اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم استفاده از کشاورزی قراردادی گفت: ما هر سال اسیر اعلام قیمت تضمینی هستیم اما در بسیاری از محصولات، این قیمت تضمینی کاربردی ندارد و خرید و فروش بیشتر توافقی انجام می‌شود.
جواد وفابخش در جلسه کشت قراردادی دانه‌های روغنی سال زراعی جدید که امروز (۲ مهرماه) در اهواز برگزار شد، با اشاره به حضور مدیران و مسئولان کارخانجات دیگر استان‌ها در این جلسه و با انتقاد از تراکم حاضرین در شرایط شیوع کروناویروس و با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جلسات، اظهار کرد: چشم‌انداز زراعت کشور در حال تغییر است؛ با توجه به آزادسازی نهاده‌ها و ورود صنعت به عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی، کشاورزی در حال دگرگونی است بنابراین رویکردهای قبلی نیز در حال تغییر است.

وی افزود: کشاورزی در دو مسیر متفاوت در حال حرکت است؛ مسیر کشاورزی حرفه‌ای که برای کسانی است که توانایی بالایی دارند و می‌توانند بنگاه اقتصادی کشاورزی را اداره کنند و مسیر دوم نیز کشاورزی معیشتی است و نسخه کشاورزی معیشتی با کشاورزی حرفه‌ای کاملاً متفاوت است. بخش بزرگ‌تر بحث امروز ما به کشاورزی حرفه‌ای برمی‌گردد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کشاورزی قراردادی بیان کرد: اتفاقی که در حال شکل گرفتن است، اتفاق بزرگی است. سال‌ها قبل باید این کار را می‌کردیم اما واردات ارزان‌قیمت مانع کار ما شد. زمانی که کالای ارزان‌قیمتی با ارز دولتی وارد کشور می‌شود قاعدتاً تولید داخل، قدرت رقابت را از دست می‌دهد. فرصت کنونی که در کشور ایجاد شده به ما اجازه می‌دهد به تقاضای محصول هم توجه کنیم.

وفابخش ادامه داد: همیشه خودمان را تولیدکننده فرض کرده‌ایم و برای آن باید کود شیمیایی مناسب، ماشین و همه امکانات را داشته باشیم و سپس محصول را در بازار بفروش برسانیم اما در سال‌های آینده این شیوه پاسخگو نخواهد بود. باید از روزی که می‌خواهیم کشت کنیم، مشتری محصول را بشناسیم.

وی بیان کرد: کشور نمی‌تواند همه محصولات کشاورزی را خرید تضمینی یا حمایتی کند بنابراین باید به بخش تقاضا مانند تولید توجه شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به میزان تولید و الگوی کشت تصریح کرد: در این خصوص یکی از راهکارها، تأثیرگذاری بر الگوی مصرف است. زمانی که می‌توانیم خارج از قیمت ثابت تضمینی حرکت کنیم، قاعدتاً می‌توانیم تولید کیفی را نیز دنبال کنیم. در مورد گیاهان روغنی نیز می‌توانیم به همین شکل اقدام کنیم.

وفابخش گفت: تولید محصولات کشاورزی قراردادی می‌تواند به تولید کیفی محصولات کشاورزی مبدل شود. خوزستان، استانی زراعی است و چشم امید زراعت کشوری به خوزستان است بنابراین در چنین استانی کارهایی مانند کشاورزی قراردادی کلید حل بسیاری از مشکلات است.

وی با اشاره به ویژگی‌های کشاورزی قراردادی افزود: صنعت باید پشتیبان تولیدکنندگان باشد و نباید کشاورزان را رها کند. صنعت تنها برای خرید نیامده بلکه پشتیبان تولیدکنندگان است و در گذشته نیز چنین نقشی ایفا کرده‌اند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: بسیاری از کشورها که قطب محصولات کشاورزی هستند، کشاورزی قراردادی را از اصول کار خود قرار داده‌اند. ما هر سال اسیر اعلام قیمت تضمینی هستیم اما در بسیاری از محصولات، این قیمت تضمینی کاربردی ندارد و خرید و فروش بیشتر توافقی انجام می‌شود. در حال حاضر کلزا و گیاهان روغنی نیز در حال تبدیل به همین وضعیت هستند.

وفابخش بیان کرد: سال گذشته ۸۰ هزار تن گندم دوروم در خوزستان در این مسیر تولید شد و ۱۰ درصد بالاتر از قیمت تضمینی خریداری شد و امسال میزان تقاضا ۳۰۰ هزار تن است. متقاضیان گندم نان نیز حاضرند تا ۵ میلیون تن خرید کنند.

وی در خصوص محصولات سبزی و صیفی‌جات خوزستان گفت: در این خصوص خوزستان شامل انعقاد تفاهم‌نامه‌ای شد که باید نظام صنفی کمک کند این تفاهم‌نامه در قالب نظام صنفی و گفت‌وگو با کشاورزان مناطق اجرایی شود؛ این تفاهم‌نامه موجب می‌شود محصولات استراتژیک در سطح مناسبی قرار بگیرد و موضوع حمل و نقل محصولات نیز مدیریت شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم مشارکت بخش خصوصی افزود: یکی از پروتکل‌های معاونت زراعت، مشارکت بخش خصوصی با دولت همان مدل PPP است. این کمبود امکانات و فضای رسیدگی به امور باید در این قالب ساماندهی شود. شاید در ماه‌ها و سال‌های آینده منابع مالی نداشته باشیم که از تشکیلات اداری استفاده کنیم، بنابراین باید راهکارهای پشتیبانی اندیشیده شود.

وی با اشاره به تولید محصول چغندرقند در خوزستان تصریح کرد: نگرانی دوستان این بود که حجم تولید چغندرقند در بازه زمانی کوتاه تا حدی زیاد باشد که شاهد ماندگی آن روی زمین یا فساد محصول باشیم که باید به دوستان بگوییم نگران این موضوع نباشید؛ در این زمینه برنامه‌ریزی شده و از شبکه حمل و نقل اضافه بر منطقه نیز استفاده خواهد شد اما از اکنون باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وفابخش بیان کرد: باید از امکانات استان‌های مجاور نیز بیشتر استفاده شود. در ارتباط با استفاده از کارهای تحقیقی نیز هر جا موردنیاز است، شرایط تأمین خواهد شد.

وی گفت: شکایت از گران شدن نهاده‌ درست است اما اگر ارزش‌ واقعی کالای تولیدی تعیین شود، گران شدن نهاده مدیریت می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود: با اشاره به مشکلات اقتصادی و اعمال تحریم‌ها بیان کرد: علی‌رغم این شرایط، شاهد رشد ۸ درصدی در بخش کشاورزی بوده‌ایم و از بخش‌های دیگر جلوتر هستیم. گفتن این مسائل، هم خوب است و هم مقداری ما را آسیب‌پذیر می‌کند زیرا کسانی که می‌خواهند ما را زمین بزنند با شنیدن این حرف‌ها مشتاق می‌شوند تا ببینند کجا می‌توانند چوب لای چرخ ما بگذارند. هر جا چیزی گفتیم صبح روز بعد دیدیم تیرهای بلا به سمت ما رها شده و بسیاری از اوقات مجبور شده‌ایم سکوت کنیم و اتفاقات خوب را بیان نکنیم و این مساله ممکن است روحیه یأس ایجاد کند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار