اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
شوشان - نويد قائدی :
با توجه به شرايط ويژه استان خوزستان (وضعيت قرمز) مراکز درمانی می‌توانند به‌صورت گسترده موجب انتشار کرونا ويروس باشند، لذا لازم است اين مراکز به صورت دائم و دقيق را مورد بازرسی قرار دهند. در واقع مراکز درمانی دولتی و خصوصی ويترين تمام عيار مبارزه با ويروس منحوس کرونا محسوب می‌شوند که در صورت رعايت دقيق پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند نقش آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه را ايفا نمايند، اما به نظر می‌رسد تاکنون اين مراکز نتوانسته باشند چنين نقش مهمي را ايفا نمايند، گرچه تلاش و مجاهدت و حضور همگي کادر درمان کشور و خصوصا استان خوزستان چه دولتی و خصوصي در ارائه خدمات به مردم قابل تقدير و ستايش است، اما چاره ای نيست که براي بهتر شدن بايد نقدهای منصفانه را هم ارائه داد، زيرا در نهايت بازخورد اين نقدها می‌تواند فشار واردشده بر اين قشر زحمتکش را کاهش دهد.
مطب پزشکان و مراکز پاراکلينيکي ازجمله محل‌های شلوغ و پرترددي است که گاهي مراجعين ساعت‌ها در انتظار می‌نشینند تا نوبت به خدمات‌دهی آنان فرارسد، اين در حالي است که احتمال حضور افراد مبتلابه ويروس کرونا در اين محل‌ها بسيار زياد و دور از انتظار نيست.
رعايت پروتکل‌های بهداشتي ازجمله پذيرش هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده بيماران که متناسب با فضا و زمان مراکز درماني باشد بسيار اهميت دارد، بايد در اين مراکز حداقل امکانات بهداشتي مثلاً اسپري ضدعفونی‌کننده دست و تب‌سنج ليزري جهت سنجش مراجعين و حتي ارائه ماسک براي افراد کم توجه (حتي با اخذ هزينه) مهيا باشد. بايد با ايجاد علايم و رهنمودهاي متوليان مراکز حداقل فواصل نشيمن مراجعين مشخص و در صورت عدم رعايت تذکر داده شود.
درروش نوبت‌دهی حضوري و بی‌ضابطه بايد ساماندهي لازم صورت پذيرد تا با اعطاي نوبت‌دهی غير حضوري يا الکترونيکي در راس ساعت مقرر پزشک و بيمار در مطلب و مرکز حاضر باشند تا از تجمع‌های غير ضروری که قابل رفع است جلوگيري شود.
مثلا حضور در داروخانه‌ها بسيار پرتجمع است و ساماندهي لازم در اکثر داروخانه‌ها و مراکز اسکن و آزمایشگاه‌ها و ... جهت رعايت و هدايت فاصله اجتماعي انجام‌نشده است. سيستم هاي تهويه و پالايش هوا در اکثر مراکز ذکرشده مناسب نيست و اين موضوع به راحتي قابل تشخيص است.
از مسئولان استان خوزستان و متوليان شهرستان‌هاي استان انتظار می‌رود با توجه به شرايط ويژه پیش‌آمده، من‌بعد بر مراکز درماني که حتما احتمال سرايت کرونا ويروس در آن‌ها بيشتر از نقاط ديگر است، نظارت جدي و مستمري داشته باشند، همچنين مي توانند از نظارت‌های مردمي هم بهره گيرند، می‌توان سامانه‌ای را طراحي تا مردم از مراکز بی‌ملاحظه عکس و مستند تهيه و ارسال نمايند.
متاسفانه بازديد هاي حضوري از مطب اکثر پزشکان در تمامي رده ها در محله هاي مختلف نشان مي دهد حداقل انتظارها برآورده نمي شود،مثلا رعايت فاصله اجتماعي و نحوه نوبت دهي و حتي نحوه دريافت حق الزحمه(بعضي پزشکان هنوز دستگاه کارتخوان ندارند) مناسب نيست،اداره نظارت بر امور درمان در استان خوزستان و خصوصا شهر اهواز بايد در اين شرايط بيشتر فعال باشد و به وظايف ذاتي خود عمل نمايد،اما بررسي در سايت دانشگاه علوم پزشکي نشان مي دهد اين تعداد کم کارشناس نمي توانند به طور جامع مراکز خصوصا مطب ها و مراکز پارکلينيکي را بازرسي و اقدام عاجل داشته باشند که بايد چاره انديشي شود،گرچه در کل به نظر مي رسد در  تمام ايام سال در خوزستان حقوق بيماران در نظر گرفته نمي شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار