اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز: حدود ۸۳ درصد موارد ابتلا به کرونا مربوط به جمع‌های خانوادگی است و اگر این دورهمی‌های خانوادگی را مدیریت کنیم، انتقال بیماری تا ۸۳ درصد کاهش می‌یابد.
دکتر فرهاد ابول‌نژادیان با اشاره به خطر انتقال ویروس در دورهمی اظهار کرد: قطرات تنفسی، سطوح آلوده و ذرات هوابرد در فاصله نزدیک، از راه‌های انتقال بیماری کووید - ۱۹ هستند؛ ذرات هوابرد عامل عمده انتقال ویروس در دورهمی‎ها هستند. اگر تعدادی از افراد در یک فضای بسته و بدون تهویه مناسب حضور داشته باشند در صورت صحبت کردن، فریاد زدن و آواز خواندن، این ذرات هوابرد تا دو متری افراد آلوده وجود دارند و می‌توانند تا ۳۰ دقیقه در محیط منتشر شوند.

وی افزود: شلوغی و تجمع افراد، تماس نزدیک و حضور در فضاهای سرپوشیده و با تهویه نامناسب، مهم‌ترین زمینه‌های انتقال کروناویروس هستند.

ابول‌نژادیان با اشاره به نگرانی از برگزاری دورهمی‌های شب یلدا، گفت: ۱۰ درصد مبتلایان می‌توانند تا بیش از ۸۰ درصد موارد را منتقل کنند؛ دورهمی‌های خانوادگی عمده‌ترین راه‌های انتشار ویروس هستند.

وی بیان کرد: بسیاری از خانواده‌ها تا زمانی که فردی در خانواده‌ آن‌ها علامت‌دار نشود، اصول پیشگیری را رعایت نمی‌کنند؛ در حالی که بسیاری از افراد، بدون علامت مبتلا می‌شوند و می‌توانند بسیاری از افراد دیگر را آلوده کنند. بسیاری از افراد مبتلا نیز قبل از علامت‌دار شدن بیماری، ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: طبق آخرین بررسی‌های اعلام‌شده در مجله نیچر که از معتبرترین مجلات پزشکی است، حدود ۸۳ درصد موارد ابتلا مربوط به جمع‌های خانوادگی است و اگر این دورهمی‌های خانوادگی را مدیریت کنیم، انتقال بیماری تا ۸۳ درصد کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به خطر شدید احتمال ابتلا در محیط خانه‌ها گفت: در پیک دوم بیماری، ابتلا خانوادگی شده و مشاهده کرده‌ایم که گاهی تمام اعضای خانواده درگیر شده‌اند. استفاده نکردن از ماسک، نبود تهویه مناسب و رعایت نکردن قرنطینه، عمده دلایل ابتلا به کرونا بوده‌اند.

ابول‌نژادیان بیان کرد: اگر شش نفر در یک اتاق پذیرایی در فضای بسته حضور داشته باشند و یکی از آن‌ها مبتلا باشد، در صورتی که چهار ساعت در این محیط بمانند و ماسک استفاده نکنند و با صدای بلند صحبت کنند و در و پنجره‌ها نیز بسته باشند؛ پس از چهار ساعت، پنج نفر دیگر نیز مبتلا می‌شوند. اگر ماسک نیز بزنند و در و پنجره‌ها بسته باشد و در مدت چهار ساعت در این فضا حضور داشته باشند، حتی با ماسک نیز چهار نفر مبتلا می‌شوند.

وی افزود: در صورتی که مدت زمان حضور در فضا، کمتر از دو ساعت شود و ماسک استفاده شود و در و پنجره‌ها را باز کنند، یک فرد مبتلا می‌تواند حداکثر یک نفر را مبتلا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: اگر یک فرد مبتلا، ساکت باشد در دو دقیقه یکی دو ذره ویروس در اطرافش وجود خواهد داشت اما اگر مدت حضور وی در کنار دیگر افراد به ۱۵ دقیقه برسد ذرات بیشتر و در صورتی که یک ساعت در آن فضا بماند و ماسک استفاده نکند، ذرات زیادی در اطرافش منتشر می‌شوند. این در حال است که اگر همین فرد، آرام صحبت کند در مدت یک ساعت می‌تواند تمام فضا را آلوده کند و با فریاد زدن حتی با دو دقیقه نیز ذرات زیادی از ویروس را منتشر می‌کند.

وی افزود: در صورتی نیز که حضور وی در یک محیط یک ساعت طول بکشد و با صدای بلند حرف بزند تمام منطقه اطراف خود را آلوده می‌کند. تعداد ذرات متشرشده در صورت فریاد زدن و بلند صحبت کردن، ۵۰ برابر حالت سکوت خواهد بود.

ابول‌نژادیان گفت: در هفته گذشته ۲۲ درصد موارد مثبت در خانواده مبتلا شده بوده‌اند یعنی یک‌چهارم مبتلایان از طریق خانواده خود درگیر شده‌اند. ۲۱ درصد مبتلایان نیز در محل کار یعنی ادارات و اصناف و ۱۶ درصد در دید و بازدید خانوادگی آلوده شده‌اند.

وی افزود: باید فاصله حداقل دو متری رعایت شود و در صورت وجود علائم سرفه و عطسه باید در منزل ماسک استفاده شود و فکر نکنند که آلرژی یا سرماخوردگی است. در صورتی که یک نفر از اعضای خانواده مبتلا شود، باید همه اعضای خانواده از ماسک استفاده کنند. همچنین از روبوسی و در آغوش گرفتن پرهیز شود. تهویه مناسب و ضدعفونی مرتب سطوح و سرویس بهداشتی را مد نظر قرار دهند. در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده حتی با نداشتن علائم باید تمام اعضای خانواده قرنطینه شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: بسیار نگران شب یلدا هستیم و حتی در صورتی که مردم می‌خواهند در شب یلدا آجیل مصرف کنند، باید آجیل و شیرینی را نیز ضدعفونی کنند.

وی گفت: در حال حاضر اهواز، بهبهان و آبادان در وضعیت نارنجی هستند و سایر شهرها نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: اعمال محدودیت‌ها در مدت زمان دو هفته، بسیار به بیمارستان‌ها کمک کرد؛ تا قبل از اعمال این محدودیت‌ها بیمارستان فاطمه الزهرا(س)، بیمارستان نفت، بیمارستان امیرالمومنین(ع)، بیمارستان رازی و ۳۲ تخت بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان گلستان پذیرای بیماران مبتلا به کرونا بودند اما در حال حاضر بیمارستان‌های امیرالمومنین(ع) و فاطمه الزهرا(س) از چرخه کرونا خارج شده‌اند و تعداد کمی بیمار نیز در بیمارستان نفت بستری هستند.

وی افزود: اکنون یک‌سوم ظرفیت بیمارستان رازی اشغال است و در بیمارستان گلستان نیز ۱۰ تخت ICU به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شده‌اند. موارد بستری در ICUها نسبت به قبل از اعمال محدودیت‌ها، ۵۰ درصد کاهش و تعداد بیماران بستری در بخش‌های عادی نیز به کمتر از ۲۰ درصد قبل از اعمال محدودیت‌ها رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به خروج خوزستان از پیک بیماری افزود: امیدواریم با ادامه همکاری مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شاهد پیک زمستانی کرونا در خوزستان نباشیم.

وی بیان کرد: موارد مثبت ۱۵.۷ درصد، موارد بستری ۲۳.۴ درصد و موارد فوت ۹.۲ درصد نسبت به هفته قبل کاهش یافته است. وضعیت بیماری در عمده شهرها کاهشی بوده اما در برخی از شهرها ثابت و حتی افزایشی بوده است. به طور مثال در اهواز نسبت به هفته قبل کاهش داشتیم، در دشت آزادگان ثابت و در رامشیر افزایشی بوده است.

ابول‌نژادیان ادامه داد: پیک اول کرونا در خوزستان سخت بود اما پیک دوم بسیار کوتاه‌تر بود. اکنون تعداد موارد بستری حتی از پیک قبلی کاهشی‌تر شده است که نشان از تاثیر اعمال محدودیت‌ها است.

وی تصریح کرد: طبق ارزیابی‌ها بیشترین سن ابتلا بین ۳۰ تا ۴۴ سال است. ۲۹ درصد مبتلایان زنان خانه‌دار، ۱۳ درصد افراد دارای شغل آزاد، ۹ درصد کادر بهداشت و درمان و ۵ درصد مبتلایان نیز دانش‌آموزان و معلمان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌ شاپور اهواز افزود: ۷۸ درصد مبتلایان، بیماری زمینه‌ای ندارند اما ۲۲ درصد این بیماران، به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستند. ۸۹ درصد موارد ابتلا نیز در مناطق شهری و ۱۱ درصد در مناطق روستایی هستند.

وی با بیان اینکه میانگین سنی فوت شدگان ۶۷ سال است، بیان کرد: یک سری بیماری‌های زمینه‌ای در سالمندان شانس مرگ و میر را بالا می‌برد؛ ۲۹ درصد فوت‌شدگان دارای فشارخون، ۲۹ درصد دارای بیماری دیابت و ۲۶ درصد نیز مبتلا به بیماری قلبی عروقی بوده‌اند.

ابول‌نژادیان گفت: با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، امسال تعداد موارد آنفلوآنزا نسبت به سال‌های گذشته کمتر از ۱۰ درصد بوده است. در حال حاضر واکسن آنفلوآنزا نیز در داروخانه‌های دولتی توزیع شده است و توصیه می‌شود افراد دارای آلرژی و آسم، این واکسن را تزریق کنند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: در حال حاضر رفتار جدیدی از کروناویروس گزارش نشده است و عوارض تنفسی، گوارشی، مغزی و نارسایی قلبی عمده عوارض و نشانه‌های ابتلا به کرونا هستند. برخی کودکان مبتلا به کرونا نیز دچار بیماری‌های التهابی شده‌اند که در پیک قبلی نیز این تابلو در کودکان وجود داشت.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار