اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
شوشان - نويد قائدی:

با توجه به شرايط ويژه استان خوزستان (وضعيت قرمز) مراکز درمانی می‌توانند به‌صورت گسترده موجب انتشار کرونا ويروس باشند، لذا لازم است اين مراکز به صورت دائم و دقيق را مورد بازرسی قرار دهند. در واقع مراکز درمانی دولتی و خصوصی ويترين تمام عيار مبارزه با ويروس منحوس کرونا محسوب می‌شوند که در صورت رعايت دقيق پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند نقش آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه را ايفا نمايند، اما به نظر می‌رسد تاکنون اين مراکز نتوانسته باشند چنين نقش مهمی را ايفا نمايند، گرچه تلاش و مجاهدت و حضور همگی کادر درمان کشور و خصوصا استان خوزستان چه دولتي و خصوصی در ارائه خدمات به مردم قابل تقدير و ستايش است، اما چاره ای نيست که براي بهتر شدن بايد نقدهای منصفانه را هم ارائه داد، زيرا در نهايت بازخورد اين نقدها می‌تواند فشار واردشده بر اين قشر زحمتکش را کاهش دهد.

مطب پزشکان و مراکز پاراکلينيکی ازجمله محل‌های شلوغ و پرترددی است که گاهی مراجعين ساعت‌ها در انتظار می‌نشینند تا نوبت به خدمات‌دهی آنان فرارسد، اين در حالی است که احتمال حضور افراد مبتلابه ويروس کرونا در اين محل‌ها بسيار زياد و دور از انتظار نيست.

رعايت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله پذيرش هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده بيماران که متناسب با فضا و زمان مراکز درمانی باشد بسيار اهميت دارد، بايد در اين مراکز حداقل امکانات بهداشتی مثلاً اسپری ضدعفونی‌کننده دست و تب‌سنج ليزری جهت سنجش مراجعين و حتی ارائه ماسک برای افراد کم توجه (حتی با اخذ هزينه) مهيا باشد. بايد با ايجاد علايم و رهنمودهای متوليان مراکز حداقل فواصل نشيمن مراجعين مشخص و در صورت عدم رعايت تذکر داده شود.
درروش نوبت‌دهی حضوری و بی‌ضابطه بايد ساماندهی لازم صورت پذيرد تا با اعطای نوبت‌دهی غير حضوری يا الکترونيکی در راس ساعت مقرر پزشک و بيمار در مطلب و مرکز حاضر باشند تا از تجمع‌های غير ضروری که قابل رفع است جلوگيری شود.
مثلا حضور در داروخانه‌ها بسيار پرتجمع است و ساماندهی لازم در اکثر داروخانه‌ها و مراکز اسکن و آزمایشگاه‌ها و ... جهت رعايت و هدايت فاصله اجتماعی انجام‌نشده است. سيستم های تهويه و پالايش هوا در اکثر مراکز ذکرشده مناسب نيست و اين موضوع به راحتی قابل تشخيص است.
از مسئولان استان خوزستان و متوليان شهرستان‌های استان انتظار می‌رود با توجه به شرايط ويژه پیش‌آمده، من‌بعد بر مراکز درمانی که حتما احتمال سرايت کرونا ويروس در آن‌ها بيشتر از نقاط ديگر است، نظارت جدی و مستمری داشته باشند، همچنين می توانند از نظارت‌های مردمی هم بهره گيرند، می‌توان سامانه‌ای را طراحی تا مردم از مراکز بی‌ملاحظه عکس و مستند تهيه و ارسال نمايند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار