اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از وقوع بیش از ۴۰ مورد آتش‌سوزی در مناطق محیطی زیستی استان خوزستان در سه ماه اول امسال خبر داد.
محمدجواد اشرفی اظهار کرد: هر ساله با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا و خشک بودن مراتع و جنگل در استان خوزستان، شرایط برای وقوع حریق مهیا می‌شود.

به گزارش شوشان به نقل از اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، وی افزود: در این مدت آماده‌سازی زمین‌ها جهت کشت مزارع توسط کشاورزان با شدت بیشتری انجام می‌شود و متاسفانه یکی از راهکارهای کشاورزان، آتش زدن کاه و کلش باقیمانده از برداشت محصولات است که با توجه به شرایط جوی در این  فصل از سال، وزش بادهای منطقه‌ای باعث سرایت و شعله‌ور شدن آتش به سایر مناطق از جمله مناطق جنگلی و مرتعی استان خوزستان می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: این فصل، زمان جوجه‌آوری و تخم‌گذاری بعضی از پرندگان در زیستگاه‌های طبیعی استان خوزستان است و آشیانه‌های آن‌ها روی درختان و زمین، در زمان آتش‌سوزی آسیب خواهد دید و باعث از بین رفتن گونه‌ها و تخریب آشیانه‌ها می‌شود.

وی افزود: آتش علاوه‌ بر آسیب به جوجه‌آوری، باعث آسیب رسیدن به بسیاری از گونه‌های جانوری که قدرت تحرک کمتر و همچنین وابستگی به زیستگاه دارند، می‌شود.

اشرفی آلودگی شدید هوا، آلایندگی گازها در جو و از بین رفتن زیست‌مندان مفید خاک که در عمق ۲۰ سانتیمتری خاک وجود دارند و همچنین بذر و دانه‌های قابل رویش را از دیگر آسیب‌های آتش زدن کاه و کلش برشمرد.

وی با اشاره به آمار آتش‌سوزی های رخ‌داده در سه ماه اول امسال گفت: در این آتش‌سوزی‌ها، ۱۱۲ هکتار از مناطق جنگلی و بیش از ۳ هزار هکتار از تالاب‌های استان خوزستان دچار آتش‌سوزی شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: تعداد وقوع حریق‌های سطح استان خوزستان در این مدت ۴۰ مورد گزارش شده که ۱۱ مورد مربوط به منطقه حفاظت‌شده شیمبار، ۲۲ مورد در مناطق جنگلی دز و کرخه و هفت مورد در تالاب هورالعظیم بوده است که همگی مهار  شده‌اند.

وی در خصوص امکانات مورد نیاز جهت اطفای حریق در استان خوزستان گفت: کلیه ادوات از قبیل تانکر آتش‌نشان، تانکر آب‌بر، روت فایر، دمنده، فلکسی بک و آتش‌کوب به صورت محدود در اختیار نیروهای محیط‌بان استان خوزستان قرار دارد و آن‌ها قادر هستند در زمان و محل‌های لازم از این تجهیزات استفاده کنند.

اشرفی تعداد نیروهای به کار گرفته شده در اطفای آتش‌سوزی‌های مناطق و تالاب‌ها در سه ماهه اول سال را ۷۸۰ نفر ساعت برشمرد.

وی از همکاری نیروها و جوامع محلی، تشکل‌ها و دوستداران محیط زیست، عوامل آتش‌نشانی، نیروی انتظامی، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و هلال احمر در مهار آتش‌سوزی‌ها قدردانی و بر ضرورت وجود امکانات از قبیل بالگرد جهت پشتیبانی و انتقال نیروها به مناطق صعب‌العبور و ادوات و ماشین‌آلات سنگین جهت برش خط آتش و ایجاد آتش‌بر، تقویت نیروی انسانی و تقویت تجهیزات بیشتر در زمان وقوع آتش‌سوزی‌ها تاکید کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه و آموزش‌ به کشاورزان جهت پیشگیری از سوزاندن کاه و کلش، از معرفی ۹ نفر از عوامل آتش‌سوزی به مراجع قضایی اشاره کرد.

وی بیان کرد: آتش‌سوزی‌های مناطق زیست محیطی در استان خوزستان عمدتا به دو دسته طبیعی و انسانی تقسیم می‌شوند. عوامل طبیعی شامل شرایط جوی، دمای بالا و پراکنش زباله در سطح طبیعت است و عوامل انسانی نیز شامل دو بخش عمدی و غیر عمدی است که بعضی از این عوامل ناشی از اختلافات بین کشاورزان و مرتع‌داران است که باعث از بین بردن مراتع یکدیگر می‌شوند و بعضی از عوامل ناشی از آتش‌سوزی کاه و کلش حاصل از زمین‌های کشاورزی و حضور گردشگران در مناطق جنگلی، ایجاد شعله‌های آتش و سرایت آن در منطقه است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار