اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۳۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
معاون علوم پزشکی اهواز:
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بروز حساسیت‌های تنفسی در فصل پاییز، گفت: در این شرایط، هرگونه علائم تنفسی نشانگر کرونا است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.
دکتر سیدمحمد علوی در جمع خبرنگاران با اشاره به بروز آنفلوآنزا در فصل پاییز، اظهار کرد: مشاهده کرده‌ایم افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند پس از بهبود، مجددا به این عفونت مبتلا می‌شوند بنابراین کسانی که به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند، در برابر این بیماری مصون نمی‌شوند و خطر ابتلای مجدد به عفونت وجود دارد. درمورد کرونا نیز شاید واکسنی که اکنون این همه آن را تبلیغ می‌کنند، واکسن بسیار موثری نباشد و تنها مقداری تاثیرگذار باشد.

وی افزود: بنابراین زمانی که با نوعی بیماری مواجه هستیم که واکسن و یا داروی موثری ندارد، تنها باید دستورالعمل‌های بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا رعایت کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بروز حساسیت‌های تنفسی در فصل پاییز، بیان کرد: نباید خودمان را بی‌جهت گول بزنیم؛ به دلیل بروز حساسیت‌ها در فصل پاییز، برخی از مردم بیماری‌شان را به چیز دیگری نسبت می‌دهند در حالی که اکنون زمان پاندمی کرونا است بنابراین هرگونه علائم تنفسی باید به کرونا نسبت داده شود، نه حساسیت. در این شرایط، هرگونه علائم تنفسی نشانگر کرونا است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

وی افزود: به محض اینکه کسی دچار علائم تنفسی شد، دیگر نباید سر کار حاضر شود و در صورتی که دانش‌آموزی نیز علائم خفیفی داشته باشد، نباید به مدرسه برود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مردم باید علائم بیماری را جدی بگیرند و به محض اینکه کوچک‌ترین علامت بیماری را مشاهده کردند، خودشان را مبتلا به کرونا فرض کنند و سر کار حاضر نشوند و به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند تا اقدامات مورد نیاز برای آن‌ها انجام شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه پس از هر بار خروج از منزل، قبل از دست زدن به T صورت (چشم‌ها، بینی و دهان) و قبل از غذا خوردن بسیار مهم است زیرا احتمال آلودگی دست بر اثر برخورد با سطوح وجود دارد و در صورتی که دست آلوده به T صورت برخورد کند، آلودگی رخ می‌دهد.

وی افزود: باید حداقل فاصله دو متر از یکدیگر را رعایت کنیم و بدون ضرورت به بازار، بازارچه‌ها، پاساژها و اماکن شلوغ و پرتردد نرویم. متاسفانه مردم از هر فرصتی برای مسافرت استفاده می‌کنند و در تعطیلی‌هایی که برای کنترل بیماری اعمال می‌شود و حتی در ایام تاسوعا و عاشورا نیز به مسافرت رفتند.

علوی  گفت: باید ظرفیت بیمارستان‌ها بالا برود و آماده برخورد با بیماری باشیم اما باید در نظر بگیریم که هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند به تعداد جمعیت، تخت بیمارستانی داشته باشد بنابراین باید با پیشگیری از ابتلا، مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها کاهش یابد. با فعالیت بهداشتی بود که بیمارستان‌ها خلوت شدند؛ اگر کارهای بهداشت و پیشگیری انجام نشود، بیمارستان‌ها شلوغ می‌شوند و در این شرایط، دیگر تاب‌آوری وجود ندارد.

وی افزود: باید مراجعه به بیمارستان‌ها در حد تاب و توان بیمارستان‌ها باشد. باید تخت‌های عادی و ICU‌ بیمارستان‌ها نیز افزایش یابد که خوشبختانه این کار در خوزستان انجام شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در موج قبلی کرونا هیچ بیماری پشت در بیمارستان نماند اما مردم باید بدانند که کادر بهداشت و درمان که از این بیماران مراقبت می‌کنند، توان محدودی دارند و از آهن نیستند و احتمال ابتلای آن‌ها نیز وجود دارد. در موج قبلی شاهد ابتلا و حتی فوت برخی از کادر درمانی بودیم بنابراین اگر بخواهیم جلوی مرگ و میر را بگیریم، باید مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش یابد و این نیروها را خسته و فرسوده نکنیم.

وی گفت: تعداد برخی متخصصان محدود است که اگر این پزشکان بیمار شوند، از مدار خدمت خارج می‌شوند و در این شرایط چه کسی باید بیماران را درمان کند؟ بنابراین مردم برای سلامتی خودشان باید به گونه‌ای عمل کنند که باعث فرسودگی بیشتر این پزشکان نشوند.

علوی با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در کنترل بیماری، بیان کرد: مشارکت عمومی، هماهنگی بین بخشی، عدالت اجتماعی و استفاده از تکنولوژی مناسب، چهار اصل بهداشت هستند. استفاده از تکنولوژی مناسب به معنی این است که از آداب و رسوم مردم به نفع بهداشت استفاده کنیم. برای مشارکت نیز باید کار با مردم، برای مردم و توسط مردم انجام شود. اگر مشارکت مردم را نداشته باشیم، نمی‌توانیم کاری کنیم. در پیشگیری از بیماری شاید ما ۱۰ درصد نقش داشته باشیم و ۹۰ درصد کار به رفتار مردم برمی‌گردد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار