شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹
شوشان - علی عبدالخانی:


عرف جهانی بر این قاعده استوار است که هرچه جایگاه و شخصیت حقوقی یک‌ مقام مسئول برجسته تر بوده، مخاطبین ایشان نیز بیشتر خواهد بود لذا زبان محاوره و بیان گفتاری چنین تیپی از مسئولان باید واضح و رسا و در حدود ادبیات عمومی قابل قبول باشد. آموزش مسئولان ارشد یکی از شیوه های رفع این نوع کاستیها به شمار می رود.

قالیباف رئیس قوه مقننه کشور و به حکم این جایگاه سخنان وی در دو بُعد داخلی و بین المللی مخاطبانی دارد که بر همین اساس باید واژگانی که در ترکیب جملات خود بکار می برد حتماً متناسب با جایگاه ریاست پارلمان، قابل فهم و مانوس با ادبیات محاوره عمومی باشد.

خبرگزاریهای رسمی در ۲۵ اسفند جاری، جمله ای از قالیباف مخابره کردند که به جهت ساختار ادبی و پس و پیش بودن واژگان، جمله ای نامتعارف و خوددرآوردی!! همچنین نارسا و متعارض تلقی می شود.

ایشان در واکنش به بحران مرغ!!! حاکم بر کشور گفته است: " مشکل توزیع مرغ نماد مشکلات متعدد زنجیره توزیع و بی عملی است !".

این جمله که به تیتر خبرگزاریها تبدیل شده بود بگونه ای است که یک شهروند معمولی با فرض اینکه بر ادبیات عمومی مسلط هم باشد واقعاً در فهم و درک آن جمله خصوصاً کلمه ی " بی عملی " عاجز می ماند. 

نگارنده با صرف وقت زیاد تلاش کردم برای کلمه ی " بی عملی " معادلی برابر پیدا کنم یا جای مناسب استفاده از آن را پیدا کنم اما واقعاً در هیچ قاموس ادبیاتی پیدا نکردم.

▫️البته منظور اجمالی ایشان عمل نکردن مسئولان به وظایفشان بود. حال چرا و به چه علت بجای استفاده از یک جمله رسا و واضح، آن جمله کج و مبهم را بکار برده است؟ این سئوالی است که ایشان‌ باید پاسخ آن را بدهند. این احتمال هم وجود دارد که رئیس پارلمان با این تصور که کلمات و جملات نامتعارف نوعی اعتبار ادبی و پرستیژ به گوینده می دهند، از آن استفاده کرده است.

نکته پایانی آنکه برخی از مسئولان سخنوران مسلط به دایره ی وسیعی از کلمات و شیوه های ترکیبی هستند. اینان قطعاً در این زمینه کار و تمرین کرده اند یا تحت آموزشهای مناسب قرار گرفته اند. در مقابل هستند امثال سوژه این مقال که برای پر کردن خلاء ادبیشان متوسل به ترکیبهای ابداعی و کاملا خودداوردی می شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار