اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
شوشان - دکتر حسن دادخواه / استاد دانشگاه شهید چمران اهواز :
ثبت و ضبط شرح زندگانی مفاخر و پیشکسوتان خوزستان در همه دستگاه ها و از جمله دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و دانشگاه شهید چمران اهواز می تواند راهی برای شناساندن الگوها و چهره های وطن دوست، مردم دوست و خدمتگذاران، به عموم مردم و بویژه نسل جوان باشد
زنده یاد دکتر عبدالعزیز افتخار از پزشکان و نخستین استادان دانشگاه جندی شاپور اهواز و از خادمان گسترش تجهیزات و فضاهای پزشکی و درمانی، که در روزهای آغازین اردیبهشت ۱۴۰۰ و در ۸۶ سالگی، چشم از دنیا فروبست، وابسته به نسل پیشکسوت پزشکان خوزستان و مروجان آموزش عالی در این استان بود.
ایشان در ماه های اخیر، شرح روایی زندگانی خود را در یک گروه مجازی خانوادگی به اشتراک می گذاشت. اینجانب این توفیق را داشتم تا به واسطه جناب مهندس علیرضا افتخار از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، بتوانم نوشته های آن زنده یاد را مطالعه و ویرایش کنم. 
ایشان افزون بر بیان روایی زندگانی خویش، در یک گزارش مستقل روایی دیگری، شرح ماموریت مرحوم دکتر عباس جامعی، رئیس وقت دانشگاه را به او  برای آماده سازی ساختمان و مجهز کردن و گشایش بیمارستان گلستان، توصیف کرده است.
  
داستان زندگانی دکتر عبدالعزیز افتخار، تا پایه سوم دبیرستان پیش آمده بود و ایشان با قلمی روان، روند رشد تحصیلی خود را در بستری از بازگویی فرهنگ، آموزش و سنت هایی از شهرهای دزفول و اهواز و نوع گذران زندگی مشاغل، بهداشت، بازار، خوراکی ها و مصداق هایی دیگر از  خرده فرهنگ آن روزگار را ، به نگارش در آورده است.
ایشان در قالب توصیف های زیبا و با باریک بینی هنرمندانه توانسته است تا تخیلات  و اتفاق های دوران کودکی و نوجوانی خود را با جذابیت خاصی به تصویر در آورد.
ذکر نام افراد، خیابان ها و ترسیم رفتار گروه های خاص از مردم عادی حاکی از تیزبینی وی در دوران جوانی و حافظه قوی ایشان در روزها و ماه های پایانی عمر ایشان دارد.
آشنایی بیشتر با این چهره ماندگار می تواند برای نسل جوان دانشجویان پزشکی و در این روزهای دشوار بیمارستان ها، جذاب و درس آموز باشد.
دکتر عبدالعزیز افتخار در سال ۱۳۱۴ در دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دزفول و اهواز ادامه داد و در سال ۱۳۳۴ در رشته طبیعی از دبیرستان البرز تهران فارغ التحصیل شد. دوره پزشکی عمومی را در دانشکده پزشکی تهران به اتمام رساند و دوره تخصصی جراحی را در فاصله سالهای ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۴ در بیمارستان شماره ۵ بیمه های اجتماعی تهران سپری کرد سپس به استان خوزستان برگشت و در سمت های زیر خدمات موثری را به انجام رساند:
رئیس بخش جراحی بیمارستان سوسنگرد به مدت ۲ سال،  ۶ ماه ماموریت از طرف وزارت بهداری در بیمارستان جندی شاپور اهواز، رئیس بیمارستان هلال احمر (شیر و خورشید سابق) وابسته به دانشکده پزشکی جندی شاپور به مدت یکسال، و رئیس بیمارستان شماره ۲ (گلستان) وابسته به دانشکده پزشکی جندی شاپور، رئیس و بانی بخش مبارزه با سرطان استان خوزستان، بانی بیمارستان آپادانا در اهواز.
یادش گرامی باد!

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار