اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه گفت: احداث کارخانه قند در محدوده حریم درجه یک محوطه جهانی چغازنبیل و روی طاقدیس سردارآباد قرار گرفته که بر اساس ضوابط و مقررات ممنوع بوده و هیچ‌ گونه استعلامی از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرفته نشده است.
عاطفه رشنویی در این باره اظهار کرد: در سال ۹۷ بخش‌هایی از حریم درجه یک چغازنبیل به مساحت ۳۰۰ هکتار که جزو اراضی ملی بود، به شخص حقیقی واگذار و از اسفند همان سال کارهای تسطیح و خاک‌برداری آغاز شد. با همکاری یگان حفاظت میراث فرهنگی جلوی انجام کار گرفته شد و در مراجع قضایی طرح دعوا کردیم و اعتراض خود را مبنی بر نگرفتن استعلام و صدور موافقت اصولی برای احداث کارخانه قند در حریم این پایگاه میراث جهانی اعلام کردیم.

او افزود: متأسفانه زمانی که در مرحله طرح دعاوی حقوقی بودیم، دیوارکشی و خاک‌برداری ۳۰۰ هکتار انجام شد در صورتی که بر اساس ضوابط قانونی احداث هر گونه کارخانه و انجام خاک‌برداری و تسطیح در حریم درجه یک ممنوع است و دوباره اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان به مراجع قضایی شکایت کرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه بیان کرد: بعد از ۲ بار شکایت کردن متأ‌سفانه قرار منع تعقیب صادر شد و بار دیگر به هیات تجدید نظر استان نامه نوشتیم و مجددا طرح دعوی کردیم.

او گفت: در قانون مشخص و روشن شده قبل از صدور هر گونه مجوز و موافقت اصولی، دستگاه مجری باید نسبت به دریافت استعلام و مجوز از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان محیط زیست اقدام کند.

رشنویی خاطرنشان کرد: اداره جهاد کشاورزی باید قبل از واگذاری این اراضی ملی برای احداث کارخانه، از وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی مجوز می‌گرفت. همچنین جای سؤال است که چرا وزارت صمت قبل از طی کردن مراحل استعلام، اقدام به صدور موافقت اصولی کرده است؟ امیدواریم هر چه زودتر فرمانداری شوش و استانداری در این زمینه ورود کنند.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه تأکید کرد: اداره‌کل حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی به دلیل اهمیت موضوع و حفظ حریم میراث جهانی که در سطح ملی و جهانی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد با جدیت موضوع را از مراجع قضایی دنبال خواهد کرد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار