اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
مدیرکل مدیریت بحران استان عنوان کرد
امید بن عباس گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، ۱۷۵ بازه فرسایشی حاد به طول حدود ۱۸۸ کیلومتر، در مسیر این رودخانه‌ها نیاز به ساماندهی و تثبیت ساحل دارند.
امید بن‌عباس در نشست ستاد پیشگیری از بحران که امروز (۵ بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به اقدامات مورد نیاز برای مدیریت سیلاب‌ها و آبگرفتگی‌های استان اظهار کرد: تثبیت بازه‌های فرسایشی رودخانه‌ها، لایروبی رودخانه‌های استان، اجرای طرح‌های انحراف و هدایت سیلاب و احیای کانال‌های سیلاب‌بر، احداث و ترمیم سیل‌بندهای روستایی، اجرای دایک حفاظتی روستایی و احداث کانال‌های سیلاب بر سطح روستاها از اقدامات مورد نیاز برای مدیریت سیلاب‌ها و آبگرفتگی‌های خوزستان هستند.

وی افزود: اجرای پروژه‌های دفع آب‌های سطحی شهرها، احداث سد بختیاری در استان لرستان واقع در بالادست رودخانه دز و خرید تجهیزات مورد نیاز نیز باید برای مدیریت سیلاب و آبگرفتگی‌های استان انجام شوند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: پنج رودخانه دائمی به طول ۴ هزار و ۸۸۵ کیلومتر و همچنین ۱۱ هزار کیلومتر رودخانه فصلی در سطح استان خوزستان وجود دارد که بر اساس بررسی‌های انجام شده، ۱۷۵ بازه فرسایشی حاد به طول حدود ۱۸۸ کیلومتر، در مسیر این رودخانه‌ها نیاز به ساماندهی و تثبیت ساحل دارند.

وی بیان کرد: بر اساس برآورد اولیه، هزینه اجرای عملیات ساماندهی این بازه‌ها، ۱۸ هزار و ۶۰۷ میلیارد ریال است؛ ۵۱ کیلومتر از این بازه‌ها، فوق بحرانی و ۶۵ کیلومتر بحرانی هستند.

بن‌عباس ادامه داد: همچنین بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، رودخانه‌های استان خوزستان در هفت بازه به طول ۲۶۰ کیلومتر و با حجم ۲۹ میلیون و ۲۴۰ هزار مترمکعب، رسوب دارند که باید لایروبی شوند و اعتبار مورد نیاز برای لایروبی این نقاط، ۲۳ هزار و ۵۲۶ میلیارد ریال است.

وی افزود: شهرهای اهواز، خرمشهر و بالادست سوسنگرد تا هورالعظیم با اعتبار ۱۳ هزار و۵۶۰ میلیارد ریال در اولویت هستند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به لزوم احیای کانال‌های سیلاب‌بر گفت: با توجه به محدود بودن ظرفیت رودخانه‌ها در عبور سیلاب، کانال‌ها و نهرهای طبیعی در بالادست و یا وجود مراکز جمعیتی در پایین‌دست، کانال‌های سیلاب‌بر هنگام وقوع سیلاب به عنوان فیوزهای کمکی وارد مدار می‌شدند اما در حال حاضر به دلیل رسوب‌گذاری‌های زیاد و سایر موانع، نیاز به لایروبی و پاکسازی یا ترمیم و احداث جداره دارند.

بن‌عباس بیان کرد: به منظور احداث و ترمیم سیل‌بندهای روستایی، مطالعاتی توسط مشاوران مختلف انجام شد و ضمن بررسی روستاهای ۱۰ شهرستان اهواز، باوی، شوشتر، شوش، کارون، شادگان، خرمشهر، حمیدیه، دشت‌آزادگان و هویزه که در مجاورت رودخانه‌ها قرار دارند؛ در مجموع ۸۰۰ کیلومتر نیازمند ترمیم و احداث سیل‌بند تشخیص داده شد که ۲۳۰ کیلومتر از این میزان، بحرانی اعلام شد و بخشی از کار در سال‌های ۹۸ و ۹۹ اجرا شد.

وی ادامه داد: در این راستا پنج پروژه با برآورد اولیه ۱۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال باید اجرا شوند که احداث کانال سیلاب‌بر خسرج، نهر مالح، نهر بحره و کنترل آب مخازن هورالعظیم در اولویت هستند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: پس از سیلاب فروردین ماه ۹۸، مشخص شد که ۴۵ روستا نیاز ضروری به اجرای دایک حفاظتی دارند که پس از اولویت‌بندی، دایک حفاظتی در ۱۶ روستا اجرایی شد اما ایجاد دایک حفاظتی برای ۲۹ روستای دیگر به ۷۶۶ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. 

بن‌عباس افزود: همچنین با توجه به بررسی‌های انجام شده توسط بنیاد مسکن خوزستان، ۱۲۶ پروژه جهت احداث کانال‌های سیلاب‌بر و دیوارهای حائل با برآورد اولیه یک هزار و ۳۲۸ میلیارد ریال در سطح روستاهای استان خوزستان معرفی شده است. ۵۶ پروژه از این تعداد با برآورد ۶۶۰ میلیارد ریال در اولویت اول هستند زیرا  درصورت وقوع سیلاب، آبگرفتگی و وقوع خسارت محتمل است.

وی تصریح کرد: همچنین در سطح استان خوزستان ۸۵ شهر وجود دارد که تقریبا همگی فاقد سیستم جامع دفع آب‌های سطحی هستند.

مدیرکل مدریت بحران خوزستان با اشاره به ضرورت احداث سد بختیاری در استان لرستان واقع در بالادست رودخانه دز، گفت: در حوضه رودخانه دز برخلاف سدهای زنجیره‌ای واقع در حوضه کارون، تنها مخزن موجود سد دز با قدمت ۶۰ ساله وجود دارد که به دلیل انباشت حجم زیاد رسوب در دریاچه آن، ذخیره‌سازی مناسب، مدیریت و برنامه‌ریزی و تنظیم خروجی به وسیله این سد با مشکلات جدی روبه‌رو است.

بن‌عباس بیان کرد: تجهیزات مورد نیاز به ویژه پمپ‌های کف‌کش و لجن‌کش و دیزل پمپ و ماشین‌آلات مخصوص دفع آب‌های سطحی شهرداری‌ها و شرکت‌های آب و فاضلاب و همچنین توسعه و به روزرسانی ایستگاه‌ها و تجهیزات هواشناسی استان خوزستان باید انجام شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار