اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۴۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
جلسه مشترک نمایندگان استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری در مجلس شورای اسلامی پیرو بررسی مشکلات آبی دو استان در محل دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد برگزار شد.

گفتنی است در این جلسه مصوب شد جهت افزایش روابط مجمع نمایندگان ۲ استان جلسات مستمر جهت توسعه اقتصادی، محرومیت‌زدایی و رفع مشکلات آبی برگزار شود.

ابتدای جلسه حجت‌الاسلام امیر‌قلی جعفری با قدردانی از حضور نمایندگان استان خوزستان در چهارمحال و بختیاری گفت: مشکلات آبی ایجاد شده در کشور و ۲ استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری ناشی از تصمیم‌های غلط دستگاه‌های اجرایی در جانمایی‌ بعضی از صنایع و عدم توجه به نکات علمی و زیست‌محیطی انتقال آب بوده است.

رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه انتقال آب بین‌حوزه‌ای باید بر مبنای عدالت و اصول علمی و زیست‌محیطی باشد، اظهار داشت: در حال حاضر از هشت دشت چهارمحال و بختیاری چهار دشت آن ممنوعه بحرانی و 6 دشت ممنوعه است و تعداد زیادی از روستاهای استان با تانکر آبرسانی می‌شوند در صورتی که در نزدیکی آب هستند.

وی ادامه داد: امیدواریم نشست امروز و تشکیل دبیرخانه دائمی ۲ استان جهت افزایش و استمرار همکاری‌ها برای هم‌افزایی در رفع مشکلات و توسعه استان‌ها موثر واقع شود و ادامه یابد.

در ادامه سید کریم حسینی گفت: روابط مردم چهارمحال و بختیاری و خوزستان تاریخی بوده و ریشه در فرهنگ و سنت مردم این مناطق دارد که امیدواریم با تقویت همکاری‌های بین 2 استان بتوان چالش‌های مشترک را سامان بخشید.

بیش از ۷۰۰ روستای خوزستان  با تنش آبی مواجه است

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به فرامین مکرر رهبر انقلاب مبنی بر افزایش تولید اظهار داشت: ۱۳ درصد تولید محصولات کشاورزی کشور به استان خوزستان تعلق دارد اما با مشکل تامین حق‌آبه کشاورزی مواجه است که برنامه‌ریزی‌های غلط و غیرکارشناسی در زمینه انتقال آب باعث کاهش آب برای کشاورزی و ضربه خوردن تولید شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰۰ روستای خوزستان با تنش آبی مواجه است، گفت: هر پروژه‌ای در هر زمینه اگر مجوزهای فنی، زیست‌محیطی و اجتماعی نداشته باشد مردود است و زیبنده نظام اسلامی نیست که مجوزی به صورت دستوری و بدون در نظر گرفتن مسائل علمی و کارشناسی صادر شود که اگر چنین شود اعتراض نمایندگان مجلس را در پی خواهد داشت.

به جای هزینه در بخش انتقال آب بین استانی، در انتقال آب دریا هزینه شود

قدرت‌اله حمزه نیز در ادامه جلسه گفت: هدف همه ما نمایندگان این است که کشور آباد شود و همه مردم باید در راستای عدالت از آب سالم و کافی برخوردار باشند.

نماینده مردم فارسان، اردل، کیار و کوهرنگ در مجلس اضافه کرد: پیام ما به مسئولان این است که به جای هزینه در بخش انتقال آب بین استانی همین هزینه را در انتقال آب دریا به کار گیرند که برای استان دیگری مشکل کمبود آب ایجاد نشود.

در  برخی استانها آب شرب و کشاورزی با چالش مواجه است

جلیل مختار نماینده آبادان و اروندکنار نیز گفت: در حالی که در برخی استان‌ها آب شرب و کشاورزی با چالش مواجه است اما در برخی دیگر از استان‌ها سرانه فضای سبز در حال افزایش است که این موضوع مغایر با توزیع عادلانه آب است.

 طرح تحقیق و تفحص در زمینه پروژه‌های انتقال آب در مجلس کلید خورده است

احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس نیز گفت: گسترش عدالت از مهم‌ترین برنامه‌های این دوره مجلس بوده که در همین راستا محرومیت‌زدایی و رفع مشکلات کشاورزی و تامین آب از برنامه‌هایی است که مورد پیگیری جدی قرار گرفته که از جمله آن‌ها کلید خوردن طرح تحقیق و تفحص در زمینه پروژه‌های انتقال آب می‌باشد.

به خطر انداختن امنیت غذایی مردم کشور از نقشه‌های شوم دشمن است

ورناصری نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه به خطر انداختن امنیت غذایی مردم ایران از نقشه‌های شوم دشمن است، گفت: این نقشه با تضعیف بخش کشاورزی خوزستان محقق می‌شود از همین رو نباید اجازه داد تا کشاورزی خوزستان که رتبه نخست تولیدات کشاورزی کشور را دارد به دلیل کمبود آب با تهدید مواجه شود.

در ادامه تعدادی دیگری از نمایندگان خوزستان مطالبی را بیان کرده و اصحاب رسانه حاضر در جلسه سوالات خود را از این نمایندگان مطرح کردند.

لازم به ذکر است پس از پایان این جلسه نمایندگان استان خوزستان به همراه نمایندگان چهارمحال و بختیاری برای بازدید از سرشاخه‌های رود کارون حرکت کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار