اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۳۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶
شوشان / جواد الهايي سحر:

( نوشتاری بمناسبت ۵ نوامبر روز بین‌المللی مبارزه با خشونت علیه زنان )

خشونت علیه زنان ، و دختران حقوق اولیه آنها را نقض می کند و بر توانایی آنها برای مشارکت کامل در جامعه تأثیر منفی می گذارد. ناهنجاری که  ممکن است به شکل خشونت خانگی ، خشونت جنسی ،ازدواج  اجباری ، ختنه دستگاه تناسلی زنان.

ریشه در نابرابری جنسیتی و روابط قدرت نابرابر دارد واما خشونت را از زبان امار و ارقام را بشنویم كه ما در كدام دنيا زندگي ميكنيم؟

رضا جعفری سدهی، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ؛آمار گزارش خشونت علیه زنان ۲۰ تا ۲۲ در صد نسبت به سال ۹۷ افزایش پیدا کرده است. 

تحقیقات سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز نشان می‌دهد که خشونت شریک زندگی برای ۶۵ درصد از زنان در برخی مناطق جنوب صحرای آفریقا و حدود ۴۰ درصد از زنان در جنوب آسیا واقعیت دارد و کابوس‌های آنها را رقم زده است. در عین حال حتی در مناطقی مانند آسیای شرقی و اروپای غربی که احتمال وقوع این حوادث کم‌رنگ‌تر به نظر می‌رسد به ترتیب بیش از ۱۶ و ۱۹ درصد از زنان، خشونت از سوی شریک زندگی را تجربه کرده‌اند.

یک تیم تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی گیلان میزان خشونت خانگی علیه زنان در شهر رشت را بررسی کرده است. بر اساس این پژوهش ۶۴ درصد زنان رشت مورد انواع خشونت قرار دارند.

سپیده کاوه مولف کتاب "زنان و رشد اقتصادی" نیز در آماری گفته ۶۶ درصد زنان در ایران در طی عمرشان با خشونت مواجه هستند؛ در انگلیس این آمار ۲۵ درصد است. به گفته این اقتصاددان، آمار خشونت علیه زنان در ایران در قیاس با متوسط جهانی که ۳۳ درصد است، آمار بسیار بالایی است.

موسسه مطالعاتی «گالوپ» در آخرین گزارش خود در سال ۲۰۱۷ (سال ۱۳۹۶ شمسی) ایران را عصبانی‌‌ترین کشور جهان معرفی کرد و این کشور را در رتبه اول خشونت اجتماعی در دنیا قرار داد. طبق داده‌ آماری این موسسه، از میان ۱۴۲ کشور مطالعه شده جهان در سال ۲۰۱۷ به ترتیب ایران، عراق و سودان جنوبی عصبانی‌ترین مردم جهان را دارند.

میزان مردم عصبانی این کشورها به ترتیب ۵۰ درصد (ایران)، ۴۹ درصد (عراق) و ۴۷ درصد (سودان جنوبی) است.

به گزارش سازمان ملل متحد ۷۰ درصد از زنان در آمریکا خشونت جسمی یا جنسی را از سوی شریک زندگی خود تجربه کرده‌اند

امروز در سراسر جهان ۷۵۰ میلیون زن و دختر زندگی می‌کنند که پیش از ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند و ۲۰۰ میلیون زن و دختر ختنه شده‌اند که همگی به نوعی زنده به گوری را تجربه کرده‌اند. ۷۱ درصد از قربانیان قاچاق انسان در سراسر جهان را زنان و دختران تشکیل می‌دهند و از هر ۴ زن ۳ نفر مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته است.

در ایران اما آمار خشونت علیه زنان به ۶۰ درصد و کودک همسری به ۱۷ درصد می‌رسد. این در شرایطی است که بسیاری از خشونت‌ها در بافت سنتی ایران گزارش نمی‌شود و طبیعی در نظر گرفته می‌شود.

بر‌اساس آمار در اتحادیه اروپا، ۳۴ درصد از زنانی که درگیر مشکلات سلامتی یا معلولیت‌های جسمی هستند، قربانی خشونت خانگی می‌شوند؛ درحالی که این آمار برای دیگر زنان، حدود ۱۹درصد است.

همچنین بررسی‌های مرکز پزشکی‌قانونی در سال ۱۳۸۱ در ایران نشان می‌دهد که بیش از نیم میلیون نفر از زنان مراجعه‌کننده به این مرکز در مدت دو سال‌و‌نیم پیش از مراجعه، قربانی خشونت خانوادگی بوده‌اند.

بر‌اساس یک پیمایش ملی که در ۸۲ شهر کشور در سال ۱۳۸۳ انجام شد، ۶۶ درصد زنان ایرانی، از ابتدای زندگی مشترکشان، حداقل یک‌بار مورد خشونت قرار گرفته‌اند.

13 میلیون زن در اتحادیه اروپا ، در طی 12 ماه قبل از مصاحبه های نظرسنجی ، خشونت جسمی را تجربه کرده اند.

راهكار 
آموزش پايه اي در مدارس و دانشگاهها به همراه فعال نمودن تشكل هاي اجتماعي و أموزش هاي پيشگيرانه در رسانه ها در راستاي رعايت حقوق زنان و ريشه كن نمودن خشونت در جامعه
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار