اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
استاندار خوزستان گفت: در طول دولت یازدهم و دوازدهم این استان از منافع برجام برای انجام سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شد.
غلامرضا شریعتی  با بیان اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعددی در حوزه‌های مختلف استان خوزستان وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد، اظهارداشت: به‌همین منظور برجام فرصت بسیار مناسبی برای استان ما ایجاد کرد تا بخشی از این سرمایه گذاری ها در طول سالهای اخیر انجام شوند.

وی ادامه داد: فولاد جهان آرا با ۳۰۰ میلیون یورو فاینانس کشور اسپانیا با ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون تن فولاد در شهرستان خرمشهر که توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در حال احداث است را می‌توان از جمله پروژه های  سرمایه‌گذاری دانست که به واسطه برجام عملیات اجرایی آن آغاز شده و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در کشور سالانه ۲۵ میلیون تن فولاد تولید می‌شود، گفت: اما ویژگی که تولیدات این گروه فولادی نسبت به دیگر خطوط تولیدی کشور در نوع اسلب تولیدی آن است.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان با بیان اینکه اسلب فولادی در شرکت جهان آرا برای تولید لوله‌های انتقال نفت ترش و نیمه ترش مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: اسلب تولیدی این شرکت عریض است و کاربرد آن در پروژه‌های خطوط انتقال نفت کشور از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی تصریح‌کرد: این نوع از اسلب عریض پیش از این در صنعت نفت به صورت وارداتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

استاندار خوزستان با بیان اینکه این پروژه به‌عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی در مسائل استراتژیک کشور و به‌منظور استقلال هرچه بیشتر کشور اجرا می‌شود، گفت: پیرو تاکید رییس جمهوری و همچنین مقام معظم رهبری،  اجرایی شدن خط انتقال نفت صادراتی از گوره به جاسک به‌عنوان استراتژی‌ترین پروژه‌های این دولت محسوب می‌شود که اسلب‌های تولیدی فولاد جهان آرا در پیشرفت فیزیکی این طرح نقش تعیین کننده‌ای خواهند داشت.

شریعتی طول خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک را یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر برای کاهش وابستگی صادرات نفت ایران از تنگه هرمز  عنوان کرد و بیان داشت: با اجرایی شدن این پروژه بخش قابل توجهی از کار صادرات نفت کشور از دریای عمان انجام خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه ورق مورد نیاز این پروژه پیش از این قرار بود به صورت وارداتی انجام گیرد تا در شرکت لوله سازی اهواز تبدیل به لوله شوند، بیان‌داشت: با اعمال تحریم‌ها، واردات این ورق ها منتفی شد اما در این بین، ظرفیت شرکت فولاد اکسین خوزستان که کاربرد آن تولید ورق‌های عریض است، مورد استفاده قرار گرفت.

استاندار خوزستان تصریح‌کرد: پیش از استفاده از توانایی‌های فولاد اکسین خوزستان ، این شرکت به دلیل مشکلات مدیریتی و مالی در آستانه ورشکستگی قرار داشت.

شریعتی اضافه‌کرد: سال گذشته فولاد اکسین به واسطه مشارکت در اجرای این پروژه  پنج هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال سود آوری داشته و پیش‌بینی می‌شود سال آینده این میزان به ۱۲ هزار میلیارد ریال برسد.

وی به مشکل تامین مواد اولیه تولید این ورق‌ها که اسلب ۲۳ متری بود اشاره کرد و گفت: این نوع از مواد اولیه فلزی مورد استفاده در تولید ورق‌های عریض توسط فولاد جهان آرا تولید می‌شود.

احداث کارخانه قند دزفول با ۱۴۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری

استاندار خوزستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مراحل احداث کارخانه قند دزفول اشاره‌کرد و گفت: این پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۰۸ میلیون دلار از محل منابع ارزی صندوق توسعه ملی در حال ساخت است.

شریعتی یادآورشد: ستاد فرمان اجرایی امام خمینی (ره) نیز به عنوان مالک، ۴۰ میلیون دلار آورده تامین کرده که عملیات ساخت این پروژه تا سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد.

سرمایه گذاری ۴۶۰ میلیون دلاری برای ساخت کارخانه کاغذسازی

استاندار خوزستان همچنین به ساخت کارخانه کاغذسازی در استان خوزستان با مشارکت شرکت توسعه نیشکر و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) اشاره‌کرد و گفت: منابع مالی درنظر گرفته در ساخت این پروژه ۴۶۰ میلیون دلار از محل منابع ارزی صندوق توسعه ملی است.

نماینده عالی دولت در استان گفت: مراحل ساخت این پروژه که در راستای خودکفایی کشور در تولید کاغذ انجام می‌شود از چهار ماه گذشته در اراضی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی آغاز شده است.

وی یادآورشد: مواد اولیه این کارخانه از باگاس است که پیش از این به‌عنوان ضایعات نیشکر سوزانده می‌شد و برای محیط زیست آلودگی ایجاد می‌کرد.

تبدیل گازهای همراه تولید نفت در خوزستان با سرمایه گذاری ۳.۲ میلیارد دلار

استاندار خوزستان همچنین به پروژه ان جی ال ۳۲۰۰ در غرب کارون که فاز اول آن سال آینده با سرمایه‌گذاری ۹۷۰ میلیون دلار آغاز می‌شود، اشاره کرد و گفت: منابع ارزی آن نیز توسط صندوق توسعه تامین شده و با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا در حال اجرا است.

شریعتی تصریح‌کرد: با بهره‌برداری از آن، گازهای همراه تولید نفت که در حال سوخته شدن بودند جمع آوری می شوند که علاوه بر کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی، به ثروت بسیار با ارزش برای کشور تبدیل خواهد شد.

وی بیان‌داشت: این گازها به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها تبدیل می شود و می‌تواند زمینه‌ای برای تکمیل ظرفیت تولید مجتمع‌های پتروشیمی در ماهشهر را فراهم کند

استاندار خوزستان میزان ظرفیت اسمی مجتمع های پتروشیمی در خوزستان را ۲۶ میلیون تن عنوان‌کرد و گفت: این واحدها به دلیل کمبود خوراک هم‌اکنون با ۱۹ میلیون تن در حال تولید هستند.

شریعتی با اشاره به قرارداد منعقد شده بین هلدینگ خلیج فارس، شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و پتروشیمی مارون با حضور رییس جمهوری ، بیان‌داشت: ارزش این قرارداد ۳.۲ میلیارد دلار است که با جمع آوری ۸۷ درصد از گازهای همراه تولید نفت، امکان تامین خوراک پتروشیمی های استان را فراهم می‌کند.

اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار برای احیاء بخشی از اراضی کشاورزی خوزستان

نماینده عالی دولت در استان خوزستان همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو احیاء اراضی کشاورزی استان را به‌منظور تولید ثروت بیشتر برای کشور و بهبود شرایط معیشتی کشاورزان استان خوزستان با اهمیت خواند و گفت: در این رابطه مقام معظم رهبری برای احیاء ۳۰۰ هزار هکتار از این اراضی‌ها  با اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۲ موافقت کردند.

شریعتی یادآورشد: پیش از این در هر هکتار از این زمین‌ها بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تن محصول برداشت می‌شد اما در حال حاضر این میزان به ۳.۵ تا چهار تن رسیده؛ بطوری که بهره‌وری بخش عمده ای از زمین‌های استان ارتقا یافته است.

وی تصریح‌کرد: این اقدام باعث شد تا تولید گندم در استان خوزستان به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم برسد در صورتی که دومین استان تولیدکننده گندم کشور سالانه نزدیک به یک میلیون تن برداشت دارد.

استاندار خوزستان همچنین به تولید یک میلیون چغندر و ۷۵ هزار تن کلزا در استان در پی احیاء اراضی خوزستان خبر داد و گفت: تاکنون ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در خوزستان احیاء شده است و اجرای فاز دوم این پروژه می‌تواند به افزایش محصولات تولیدی استان منجر شود.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به اینکه تقریبا شمال خوزستان از اجرای این طرح بی‌بهره است، گفت: هنوز زمین‌های خیلی خوبی وجود دارند که به شکل سنتی کشت می‌شوند.

شریعتی همچنین میزان کشت تابستانه در سال‌های گذشته خوزستان را ۱۴۰ هزار هکتار بیان‌کرد و گفت: امسال این میزان به ۴۲۰ هزار هکتار رسیده که ۲۳۰ هزار هکتار آن به کشت شلتوک اختصاص یافت.

۳.۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پالایشگاه گاز بید بلند

استاندار خوزستان از پالایشگاه بید بلند به عنوان یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی کشور و استان یاد کرد و گفت: حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این طرح ۳.۲ میلیارد دلار است که ۶۵ درصد تجهیزات آن از داخل کشور تامین و ۳۵ درصد مابقی با استفاده از فرصت برجام در بهترین شرکت‌های خارجی ساخته و وارد کشور شد.

 شریعتی این پروژه را معادل ۲.۵ فاز پارس جنوبی دانست که در شهرستان بهبهان احداث شده، گفت: این پالایشگاه سالانه ۱۴ میلیون تن تولید دارد که از آن می‌توان به عنوان یکی از افتخارات و دستاوردهای برجام نام برد.

اختصاص ۷۵۰ میلیون دلار برای ساخت پتروشیمی مسجدسلیمان

وی در خصوص پتروشیمی مسجدسلیمان با سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیون دلاری بیان‌داشت: ۶۵ درصد سهام این طرح متعلق به صندوق بازنشستگی کشور و ۳۵ درصد دیگر مربوط به بخش خصوصی است.

استاندار خوزستان اضافه‌کرد: این پروژه با فاینانس چینی و تحت لایسنس‌های معتبر اروپایی ساخته شده است و امسال افتتاح خواهد شد.

شریعتی یادآورشد: تجهیزات مورد نیاز اجرای این پروژه با استفاده از فرصت برجام به طور کامل وارد و در مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمان نصب شده‌اند.

تولید سالانه ۹۰۰ هزار تن محصول در فولاد روهینا دزفول

نماینده عالی دولت از سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیون یوروئی و ۶ هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی برای ساخت فولاد روهینا دزفول اشاره کرد و گفت: این کارخانه پیش از این به‌عنوان تولید کننده نوردی محسوب می‌شد که با اجرای فازهای توسعه‌ای آن به تولید کننده محصولات مختلف فولادی تبدیل شد.

وی ادامه‌داد: فاز اول آن ۲ سال پیش با حضور معاون اول رییس جمهوری افتتاح شد و فاز دوم آن نیز توسط رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

شریعتی با بیان اینکه تجهیزات مدرن این کارخانه نیز با استفاده از فرصت برجام وارد کشور شد، گفت: در این کارخانه ۲ هزار نفر مشغول کار هستند که فاز سوم آن نیز در حال اجرا است.

اکتشافات جدید نفتی در خوزستان ادامه دارند

استاندار خوزستان همچنین با بیان اینکه استان خوزستان در زمینه‌های مختلف دارای ظرفیت و استعدادهای متعددی است، گفت: از مهمترین این ظرفیت‌ها را می‌توان در حوزه صنعت نفت دانست بطوری که همچنان اکتشافات جدیدی درحال انجام است که به ذخایر نفتی خوزستان می‌افزاید.

شریعتی تولید نفت پیش از دولت‌های یازدهم و دوازدهم در غرب کارون را ۸۰ هزار بشکه عنوان‌کرد و گفت: در این منطقه میادین مشترک نفتی با عراق وجود دارد که میزان استخراج نفتی این کشور ۱۷۰ هزار بشکه بود اما امروز این اعداد از تفاوت محسوسی برخوردار هستند.

وی ادامه‌داد: میزان برداشت ایران از این میادین در دولت یازدهم و دوازدهم به ۴۲۰ هزار بشکه رسیده و عراق به ۳۶۰ هزار بشکه در روز دست پیدا کرده است.

شریعتی خوزستان تصریح‌کرد: این میزان برداشت توسط ایران به واسطه ۸۰۰ تا ۹۰۰ حلقه چاه حفر شده در حال انجام است.

حفظ و نگهداشت تولید ۲۸ مخزن مناطق نفت‌خیز جنوب به ارزش هفت میلیارد دلار

استاندار خوزستان از طرح حفظ و نگهداشت تولید ۲۸ مخزن نفتی به عنوان یک دستاورد بسیار مهم دولت یازدهم و دوازدهم نام برد و گفت: هزینه اختصاص یافته به این طرح هفت میلیارد دلار است که بیش از چهار میلیارد دلار آن در استان خوزستان هزینه می‌شود.

وی به حضور اخیر مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب در شورای تامین استان به‌منظور ارائه گزارش پیشرفت این پروژه اشاره‌کرد و گفت: در راستای این طرح هم‌اکنون ۴۸ دکل نفتی فعال هستند که اشتغال هر کدام از آنها بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر است که به زودی این تعداد به ۵۵ دکل افزایش خواهند یافت.

شریعتی یادآورشد: بر اساس گزارش مدیرعامل این شرکت، تاکنون در تاریخ صنعت نفت سابقه نداشته که این تعداد دکل همزمان در حال فعالیت باشند.

نماینده عالی دولت در استان خاطرنشان‌کرد: فعالیت این دکل‌ها طی سه تا چهار سال ادامه خواهد داشت و بعد از آن فازهای دیگر این طرح اجرایی خواهد شد.

جلوگیری از ورود ۸۰ درصد فاضلاب به رودخانه کارون تا سه سال آینده

استاندار خوزستان با اشاره فعالیت‌های زیرساختی دولت در استان ، بیان‌داشت: با برنامه‌ریزی که صورت گرفته، تلاش می‌شود تا سه سال آینده، ورود فاضلاب ورودی به رودخانه کارون تا ۸۰ درصد کاهش یابد.

وی ادامه‌داد: به همین منظور با وجود تحریم‌های اعمال شده، برای اجرای پروژه‌های فاضلاب در غرب کارون، فاینانس کشور چین اخذ شده و قسط اول آن نیز اختصاص یافته است.

شریعتی با بیان اینکه امسال ۵۰ میلیون یورو بودجه به این طرح‌ها اختصاص یافته است، گفت: ۵۰ میلیون یوروی دیگر نیز در سال آینده از طریق صندوق توسعه ملی به استان اختصاص می‌یابد و با اجرای این پروژه‌ها ۷۰ درصد از مشکلات فاضلاب اهواز برطرف می‌شود.

استاندار خوزستان در خصوص پروژه‌های فاضلاب در دیگر شهرهای استان، گفت: پیش‌بینی می‌شود که با توجه به میزان پیشرفت ۸۸ درصدی عملیات اجرایی پنج تصفیه خانه شهرهای آبادان، خرمشهر، بندر امام، شادگان و ماهشهر ؛ در صورت تلاش بیشتر از سوی وزارت نیرو، این طرح‌ها تا پیش از پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسند.

وی یادآورشد: علاوه بر این مراحل فاینانس پنج تصفیه‌خانه دیگر شهرهای بهبهان، ایذه، اندیمشک ، بستان و شوش در حال انجام است.

۲۰۰ هزار هکتار از کانون های ریزگرد در خوزستان مدیریت شد

نماینده عالی دولت در خوزستان همچنین با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته در زمینه مقابله با ریزگردها، ۲۰۰ هزار هکتار از کانون‌های بروز گرد و خاک در استان مدیریت شده است، گفت: علاوه بر این حدود ۳۰ هزار هکتار به منظور تثبیت اراضی، درختکاری و مرطوب سازی شد.

وی با بیان اینکه نافی وجود مشکلات زیست محیطی در استان نیستیم، گفت: اما در این دولت حق‌آبه تالاب‌ها تامین شد و هورالعظیم و تالاب شادگان نسبت به پنج سال گذشته شرایط بهتری پیدا کرده‌اند.

شریعتی گفت: در این دولت توجه‌های بسیار جدی به مسائل زیست محیطی استان صورت گرفته و در مقاطع مختلف منابع مالی متعددی برای این امر اختصاص یافته که از جمله آن پرداخت ۱۷۰ میلیون دلار در ۲ مرحله است.

سال آینده پروژه‌های آبرسانی به همه روستاهای خوزستان به اتمام می‌رسد

استاندار خوزستان با بیان اینکه پروژه آبرسانی به غیزانیه به عنوان بزرگترین بخش کشور (با ۵۰۰ کیلومتر وسعت) ماه گذشته به اتمام رسید، گفت: در حال حاضر اولویت اول استان آبرسانی به روستاهای حاشیه رودخانه دز از جمله روستاهای قلعه سحر و دب‌حردان است.

وی ادامه‌داد: با پایان عملیات اجرایی این پروژه‌ها، آبرسانی بهداشتی به همه روستاهای شهرستان اهواز را به زودی جشن خواهیم گرفت.

شریعتی با بیان اینکه خوزستان ۷۰۰ روستا با تنش آبی داشته، گفت: با اجرای پروژه‌های متعدد، آبرسانی به ۱۶۰ روستا انجام شده است ومابقی نیز در دست اقدام هستند.

آبرسانی به غیزانیه از پروژه‌های بزرگ دولت در ارائه خدمات به مردم

استاندار خوزستان همچنین با بیان اینکه بخش غیزانیه از دهه ۶۰ با مشکل تامین آب روبه‌رو بود، گفت: این بخش دارای ۸۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه این روستاها در مجاورت ۳۰۰ حلقه چاه نفت قرار دارند، گفت: طی سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش بارندگی‌ها و حاصلخیز شدن زمین‌های این بخش، شاهد مهاجرت معکوس به روستاها بودیم و به همین دلیل، مشکلات تامین آب بخاطر افزایش جمعیت پر رنگ‌تر شد.

شریعتی ادامه‌داد: تمرکز ارائه خدمات دولت به مردم این منطقه از سال ۹۵ بیش از پیش آغاز شد و در این راستا بحث برق‌رسانی، گاز رسانی، افزایش روشنایی روستاها و همچنین تبدیل مدارس کانکسی به سازه‌های ساختمانی مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه‌داد: امروز هیچ مدرسه کانکسی در بخش غیزانیه وجود ندارد و در این زمینه رضایت‌مندی خوبی بین اهالی منطقه به‌وجود آمده است.

استاندار خوزستان تصریح‌کرد: علاوه بر این مسیرهای دسترسی در این بخش مورد توجه قرار گرفتند و چندین کیلومتر جاده در این بخش ساخته خواهد شد.

نماینده عالی دولت در استان یادآورشد: پروژه گازرسانی به این بخش نیز از جمله طرح‌های خدماتی دولت است که شروع شده و ادامه دارد.

شریعتی از آبرسانی به غیزانیه به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ خدماتی دولت در استان نام‌برد و  یادآورشد: پروژه آبرسانی به غیزانیه از سال ۱۳۹۶ آغاز شد و تاکنون برای آن یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

به گفته وی، به جز یک روستا در این منطقه که خطوط لوله آن تامین شده ، همه روستاهای منطقه آبرسانی شده‌اند.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار