکه در گام دوم ۶۵۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است افزود: البته ما قادر به تامین آب مورد نیاز ۲۴ ساعته ساکنان بخش غیزانیه هستیم اما به دلیل نوع شبکه توزیع موجود در این بخش روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت امکان توزیع آب شرب وجود دارد که مطابق استاندارد است.

بخش عمده‌ای از مشکل آب شرب روستاهای بخش غیزانیه با تکمیل گام دوم طرح آبرسانی حل شد زیرا ایستگاه تقویت فشار  منطقه نزهه نقطه ثقل بیشتر روستاها است؛ تکمیل گام سوم این طرح نیز در پایدارسازی آب شرب روستاهای شرق غیزانیه تاثیرگذار است.
در همان روز فاز سوم این پروژه نیز به صورت آزمایشی به بهره برداری رسید تا در صورت وجود نواقص، شناسایی و رفع شوند. در گام سوم نیز ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که لوله مورد نیاز آن بر عهده بنیاد مستضعفان، و تکمیل کننده آن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بود.

به گفته مسئولان آبفای خوزستان انتظار می‌رود با اجرای گام سوم این پروژه، آب شرب ۸۰ روستا با جمعیت ۲۵ هزار و ۹۵۰ نفر پایدار شود. پس از اجرای این سه گام، تنها مشکل آب شرب چند روستای کوچک بخش غیزانیه باقی می‌ماند که باید شبکه توزیع و خطوط انتقال آب آنها اصلاح شود.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ااجرای این پروژه را وحدت، همکاری و مدیریت جهادی فرزندان انقلابی دانست و گفت: پس از فرمان رهبر معظم انقلاب تمامی دستگاه ها با اتحاد و همدلی پای کار آمدند و پروژه آبرسانی غیزانیه را به سرانجام رساندند که شاید اجرای چنین پروژه ای در این مدت زمان کوتاه رکورد بزرگی برای ما به شمار آید.  این پروژه فصل مشترک همکاری جدی و هدفمند دستگاه‌های اجرایی بود که تبدیل به یک فرصت و قدرت شد.

کعبی یکی از ساکنان غیزانیه در توصیف شرایط فعلی آبرسانی گفت: شرایط نسبت به روزهای پیش از اجرای طرح به مراتب بهتر است، در گذشته روزهای متمادی آب در لوله‌ها جریان نداشت و بیشتر مواقع چشم به راه تانکرهای آبرسانی بودیم.

وی ادامه داد: درحال حاضر حدود ۳۰ روستا بیش از ۱۰ ساعت در روز آب دارند، در سایر روستاها که عمدتا شامل فاز دوم پروژه آبرسانی هستند هنوز مشکلاتی در تامین آب وجود دارد اما در ساعت های قطعی آب، تانکرهای آبرسان این مشکل را تاحدودی حل می کنند.

رفع مشکل آب شرب اهالی غیزانیه تا ۲۰ سال آینده

اکنون هر سه فاز این پروژه عظیم اجرا شده است و باید ظرف یک تا ۲ ماه آینده مشکل روستاهای این بخش به استثنای چند روستای محدود حل شود. به گفته استاندار خوزستان تکمیل طرح آبرسانی به بخش غیزانیه از توبع شهرستان اهواز سبب می‌شود که آب شرب ساکنان روستاهای این بخش تا ۲۰ سال آینده تامین شود و مشکلی برای آب‌شرب نداشته ‌باشند.

درحال حاضر حدود ۷۰۰ روستای استان خوزستان فاقد دسترسی به شبکه و خطوط انتقال آب هستند معاون هماهنگی امور استانداری خوزستان از حل مشکل بخشی از این روستاها تا پایان امسال خبر داده است.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار