اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۱۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
به‌این ‌زودی‌ها از وضعیت قرمز کرونایی خارج نمی‌شویم و احتمالاً سایه سنگین ویروس منحوس به این زودی‌ها از سراسر ایران دور نخواهد شد.

درحالی اخبار منتشرشده از مراکز درمانی سراسر کشور حکایت از تکمیل ظرفیت برخی مراکز دارند که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته رسماً اعلام کرد "به‌این‌زودی‌ها از وضعیت قرمز کرونایی خارج نمی‌شویم و با درنظر گرفتن سرعت سرایت ویروس جدید کرونا افزایش بیش از 100درصدی موارد بستری را نسبت به پیک سوم تجربه می‌کنیم".

اظهار نظر این مقام مسئول اگرچه می‌تواند نقطه امیدی برای پیش‌بینی‌های انجام‌شده وزارت بهداشت و مسئولان مربوطه باشد اما انتظار دیدن تصاویر و اخبار مربوط به پرشدن مراکز درمانی به‌دلیل حجم بالای مراجعه‌کنندگان به این نگرانی دامن می‌زند که احتمالاً سایه سنگین ویروس منحوس به این زودی‌ها از سراسر ایران دور نخواهد شد.

به‌گفته کارشناسان بهداشت و درمان بعد از تعطیلات نوروزی و همچنین در شرایط فعلی سرعت چرخه ابتلا آن‌چنان تصاعدی بالا رفته که نسبت به سه پیک گذشته به هیچ عنوان قابل مقایسه نبوده و در بسیاری از استان‌ها مسئولان مربوطه را شوکه کرده است؛ تا جایی که اکنون برخی از مراکز درمانی استان‌ها علی‌رغم ایجاد تخت‌های بستری در راهروها و حیاط بیمارستان هیچ جایی برای پذیرش بیمار جدید ندارند و آمبولانس‌ها آژیرکشان به‌دنبال تختی خالی برای تحویل بیمار هستند.

البته ورود نهادها و سازمان‌های دارای امکانات همچون ارتش و سپاه پاسداران برای در اختیار قرار دادن امکانات بستری و درمانی یا حتی تبدیل سالن‌های ورزشی به مراکز درمانی موقت کمی از این بحران کاسته است ولی با درنظر گرفتن فرسوده شدن کادر درمانی در 14 ماه گذشته تصور اینکه در کشورمان یکباره به 60 هزار نفر بیمار بستری خدمات مناسب ارایه شود کمی جای سؤال دارد.

بررسی‌های انجام‌شده و توجه به مدل‌های بین‌المللی نرخ ابتلا و بهبودی در پاندمی کووید19 نشان می‌دهد رسیدن به این نقطه از ورود بیمار جدید به مراکز درمانی نه‌تنها در ایران بلکه در کشورهای توسعه‌یافته هم می‌تواند دردسرساز باشد به این دلیل که ارایه خدمات درمانی مناسب با مشکل جدی روبه‌رو شده است و ساعات یا روزهای طلایی رسیدگی به بیماران بدحال از دست رفته است و قطعاً نرخ مرگ هم روند افزایشی به خود می‌گیرد، اتفاقی که چندماه پیش در انگلستان تجربه شد.

به‌هرحال فعلاً بر پایه آمار‌های 24 ساعت اخیر، «نرخ مرگ» در کشورمان 3.6درصد  و به همین تناسب، «نرخ بهبود» 96.4 درصد تعیین شده است، در حالی که میانگین نرخ مرگ در جهان 2.5 درصد ثبت شده است که وضعیتی به‌مراتب بهتر از کشورمان را نشان می‌دهد و با درنظر گرفتن گمانه‌زنی‌های سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای بستری شدن 60 هزار مبتلا به کووید19 به‌زودی شاهد تغییر معنادار این شاخص‌ها در کشور نسبت به جامعه جهانی خواهیم بود،اتفاقی که ظاهراً برای رهایی از آنها بهترین راهکار و تنها عامل مفید رعایت محدودیت‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی است و متأسفانه در هفته‌های اخیر شاهد کاهش قابل توجه رعایت پروتکل‌ها از سوی هموطنان بوده‌ایم تاجایی که حتی صدای اعتراض مسئولان بهداشت و درمان هم بلند شد که در شرایط فعلی با خواهش و تمنا نمی‌توان مدیریت کرد.

ادارات، سازمان‌ها و بخش خصوصی دورکاری را جدی بگیرند

به‌گفته مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا برای عبور کم‌هزینه از پیک چهارم که ظاهراً تا اواسط اردیبهشت 1400 ادامه خواهد داشت بهترین راهکار اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی و تعطیلی سراسری است امری که درصورت تحقق آن می‌توان امیدوار بود چرخه ابتلا شکسته خواهد شد و رفته‌رفته افسار ویروس منحوس در اختیار مدیران مربوطه قرار خواهد گرفت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه معتقد است اگرچه براساس تصمیم‌های اخیر تعطیلی‌های دوره‌ای در سراسر کشور اجرایی شده اما همچنان حضور پرسنل‌اداره‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌های خصوصی سر کارشان عاملی در کاهش اثرگذاری سیاست‌های اتخاذشده است، چون رفت‌وآمد این افراد در سطح شهر، حضور آنها در اتاق‌های کار و صدالبته استفاده از وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو برای رسیدن به محل کار قطعاً زمینه انتقال ویروس به کانون خانواده و ایجاد چرخه‌های جدیدی از ابتلا را فراهم می‌کند.

علیرضا رئیسی تأکید کرد: در شرایط فعلی از تمامی این نهادها و سازمان‌ها تقاضا داریم اگر امکان دورکاری 100درصدی دارند برای کمک به کادر درمان و کاهش زنجیره انتقال در سطح جامعه و البته خانواده‌ها از این روش برای انجام کارهایشان استفاده کنند و آنهایی هم که امکان این کار را ندارند حضور پرسنل را به حداقل ممکن برسانند تا هرچه بیشتر فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.

وی در ادامه اظهار کرد: ثبت رکورد روزانه 800 هزار مسافر در متروی تهران آن هم دقیقاً یک روز بعد از آغاز تعطیلی ‌10روزه هیچ منطقی با شرایط فعلی همه‌گیری ندارد و این مهم باید از سوی تمامی افراد جدی گرفته شود که فعلاً بهترین و کارآمدترین راهکار رعایت فاصله اجتماعی در سطح کل کشور است و حتی اگر اداره‌ای یا کارخانه‌ای ارایه خدمات دارد لازم است علاوه بر ایجاد تهویه مناسب هوا در اتاق‌های کار کمتر از 3 نفر حضور داشته باشند و سالن‌های تولید هم حداکثر 20نفری فعال شوند.

این درحالی است که کارشناسان و البته دست‌اندرکاران نظام سلامت و بهداشت کشور در زمان حاضر معتقدند کلان‌شهرها و همچنین شهرهای صنعتی در زمان حاضر و با درنظر گرفتن سیر تصاعدی نرخ ابتلا احتمالاً دوران سخت‌تری را تجربه می‌کنند چون در این شهرها تردد بالاتر و جابه‌جایی پرسنل ادارات، کارخانه‌ها و صنوف مختلف کنار تردد روزانه عادی مردم تشدیدکننده مشکل است، به‌عنوان مثال رئیس شورای شهر تهران در رسانه‌ها اعلام کرد هر دقیقه 11 تهرانی به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند و این آمار را می‌توان در سایر شهرهای مشابه مدنظر قرار داد تا به واقعیت ماجرا پی ببریم.


"نجف‌آباد " و "داران"  در استان اصفهان وضعیت وخیمی را تجربه می‌کنند

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت بیماران کرونایی در اصفهان اظهار داشت: هم‌اکنون وضعیت در استان اصلاً مناسب نیست و روزانه بین 400 تا 500 بیمار جدید به بیماران بستری افزوده شده، در حالی که حدود 2400 بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری هستند و حدود 370 نفر از این بیماران با حال بسیار بدی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.بهروز کلیدری افزود: متاسفانه مجبور به استفاده از تمام ظرفیت‌ها شده‌ایم، به گونه‌‌ای که هم‌اکنون تمامی بیمارستان‌های دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی در سطح استان برای بستری بیماران کرونایی به کار گرفته شده‌اند.

وی درباره وخیم بودن وضعیت شهرستان‌های نجف‌آباد و داران بیان کرد: در بعضی از شهرستان‌ها همانند شهرستان نجف‌آباد و داران دارای وضعیت بسیار وخیمی هستیم، به طوری که بیماران به سختی می‌توانند تخت‌خوابی برای بستری در بیمارستان‌ها پیدا کنند، در این راستا مجبور به استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های صحرایی شده‌ایم و اکنون در سپاهان‌شهر اصفهان یک بیمارستان وابسته به سپاه فعالیت دارد که از همه ظرفیت‌های خود در حال استفاده است.

وی تصریح کرد: در جوار بیمارستان الزهرا(س) نیز با همکاری نیروهای مسلح یک بیمارستان صحرایی در حال آماده‌سازی است و این در حالی بود که در شهرستان داران از ظرفیت ورزشگاه‌ها نیز در جهت بستری بیماران کرونایی استفاده می‌شود. به طور کلی شاهد سیر صعودی بیماران بستری در بیمارستان‌ها هستیم.

آمار بیماران بدحال قزوین رکورد زد

پیمان نامدار با اشاره به جابه‌جا‌ شدن رکورد بستری بیماران بدحال زیر دستگاه کمک تنفسی (ونتیلاتور) اظهار داشت: در 24 ساعت اخیر 24 بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری شدند که بالاترین رکورد ثبت‌شده از آغاز بحران کرونا در ابتدای اسفندماه 1398 تا امروز است.

وی همچنین از افزایش 340نفری موارد قطعی ابتلا شامل بیماران کرونایی بستری و سرپایی خبر داد و افزود: با توجه به شکننده بودن وضعیت ابتلا در استان قزوین در شبانه‌روز اخیر موارد قطعی ابتلای روزانه ما از 533 به 873 نفر رسید که باز هم نشان‌دهنده نوسان‌های شدید در وضعیت ابتلا به کرونای جهش‌یافته سویه انگلیسی در استان قزوین ظرف روزهای اخیر است.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین ادامه داد: البته در 24 ساعت گذشته رکورد آمار بهبودیافتگان روزانه هم جابه‌جا شد و در مجموع 135 بیمار کرونایی ما از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان قزوین مرخص شدند که برخی از آنها روند نقاهت و درمان را در خانه و محل زندگی خود ادامه خواهند داد اما متأسفانه در شبانه‌روز اخیر 13 بیمار مبتلا به کرونا در استان قزوین فوت کردند که باز هم نشان‌دهنده موج نوسانی مرگ‌ومیر کرونایی در این دیار است.

نامدار یادآور شد: در نهایت هم میزان بستری‌های کرونایی ما از ابتدای بحران اپیدمی کرونا در استان قزوین تاکنون از عدد 21 هزار گذشت و البته پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که هنوز به قله این موج جدید کرونایی در استان نرسیده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه با اشاره به نیاز عاجل بیماران کرونایی با حال وخیم به عمل جراحی در اسرع وقت گفت: به همین خاطر اتاق عمل سرپایی بخش مراقبت‌های ویژه کرونا را در مرکز آموزشی و درمانی بوعلی سینای قزوین راه‌اندازی کردیم تا بیماران کرونایی بدحال و مسن ما بتوانند با عمل‌های جراحی این بخش از دستگاه‌های کمک‌تغذیه و تنفس مصنوعی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به کمبود دستگاه ونتیلاتور در بیمارستان شهدای آبیک یک دستگاه جدید هم برای این بیمارستان تهیه و از طریق اداره تجهیزات پزشکی برای آنها ارسال کردیم تا بتوانند بیماران کرونایی خود در آی‌سی‌یو را مدیریت کنند.

موارد فوتی در کاشان نسبت به 48 ساعت گذشته 3 برابر شد

 ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد به نحوی که به نظر می‌رسد بر اساس آمار و ارقام منطقه کاشان از نظر وضعیت کرونایی وخیم‌تر از شرایط قرمز باشد و وجود تعداد بالای بیماران بستری شده و مبتلایان گواه این مطلب است.

مهدی دلاوری  با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 70 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد 55  بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان و 15 نفر نیز در بیمارستان سیدالشهداء آران و بیدگل بستری شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل یک و حداکثر 88 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیماران بستری شده در بیمارستان سیدالشهداء 33 سال و حداکثر 93  سال است که نشان می‌دهد که ویروس کرونا در این مقطع زمانی محدود به سن و سال نیست.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 332 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 288 بیمار در شهرستان کاشان و 44 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری هستند.

وی از بستری 52 بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت گذشته متأسفانه دو بیمار آقا 49 و 90 ساله در شهرستان کاشان و یک نفر آقا 87 ساله در شهرستان آران و بیدگل جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 182 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته 316 نفر می‌رسد که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

قربانیان کرونا در استان خراسان جنوبی روند صعودی دارد

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آمار بستری بیماران تنفسی و کرونایی در خراسان جنوبی همچنان رو به افزایش است.

محمد دهقانی با بیان اینکه با افزایش تدریجی بستری بیماران تنفسی و کرونا مثبت، آمار فوتی هم افزایش پیدا می‌کند، بیان کرد: از دو روز گذشته شاهد افزایش موارد فوتی در استان هستیم که این امر نتیجه افزایش بستری در 2 یا سه هفته اخیر است که اکنون خود را نشان می‌دهد.

وی گفت: اگر از همین امروز همه تصمیم بگیرند انواع پروتکل‌های بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنند، سه هفته بعد نتیجه آن را می‌بینیم و این یعنی تا 2 یا سه هفته بعد کماکان شاهد موارد فوتی خواهیم بود.

دهقانی ادامه داد: در پیک‌های قبلی هم به این صورت بوده که معمولا 2 تا سه هفته بعد از افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها و بستری بیماران، آمار فوتی‌ها افزایش پیدا کر و برای موج چهارم هم این وضعیت قابل پیش‌بینی بود و  از قبل هشدار داده بودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: پیش‌بینی این است که فوتی‌های ما همانند کشور نسبت به موج سوم بیشتر خواهد بود و آمار بستری‌ در بیمارستان‌ها هم به‌شدت بیشتر است مگر اینکه اتفاقی بیفتد و محدودیت‌ها و پروتکل‌ها به درستی رعایت شود تا بتوان جلوی این روند افزایشی را تا سه هفته دیگر گرفت و هر چه این کار با تاخیر انجام شود ، کاهش موارد بستری و فوتی هم به تاخیر می‌افتد.

شناسایی بیش از 1200 بیمار جدید در 48 ساعت گذشته در قم

سیامک محبی  با اشاره به افزایش قابل‌توجه بیماران مبتلا به کرونا در استان اظهار داشت: در 48 ساعت گذشته بیش از 1200 بیمار جدید با تست مثبت شناسایی‌شده است.

وی با بیان اینکه روزانه به‌طور میانگین بیش از 1000 تست کرونا در بیمارستان‌ها ، مراکز درمان سرپایی کرونا  و نیز توسط تیم‌های رهگیری و مراقبتی از افراد دارای علائم و یا اطرافیان بدون علامت بیماران کرونا مثبت گرفته می‌شود ابراز کرد: در این میان مبتلایان بدون علامتی شناسایی می‌شوند که بدون اینکه از بیماری خود آگاه باشند  و گاها بدون رعایت اصول فاصله‌گذاری سبب انتقال بیماری به عزیزان و اطرافیان خود و در اجتماع به دیگر همشهریان می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت استان قم خاطرنشان کرد: شناسایی به‌موقع این افراد که اکثراً  توسط تیم‌های مرکز بهداشت در هنگام رهگیری موارد کرونا مثبت و مراجعه به درب منازل آن‌ها و گرفتن تست سریع از اطرافیان بیماران صورت می‌گیرد یکی از بهترین و مؤثرترین راه‌های کنترل و مدیریت بیماری است.

وی با تأکید بر اینکه در بهمن 98 با شناسایی نخستین موارد بیماری کرونا در استان قم، فعالیت گروه‌های مختلف زیرمجموعه معاونت بهداشتی در راستای مقابله باکرونا نیز آغاز و فشار سنگینی بر کادر بهداشت تحمیل شد، افزود:  از آذرماه سال  99 نیز با اجرای طرح شهید سلیمانی و تشدید فعالیت‌ها در قالب تیم‌های رهگیری ، مراقبت در منزل و نظارتی، پرسنل مرکز بهداشت خالصانه و خستگی‌ناپذیر، بدون وقفه به ارائه خدمات به همشهریان گرامی پرداخته‌اند.

محبی یادآور شد: با افزایش تعداد مبتلایان و ورود قم به شرایط نارنجی و سپس قرمز کرونایی در روزهای اخیر، مدافعان سلامت حوزه بهداشت دوشادوش مدافعان سلامت در حوزه‌های دیگر در جهت کنترل و مدیریت بیماری کوشیده‌اند و این تلاش مستمر و بدون توقف باعث فرسودگی و خستگی آن‌ها شده و گاهاً با ابتلاء به بیماری به دلیل مواجهه مستمر با بیماران، رفته‌رفته توان خود را برای ادامه راه از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: تیم‌های مراقبتی شامل پزشک و پرستار که با حضور در منزل افراد سالمند و یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای به مراقبت از این افراد پرداخته و از حضور آنان در اجتماع و مکان‌های آلوده جلوگیری می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با تأکید بر اینکه روزانه به‌طور میانگین بیش از 400 تست کرونا در قم انجام می‌شود، اضافه کرد: در این میان قطعاً ادامه همراهی و مشارکت همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی استان و اجرای دقیق و قاطع مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا می‌تواند به‌سرعت استان را از شرایط بحران خارج نماید.

شاخص سرایت‌پذیری کرونا در همدان افزایش یافته است

 روند ابتلا به کرونا در استان همدان همچنان صعودی است و روزانه قریب به 20 بیمار کرونایی بر اثر شدت و عوارض بیماری جان خود را از دست می‌دهند.با وجود وضعیت بحرانی و قرمز کرونا در استان هنوز هم عده‌ای از مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجه بوده و به صورت عادی زندگی روزمره خود را دنبال می‌کنند‌.

بنا بر گفته مسئولان علوم پزشکی، در موج چهارم کرونا تعداد بیماران بدحال و نیاز به بستری بیشتر از پیک‌های قبلی بوده و همین امر خطر کمبود تخت و امکانات بیمارستانی را جدی تر کرده است.

دکتر منوچهر کرمی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان  اظهار داشت: پیش‌بینی دقیقی برای زمان پایان پیک چهارم کرونا در همدان وجود ندارد و همه چیز بستگی به همکاری و مراعات مردم دارد.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر بیمارانی که با علائم‌ تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند از اعضای یک خانواده هستند تصریح کرد: برخی از بیماران مبتلا به کرونا کاملا بدون علامت هستند و در رفت‌و‌آمدهایی که با دیگران دارند سبب ابتلای آن‌ها می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه در اسفند ماه میانگین مبتلایان روزانه بین 6 تا 10 بیمار بود اظهار داشت: این درحالی است که اکنون روزانه 200 بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

کرمی با اشاره به اینکه در مشاغل ساختمانی، حمل‌و‌نقل عمومی و بانک‌ها میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی رضایت‌بخش‌ نیست گفت: حفظ فاصله یک‌و‌‌نیم متری از دیگران‌ بسیار ضروریست.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون کرونا برای درصد زیادی از کادر درمانی بیمارستان‌ها انجام شده است تصریح کرد: تعدادی از پاکبانان، خانه سالمندان و بیماران خاص نیز تاکنون واکسینه شدند و مابقی آن‌ها هم در دست اقدام است.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه هرگونه علائم تنفسی و شبیه به سرماخوردگی را باید جدی گرفته و به مراکز غربالگری مراجعه کنید اظهار داشت: رعایت قرنطینه 14 روزه در بیماران دارای علامت یک مسئولیت مهم اجتماعی است.

تعداد بستری‌شدگان کرونایی در گیلان روزانه در حال  افزایش است

 مدیرگروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در گیلان اظهار داشت: 16 شهرستان گیلان همچنان در وضعیت قرمز کرونا هستند و بخش بستری بیماران بدحال و آی سی یو در بیمارستان‌ها پُر شده است.

حسن رخ‌شاد گفت: عدم همکاری مغازه‌داران و اصنافی که می‌بایست بسته باشند می‌تواند ادامه سیر ابتلا به کرونا و افزایش بار بیماری را به‌همراه داشته باشد در حالی‌که بخش‌های بیمارستانی در بعضی شهرستان‌ها رو به تکمیل است.

رخ‌شاد با اشاره به تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر حدود هزار و 67 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که 244 نفر فقط در یک روز بستری شدند.

وی به خصوصیات موج چهارم ویروس منحوس کرونا اشاره و بیان کرد: موج چهارم کرونا یک موج عجیب و غریب است و نسبت به 3 موج قبلی، تعداد بستری‌شدگان کرونایی روزانه در حال افزایش است.

مدیرگروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان گفت: افرادی که در بخش‌های بیمارستان‌های گیلان بستری هستند گاهاً می‌گویند "ما اصلاً فکر نمی‌کردیم که به کرونا مبتلا شویم.

"رخ‌شاد ابراز داشت: موج چهارم کرونا با شیوع ویروس جهش یافته همراه است لذا اگر یک نفر مبتلا شود، سایر اعضای خانواده را هم درگیر می‌کند لذا از مردم عزیز خواهش می‌کنیم که این مرحله از کرونا را بسیار جدی بگیرند و ماسک بزنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

15 بیمار با وضعیت وخیم در آی‌سی‌یو بیمارستان‌های هرمزگان بستری هستند

 کادر درمانی و مدافعان سلامت در استان هرمزگان این روزها با جانفشانی و از فداکاری و از خودگذشتگی در حال بهبود وضعیت کرونایی استان و کمک به سلامت بیماران مبتلا به این ویروس خطرناک و جهش یافته هستند. 

اوج این از خود گذشتگی در بهش مراقبت‌های ویژه است که بیماران به نسبت بدحال بستری هستند و مدافعان سلامت با تلاش شبانه‌روزی به دنبال برگرداندن این بیماران به شرایط نرمال و بازگشت به آغوش خانواده هستند. 

آن‌طور که از آمارهای رسمی ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بر می‌آید در حال حاضر 412 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان‌ بستری هستند. از این تعداد، در حال حاضر 67 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند که حال 15 بیمار وخیم گزارش شده و در شرایط نامناسبی قرار دارند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  از رشد بستری بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه خبر داد و گفت: در روزهای گذشته میزان نیاز بیماران به بستری شدن در بخش آی‌سی‌یو افزایش یافته است. وی افزود: از ابتدای نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا 215655 تست گرفته شده است و میزان تست گیری از آغاز سال تاکنون با افزایش قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است.

دکتر فاطمه نوروزیان گفت: در حال حاضر علاوه بر 412 بیمار بستری در بیمارستان‌ها، 5568 بیمار نیز در منازل خود قرنطینه هستند که نیاز است و تاکید می‌شود این افراد خود را ملزم به رعایت صحیح قرنطینه بدانند. وی تصریح کرد: در شبانه روز گذشته 1 زن 62 ساله از میناب و یک زن 72 ساله از بندرلنگه نیز جات خود را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند و شمار جان باختگان به 1094 رسید. 

ایلام در انتظار تصمیم فوری ستاد کرونا

 رشد 7 برابری قدرت شیوع کرونا در  ایلام موجب افزایش آمار مرگ ناشی از کرونا در این استان شده است و این مهم نیازمند تصمیم فوری ستاد کرونا است.

به اعتقاد کارشنان بهداشتی و درمانی برای چاره‌جویی در این شرایط که امکان تعطیلی و قرنطینه استان نیست و اقدامات بازدارنده و محدود کننده نیز موفق نبوده است تنها راه ممکن مجاب کردن مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر از حد فعلی است.

محمد نوذری استاندار ایلام نیز در این ارتباط به خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: ارتقای استفاده از ماسک توسط شهروندان به 90 درصد می‌تواند امیدی برای کاهش تعداد مبتلایان به این بیماری باشد.

محمد کریمیان رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز از افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان به تعداد 33264 نفر خبر داد و اظهار داشت: آژیر اعداد در استان ایلام، آژیر هشدار است به آندسته از شهروندانی که با نادیده انگاری در صدد آن هستند تا علاوه بر به خطر انداختن جان خود جان شهروندان را نیز به خطر می‌اندازد.

وی افزود: طی 24 ساعت گذشته تعداد 291 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

کریمیان خاطرنشان کرد: متاسفانه در 24 ساعت گذشته 1 مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان داشتیم و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا این لحظه 708 نفر می باشد.

به هرحال آژیر اعداد، آژیر مرگ، بستری و گرفتاری خود و خانواده را در راهروهای بیمارستان‌ها و تنگی نفس‌ها و جان دادن را به صدا در آورده است و شرط عبور از این شرایط را می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ارتقای آن مدیریت کرد.

کرونا در تک‌تک شهرهای استان آذربایجان‌غربی جولان می‌دهد

 وضعیت سخت و کرونایی استان همچنان ادامه دارد و این نیز شامل تک‌تک شهرهای استان می‌شود و هر روز تعداد فوتی‌های بیماران کرونایی در یک شهرستان اوج می‌گیرد که متأسفانه این موضوع حتی شامل شهرهای کوچک و کم‌جمعیت استان هم می‌شود.

چندی پیش در شهر شاهین‌دژ و بوکان تعداد مبتلایان افزایش یافت و در ادامه بحران به دو شهر میاندوآب و مهاباد رسید و هردو فوت پنج نفر در یک روز را تجربه کرده‌اند که متأسفانه امروز باید شهر سلماس را هم به این جمع اضافه کرد با این تفاوت که خوشبختانه شهرستان سلماس بین دو شهر بزرگ ارومیه و خوی قرار گرفته و بیماران بدحال می‌توانند در صورت نیاز به این دو شهر منتقل شوند.

تعداد مبتلایان روزانه به بیماری کرونا در روز شنبه 28ام فروردین ماه خوشبختانه کاهش یافته و به عددیک‌هزار و 49 نفر رسیده که امید است که با رعایت کامل پروتوکل‌های بهداشتی به‌زودی سه رقمی و چه بسا دو رقمی شود و کاهش بیماران بستری و بیماران فوت شده را در پی دارد و تا به این لحظه 139 هزار و 963 نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

آمار امیدوار کننده دیگر کاهش تخت‌های بستری بیماران کرونایی است به‌طوری که با 17 تخت کاهش، به عدد 1317 بیمار بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آذربایجان ‌غربی رسیده است به‌گونه‌ای که شهرستان‌های ارومیه با 67، خوی با 53 و سلماس با 16 بیمار بستری روزانه در صدر این آمار قرار دارند.

میزان فوتی‌های بیماران کرونایی در استان همچنان بالا است و 19 بیمار کرونایی در روز شنبه جان خود را از دست داده‌اند که ارومیه با پنج و سلماس با سه بیمار فوت‌شده در صدر قرار گرفته و در هر یک از شهرهای خوی، ماکو، میاندوآب و مهاباد دو بیمار و در شهرهای شوط، بوکان و شاهین‌دژ نیز یک بیمار کرونایی فوت کرده است تا در مجموع سه هزار و 985 بیمار کرونایی در آذربایجان‌غربی فوت شوند.

کردستان به وضعیت نگران‌کننده‌ رسید

فرزین رضاعی  از افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی در استان خبر داد و اظهار داشت: آمار روزانه نسبت به مدت مشابه ماه گذشته بسیار نگران‌کننده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه هم‌اکنون کردستان به وضعیت نگران کننده‌ای رسیده و در صورت تداوم عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عادی‌انگاری مردم وضعیت استان از قرمز به سیاه تغییر می‌کند، گفت: متأسفانه روز گذشته نیز 294 بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا به آمار مبتلایان کردستان اضافه شد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر 612 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، افزود: وضعیت  79 نفر بیمار مبتلا به کرونا در بخش ویژه (آی سی یو) کردستان وخیم است.

رضاعی آمار فوت‌شدگان بر اثر بیماری کرونا در کردستان از ابتدا تا کنون را 1170 نفر عنوان و تصریح کرد:  اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و همچنان این ویروس را جدی نگیرند، یک فاجعه رخ می‌دهد.

143 مبتلای جدید به کرونا در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

سیدمحمد هاشمی شهری  اظهار داشت: بر اساس آمار آزمایشگاهی تا صبح امروز با شناسایی 143 مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به 30 هزار و 450 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تاکنون در مجموع یک هزار و 219 نفر از مردم استانی که به کرونا مبتلا بوده‌اند با وجود دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با ابراز تاسف از آمار رو به رشد شیوع کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 64 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد در میان سه محدوده دانشگاهی سیستان و بلوچستان به ترتیب مربوطه به دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر است.

بیشتر شهرستان‌ها در وضعیت قرمز کرونایی

در زمان حاضر 257 شهر کشور در وضعیت قرمز، 129 شهر در وضعیت نارنجی، 51 شهر در وضعیت زرد و 11 شهر در وضعیت آبی قرار دارند، این در حالی است که تا دیروز شمار شهر‌های قرمز 295 شهر بود که حالا شماری از آن‌ها به وضعیت نارنجی تغییر رنگ داده‌اند، اما این نکته به‌معنی برطرف شدن بحران نیست چون به‌گفته مسئولان بهداشت و سلامت تا خروج کامل از بحران پیک چهارم راه طولانی در پیش داریم.

منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار