اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
استاندار خوزستان تاکید کرد:
غلامرضا شریعتی گفت: تامین گاز مصارف خانگی یک اولویت است اما این شرایط نباید باعث توقف کامل فعالیت واحدهای تولیدی شود.
غلامرضا شریعتی شامگاه سه شنبه در پنجاه و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان در سرسرای این اتاق اظهارداشت: همزمان با ایام سرد سال مصرف گاز در کشور افزایش یافته است و تولید برق و گاز نیز با مشکل همراه شده است.

وی ادامه ‌داد: این درحالی است که تولید گاز در کشور به میزان ۸۵۰ تا ۹۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته که این میزان به واسطه افزایش ظرفیت صورت گرفته بی‌سابقه است.

نماینده عالی دولت در استان به شرایط پیش آمده ناشی از تحریم‌های ظالمانه اشاره‌کرد و گفت: در حال حاضر استخراج گاز کشور از محل ذخایر گازی صورت می‌گیرد و به‌دلیل کاهش برداشت نفت، تولید گاز همراه نفت نیزکاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۶۵۰ میلیون متر مکعب از ظرفیت تولید گاز کشور در مصارف خانگی صورت می‌گیرد بیان‌داشت: این میزان مصرف ۲ برابر استفاده گاز در بین کشورهای اتحادیه اروپا است.

استاندار خوزستان این میزان مصرف گاز در کشور را عاملی برای ایجاد چالش در زمینه تولید عنوان‌کرد و گفت: این حجم از مصرف گاز در کشور، تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌های برقی و همچین کارخانجات را با مشکل روبه‌رو کرده است.

شریعتی تصریح‌کرد: به‌دلیل اهمیت تامین گاز مصارف خانگی، واحدهای تولیدی و صنایع کشور در ایام سرد سال بالاجبار می‌بایست از سوخت جایگزین مانند مازوت استفاده کنند که این موضوع نیز مسائل و مشکلات دیگری را از جمله موضوعات زیست محیطی در پی دارد.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع حمایت از تولید داخل گفت: در این راستا نیز تلاش شده که از بخش خصوصی پشتیبانی شود و تاجایی که امکان دارد علاوه بر تامین سوخت جایگزین، بخش محدودی از گاز مورد نیاز آنها تامین شده است.

استاندار خوزستان یادآورشد: پیش بینی می‌شود که اختصاص گاز به صنایع تا چند هفته دیگر با نوسان همراه است و بعد از آن به‌دلیل کاهش مصارف خانگی شاهد شرایط عادی در تامین گاز مورد نیاز واحدهای تولیدی خواهیم بود.

نماینده عالی دولت در خوزستان در بخش دیگری از این نشست بر همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی استان به‌منظور اجرایی شدن مصوبات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تاکیدکرد و گفت: رفع موانع تولید از وظایف دستگاه‌های دولتی است که می‌بایست با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

وی همچنین به موضوع ساماندهی مشکلات پایانه‌های مرزی استان اشاره کرد و گفت: در این راستا با پیگیری‌هایی که از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان صورت گرفته در حال ایجاد شرایط بهتر برای تسهیل صادرات کالاهای ایرانی به خارج از کشور هستیم.

شریعتی در خصوص مشکلات موجود در مرز چذابه بیان داشت: این مرز بیش از یک دهه به صورت سنتی فعالیت داشته و ساماندهی آن مستلزم صرف زمان و همکاری بیشتری از سوی دستگاه‌های دولتی و فعالان بخش خصوصی است.

چالش واحدهای تولیدی نفت‌خیز ترین استان کشور در تامین سوخت جایگزین 

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با بیان اینکه واحدهای تولیدی استان با توجه به مدیریت مصرف گاز ویژه ایام سرد سال با چالش سوخت جایگزین روبه‌رو هستند گفت: تامین سوخت مازوت ویژه کارخانجات سیمان و همچنین گازوئیل ویژه واحدهای تولیدی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با مشکلات روبه‌رو است.

شهلا عموری بیان داشت: با همکاری شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز در زمینه تامین سوخت مازوت، بخشی از چالش‌های کارخانجات سیمان در زمینه تعیین مبدا سوخت مازوت، ضمانتنامه بانکی و زمان بر بودن فرآیند تخصیص سوخت در حال برطرف شدن است.

وی ادامه‌داد: این در حالی است که طی سال‌های گذشته درخواست کارخانجات سیمان خوزستان تامین مازوت از داخل استان (پایانه های صادراتی در ماهشهر و آبادان) بوده است.

عموری در خصوص مشکلات پیش آمده در زمینه اختصاص سوخت گازوئیل یارانه‌ای به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اشاره‌کرد و گفت: بخشی از فرآیند تولید در واحدهای صنعتی این شرکت به سوخت گازوئیل وابسته هستند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز ادامه‌داد: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان اعلام کرده که اگر فرآیند تولید کارخانجات این شرکت اصلاح نشود، گازوئیل مورد نیاز شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به قیمت فوق خلیج فارس (هر لیتر ۷۵ هزار ریال) اختصاص داده می‌شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به اینکه در نفت‌خیز ترین استان کشور نباید تامین سوخت مورد نیاز صنایع با چالش روبه‌رو باشد گفت: انتظار می‌رود در راستای تداوم فعالیت‌های تولیدی و حفظ اشتغال موجود در این واحدهای تولیدی، همکاری‌های لازم از سوی وزارت نفت صورت گیرد.

بر اساس این گزارش مقرر شد به منظور رسیدگی به مشکلات تامین سوخت جایگزین صنایع تولیدی استان کمیته‌ای در معاونت اقتصادی استانداری خوزستان تشکیل شود تا این موضوع از طریق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و وزارت نفت مورد پیگیری قرار گیرد.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار