شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲


اصولاً و مطابق مقررات قانون مدنی، به تبعیت از شریعت حق طلاق در انحصار مرد است با این وجود راه هایی هست که زن و زوجه نیز می تواند با توسل به آنها و اثبات وقوع شرایط لازم تقاضای طلاق بنماید.

دلایل 9 گانه طلاق به درخواست زوجه

1- زن مدعی عسر و حرج باشد

منظور از عسر و حرج، سختی و مشقت مستمر است به عبارت دیگر هر گاه ادامه زندگی مشترک از نظر عرف و به تشخیص قاضی با مشکل و مانع غیر قابل تحملی مواجه شود و مرد نیز به طلاق راضی نباشد زن می تواند با استناد به عسر و حرج حاصله از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

2- زن مدعی کراهت و تنفر شدید از مرد باشد

اگر زن بتواند ثابت کند که از شوهر خود متنفر است و تنفر و کراهت به حدی است که عرفاً قابل تحمل نیست این می تواند دلیل و دستاویزی باشد برای طلاق به درخواست زن.طلاقی که به این طریق انجام می شود خلع بوده و بائن است و زن ضرورتاً باید قسمتی یا تمام مهریه خود را به تشخیص دادگاه بذل نماید.

3- مرد بیش از شش ماه نفقه زن را نداده باشد

فرض قانونگذار به تبعیت از عرف و غلبه این است که پرداخت هزینه های زندگی مشترک با مرد است (صرفنظر از اینکه زن شاغل بوده و درآمد داشته باشد یا نه).در صورتی که مرد نفقه و هزینه های زندگی را پرداخت نکند و اجبار وی نیز ممکن نباشد (یعنی شکایت ترک انفاق انجام شده و حکم به محکومیت مرد صادر و پس از صدور اجراییه زوج اقدام به پرداخت نفقه همسر خود ننموده است).

4- طلاق با استناد به شروط 12 گانه عقدنامه

همزمان با عقد معمولاً زن و مرد علاوه بر شرایط ازدواج بر سر شروطی نیز که به صورت چاپی در عقدنامه ها وجود دارد با یکدیگر توافق می نمایند.در صورتی که از هر یک از این شروط عدول شود مشروط له حق اعمال ضمانت اجرا را خواهد داشت.یکی از شروطی که به نفع زن در عقدنامه درج می شود، شرط داشتن حق طلاق برای زن در صورت تخلف مرد است.مثلاً شرط می شود که اگر مرد در مدت مشخصی زندگی مشترک را ترک کند یا محکوم به حبس شود یا نفقه نپردازد یا دچار اعتیاد شود زن حق طلاق خواهد داشت که البته وقوع شرط و وجود حق طلاق باید در دادگاه صالح احراز شود.

5- وکالت و حق طلاق ضمن عقدنامه یا سند جداگانه

زن می تواند همزمان با انجام عقد نکاح یا پس از آن در خود عقدنامه ازدواج یا سند جداگانه از شوهر حق طلاق یا وکالت در طلاق بگیرد.در این صورت اختیار طلاق و موقع انجام آن با خود زوجه است.


6- زن و شوهر برای مدت طولانی از هم جدا زندگی کنند

جدایی طولانی خود می تواند دلیل مستقلی برای طلاق باشد هر چند که صحیح این است که آن را از شقوق عسر و حرج یا نپرداختن نفقه بدانیم.

7- توسل به شرایط فسخ نکاح

علاوه بر انحلال نکاح به دلیل طلاق در صورت وجود شرط فسخ زن می تواند با اعمال حق فسخ عقد نکاح را منحل نماید.از جمله فراگیر ترین دلایل فسخ نکاح می توان به فسخ به دلیل تدلیس یا فسخ به دلیل عیب اشاره کرد.

8- توسل به شرایط بطلان نکاح

عقد نکاح مانند سایر عقود و قراردادها، برای صحت احتیاج به ارکان و شرایطی دارد که در صورت فقدان نکاح را از ابتدا و لحظه وقوع بی اعتبار می نماید.مثل اینکه زنی بعد از وقوع نکاح متوجه شود که شوهرش فاقد قصد بوده (به دلیل جنون یا سفه) یا از محارم وی بوده است.

9- دلیل نانوشته طلاق به درخواست زن !

در نهایت علاوه بر آنچه به عنوان دلایل طلاق زن گفته شد در صورت اصرار زوجه به طلاق وکلای متخصص طلاق راه ها، روش ها و شگردهایی مخصوصی دارند که می توانند موکل خود را به خواسته طلاق نزدیک کند که توصیه می شود برای اطلاع از این روش ها و به طور کلی قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص طلاق و دعاوی خانواده مشورت نمایید.

سایت دفتر وکالت دادگران : www.dadgaran.info


منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار