شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۵۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
شوشان - محمد لفیتی / کارشناس مهندسی عمران / کارشناس ارشد مهندسی حمل و نقل :
آنها که به مناسبت شغلشان به مناطق مختلف اهواز سر می زنند، بهتر می دانند که چه میزان زمین رها شده (با کاربریهای مختلف) در این شهر وجود دارد که بجز نما و منظر زشت شهری و محلی برای دپو زباله و نخاله ساختمانی عاید و فایده ای برای اهواز ندارند. از طرفی همین زمینها با ترفندهای مختلف در معرض چپاول زمین خواران قرار دارند.
در کلانشهرهای برخوردار از برنامه و انسجام مدیریتی همچون تبریز، اصفهان،شیراز و... اصلا چنین معضلی بنام رها بودن زمینهای مختلف شهری وجود ندارد یا به ندرت دیده می شود زیرا مسئولان آن شهرها با اطلاع کامل از قوانین، چنانچه اداره یا سازمانی زمینهای رها شده داشته باشد، آن اداره یا سازمان را وادار به استفاده از آن زمین ها (در کاربری تعریف شده) می نمایند که بر این اساس، نه تنها مجالی برای زمین خواری یا منظر زشت شهری باقی نمی ماند بلکه فضای کسب و کار و اشتغال نیز بهبود می یابد.
تصور بکنید اگر این زمینهای رها شده طبق کاربری هر کدام از آن زمینها به فضاهای آموزشی، ورزشی، فرهنگی، بهداشتی-درمانی، فضای سبز، پارکینگ، خدمات عمومی و... تبدیل شوند، چه تحول عظیمی در شهر اهواز رخ خواهد داد.
باید گفت که مفهوم صحیح کاربری زمین های موجود در شهر و طرحهایی همچون طرح جامع و تفصیلی اگر شبیه به کلانشهرهای موفق (در اهواز) اجرا بشود، قطعا این شهر را دگرگون خواهد کرد.
برای اینکه این بحث دارای خروجی مشخصی باشد، به شورا و شهرداری توصیه و پیشنهاد می شود که کمیته ای مقتدر زیر نظر عالی ترین مقام اجرایی(استاندار) جهت الزام قانونی ادارات و سازمانهای مختلف نسبت به ساخت و ساز زمینهای تحت مالکیت آنها (وفق کاربری تعیین شده) تشکیل شود.
در حال حاضر از مشکلات حاد مناطق کم برخوردار همچون کوی علوی، زرگان،ملاشیه و... تصرف زمین با کاربری های عمومی توسط زمین خوران و بی اعتنایی متولیان امر به این موضوع است که طبعا سبب کاهش شدید شاخص های مختلف زیست و بروز ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی میباشد. 
البته این معضل در مناطق دیگر که ارزش بهای زمین بیشتر میباشد با اعمال نفوذ اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادهای مختلف همراه بوده است.
بدیهی است که در صورت استنکاف آن دستگاهها از ساخت و ساز زمینهای تحت مالکیت خود، شهرداری بعنوان متولی و مدیریت ارشد شهر، امکان دخالت قانونی جهت احیاء و عمران زمینهای مزبور را خواهد داشت.
نگاهی به کمبود خدمات بهداشتی، تفریحی، فرهنگی، آموزشی از جمله مدارس و ... در برخی مناطق اهواز از یک طرف، و وجود زمینهای رها شده در مناطق مختلف از طرف دیگر، نشاندهنده تضاد و تعارض بزرگ در این شهر است که امیدوارم ، سال جاری آغاز رویکردی مثبت در این زمینه باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار