اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
با محوریت طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و انتقال آب کارون انجام شد؛

در جلسه ای با حضور استاندار و رئیس مجمع نمایندگان خوزستان، تعدادی از نمایندگان استان، رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری، نماینده خمینی شهر اصفهان و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، آب و فاضلاب استان، حق آبه و طرح های انتقال آب مورد بررسی قرار گرفت.

روز جمعه ۲۰ فروردین ماه جلسه‌ای در خصوص موضوعات انتقال آب، طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، طرح بهشت آباد و آب و فاضلاب با حضور استاندار خوزستان، رئیس مجمع نمایندگان استان، رئیس مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری، نماینده خمینی شهر از استان اصفهان، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، تعدادی از نمایندگان استان و مدیران استانی برگزار شد.

در این جلسه گروهی از وزارت نیرو و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با دعوت مجمع نمایندگان خوزستان به استان سفر کرده و از پروژه‌های آب و فاضلاب و کشاورزی به خصوص طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در اندیکا، مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اهواز بازدید کردند.

قاسم سلیمانی دشتکی ،استاندار خوزستان درابن باره گفت:  در جلسه‌ای با مدیران استانی، سازگاری با خشکسالی، منابع و مصارف آب مورد بررسی قرار گرفت که سهم آبی مناسب برای خوزستان در نظر گرفته شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: قرار شد خارج از فضای احساسی، نمایندگان استان‌های ذینفع و مدیران اجرایی، کارشناسی در خصوص مسائل آبی استان داشته باشند و آن چیزی که قانون درمورد خوزستان حکم‌ می‌کند، انجام شود.

 ۷۰۰ روستا در خوزستان فاقد آب شرب هستند 

سید کریم‌ حسینی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان نیز گفت: هنوز در خوزستان بیش از ۷۰۰ روستا فاقد آب شرب هستند و یک هزار و ۶۰۰ روستا نیز تنش آبی دارند. همچنین ۲۵۰ هزار هکتار از طرح رهبری تخصیص آب نشده و در کشت های فصلی مشکل آب وجود دارد. 

وی افزود: صحبت از انتقال آب مانند طرح بهشت آباد غیر منطقی و غیر علمی است و نباید از این گونه طرح ها صحبت شود تا باعث ایجاد تنش اجتماعی  نشود.

حسینی در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: مجمع نمایندگان خوزستان سعی دارد در‌ مجلس، دولت و استان با حضور کارشناسان این مطلب را مطرح و جا بیاندازد. هم اکنون خوزستان از لحاظ حق آبه، در بحث کشاورزی، تالاب ها و رودخانه دارای مشکل است و این مشکل در آینده نیز قابل حل نیست و به همین دلیل هیچکدام از طرح های انتقال آب نباید اجرا شوند.

حسینی در پایان تصریح کرد: هیچگونه طرح آبی به اجرا در نیامده و تلاش های ما برای این است که این اتفاق در آینده نیز اتفاق نیفتد.

خوزستان در تامین آب شرب و کشاورزی دچار عقب ماندگی است

حجت الاسلام امیرقلی جعفری رئیس مجمع نمایندگان چهارمحال و بختیاری نیز بیان کرد: خوزستان در تامین آب شرب و کشاورزی دچار عقب ماندگی است. روستاهای فاقد آب در خوزستان حتما باید در اولویت مسئولین استانی و کشور قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بعد از ۴۲ سال از انقلاب اسلامی قابل پذیرش نیست که برای روستاها در زمینه آب شرب کاری نکرده ایم.

حجت الاسلام جعغری با بیان اینکه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری هنوز به طور کامل انجام نشده و فاز دوم آن اجرایی نشده است، افزود: در تخصیص ها برای ۲۵۰ هزار هکتار باقی مانده مشکلی وجود ندارد، اما در اجرا هنوز موفق عمل نشده و بیشتر کم کاری ها از سوی وزارت نیرو و کشاورزی است.

وی تشریح کرد: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اگر به طور کامل انجام شود انقلابی در حوزه کشاورزی خوزستان ایجاد می کند. در خوزستان به خصوص شمال آن توانایی نگهداری و آبخیزداری وجود دارد که مصوب شد بندهای خاکی ایجاد شود تا ضمن جلوگیری از فرسایش خاک، از آب ذخیره شده برای کشاورزی استفاده شود.

محمد تقی نقدعلی نماینده خمینی شهر استان اصفهان نیز اظهار کرد: غیر از سال آبی ۹۷ و ۹۸ که بارندگی های خوبی داشتیم، طی ۱۵ سال اخیر کشور دچار خشکسالی شده که در همه حوزه های آبریز کشور اثر منفی داشته و این کمبود بارش، کشاورزی و صنعت را با چالش روبرو کرده است.

 طرح  انتقال آب بهشت آباد متوقف شده است 

وی گفت: طرح بهشت آباد اجرا نشده و تنها مقدمات آن در گذشته انجام شده و در حال حاضر متوقف شده است. مجمع نمایندگان اصفهان نیز پذیرفته که بین سه استان خوزستان، اصفهان و چهارمحال و بختیاری جلساتی برگزار شود و با فضای تفاهمی و کارشناسی مسائل پیش برود.

منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار