اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
استاندار با اشاره به هزینه‌های بالای خوزستان:
غلامرضا شریعتی گفت: اگر خوزستان نقش بیشتری در تولید ملی دارد، به همان نسبت نیز هزینه دارد؛ باید برای استان خوزستان فکر جداگانه‌ای شود.
غلامرضا شریعتی در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی که امروز (۱۲ بهمن‌ماه) با حضور معاون اول رئیس جمهور در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در سفر دو روزه معاون اول رئیس جمهور و وزرا به خوزستان، پروژه‌های زیادی آغاز شدند یا به بهره‌برداری رسیدند.

 وی افزود: در این سفر ترمینال مسافری فرودگاه آبادان با مشارکت منطقه آزاد اروند و وزارت راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید. همچنین عملیات ساختمان‌سازی بیش از ۴ هزار واحد مسکونی در شهر بندر امام در مناطق آبگرفته و سکونتگاه‌های غیررسمی، شروع شد؛ در عین حال که بیش از ۶ هزار واحد مسکونی نیز در حال تعمیر است. امیدواریم در دو سال آینده، چهره شهر بندر امام از شرایط کنونی خارج شود و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که در آن منطقه وجود دارد، شهری متناسب به وجود آید.

استاندار خوزستان با اشاره به پروژه‌ها و طرح‌های به بهره‌برداری رسیده در استان، بیان کرد: ایستگاه پمپاژ آب شهرستان حمیدیه و سیلوی ۳۰ هزار تنی روستایی نیز در این منطقه افتتاح شدند. کارخانه ظروف یکبار مصرف سلولزی از باگاس نیشکر در شوش نیز افتتاح شد. امروز نیز کارخانه پارس کیمیا کلر در شهرستان شوشتر به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی تصفیه‌خانه غرب اهواز با فاینانس خارجی، تصریح کرد: پیمانکار این پروژه مشخص و عملیات اجرایی آن آغاز شده است. چهار ایستگاه پایش آلایندگی هوا نیز به بهره‌برداری رسیدند و تعداد ایستگاه‌های پایش هوا در اهواز به هفت ایستگاه رسید.

شریعتی گفت: ایستگاه پایش زیست محیطی تالاب بامدژ اهواز نیز افتتاح شد و عملیات اجرایی بند خاکی و مسیر انتقال آب برای تالاب بامدژ نیز آغاز شد. امیدواریم از این طریق بتوانیم تالاب بامدژ را که یکی از کانون‌های ریزگرد است، مدیریت کنیم.

وی افزود: مطالعات فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نیز در دستور کار قرار گرفت و به دستور معاون اول رئیس جمهور آغاز به کار کرد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: ماده ۵۶ خطوط فاضلاب در شهرهای مختلف استان به جمع‌بندی رسید و بنا شد که در شهرهای آبادان، خرمشهر، شادگان، دشت آزادگان، مسجدسلیمان، ماهشهر و بندر امام، تامین آب روستاها از طریق ماده ۵۶ انجام شود. انتظار داریم تفاهم‌نامه این خطوط میان وزارت نیرو و بانک‌ها بسته شود تا زمینه اجرایی شدن این کار فراهم شود.

وی ادامه داد: جاده ایذه به لردگان یا چهارخطه اهواز به چهارمحال و بختیاری و اصفهان با توجه به تامین منابع مالی از محل ماده ۵۶ به انجام می‌رسد. طرح‌های بسیار ارزشمند و زیرساختی برای توسعه استان در طول این مدت به بهره‌برداری رسیده، منابع مالی آن تامین شده و یا عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

استاندار خوزستان گفت: مشکلاتی در سد مسجدسلیمان وجود دارد و این سد شرایط مناسبی ندارد. با توجه به مشکلات پیش آمده، وزارت نیرو علاج‌بخشی برای این سد را آغاز کرده اما با منابع مالی اختصاص داده شده، روند حل مشکلات بسیار کند است و ممکن است با وجود دو هزار مگاوات برق تولیدشده و تنظیم فرکانس برق کشور، نگرانی‌هایی به وجود آید.

شریعتی با اشاره به تولید فولاد در استان تصریح کرد: فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان که دو فولادساز اصلی کشور بودند، دارای دو سیاست متناقض هستند. زنجیره‌های ارزشی فولاد مبارکه تکمیل شده در حالی که در این مقطع این جوانب از فولاد خوزستان جدا شده‌اند؛ شرکت‌های گروه ملی، فولاد کاویان و فولاد اکسین از فولاد خوزستان جدا شده‌اند در حالی که این سیاست در استان اصفهان به گونه دیگری انجام می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر، فولاد خوزستان در برابر شرکت‌های نورد بی‌مسئولیت شده است و زمینه لازم را برای تامین مواد اولیه برعهده نگرفته است بنابراین باعث شده که شرکت‌های نورد با مشکل جدی مواجه شوند. این سیاست برای فولادسازی‌ها باید متناسب با هم و مثل هم اتخاذ شود.

استاندار خوزستان گفت: خوزستان پایین‌دست و نوع خاک استان سست است؛ سطح آب‌های زیرزمینی خوزستان بالا است و این باعث افزایش هزینه تمام‌شده می‌شود. به هر کدام از استان‌ها منابع مالی داده می‌شود که بر اساس آن کارهایی صورت می‌گیرد اما امکان انجام کار با همان منابع مالی در استان خوزستان وجود ندارد و وقتی کار انجام نشود، مدیران استان متهم می‌شوند و مشکلات جدی ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر خوزستان نقش بیشتری در تولید ملی دارد، به همان نسبت نیز هزینه دارد؛ باید برای استان خوزستان فکر جداگانه‌ای شود و متناسب با ظرفیت‌های موجود در این زمینه گام برداشته و برای استفاده استاندارد از زیرساخت‌ها و رسیدن به نرم کشوری، مصوبه جداگانه‌ای در نظر گرفته شود.

شریعتی با بیان اینکه باید دست مرکزی در مسائل خوزستان در زمینه‌های مختلف کمتر شود، گفت: در خصوص مالکیت شرکت‌ها، گروه ملی و... مشکلات جدی ایجاد شده و لازم است در این حوزه به صورت تخصصی کار شود.


منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار