شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
شوشان - دکتر فاضل خمیسی :
 اکثراً وقتی از خواب بیدار می شویم خمیازه می کشیم  اما خیلی از مواقع  بعد از خمیازه دوباره به خواب برمی گردیم.
  در روزهای سخت خوزستان همه اذعان دارند «عدالت» گمشده ی توسعه استان است  و در خصوص این حق کلی در باره ی سلحشوری و رنج مردم صحبت شد.  و اما ...
گویا عدالت در خوزستان بسیار خواب آلود بوده و آن نهیب و انگیزه ای که باید این گزاره را بیدار و پُرنشاط گرداند زورش به این خواب سنگین نمیرسد، نمیدانم!  شاید هم عدالت در خوزستان چیز خور شده است و الا مگر میشود با اینهمه فریاد و استغاثه و اعتراض باز هم بهانه ای برای بیدار «نشدن» باشد.
   هر کس برای این نشدن بهانه ای میآورد و دلیلی میتراشد .
جلسه ی دیروز(۴۰۰/۴/۳۱) رئیس جمهور منتخب با شورای عالی امنیت ملی و سایر مسولین ذیربط مشکلات خوزستان را ناشی از سه عامل : سوءمدیریت استانی ، بی توجهی و ساختاری ، تعریف  و قرار است که برای استان استاندارویژه تعیین و توجه لازم بعمل آید ، اما این سوال پیش میآید آیا مگر سوءمدیریت و بی توجهی که باعث مشکلات امنیتی و عدم توسعه یافتگی و زیان‌های میلیاردی و انسانی شده 
تخلف مدیریتی نیست و آیا نباید با متخلفین اینچنینی برخورد و آنها را به پای میز محاکمه کشید ؟ مگر پاداش سوء مدیریت ارتقاء یا دوباره بکارگیری و استفاده از آنهاست.
  نتیجه ی نگاه غیرعادلانه ، رانتی و منفعت طلبی است که باعث میشود افرادی با عیار پایین ، عهده دار اداره ی استانی شوند که «مادرخرج» کشور بشمار میآید ، و این عیار پایین مدیریتی است که فقر را تشدید و رانت و فساد را پُررنگ و موجب گسست و کاهش سرمایه اجتماعی میگردد! 
 این چه مادر خرجی است که کودکانش فقیر، جوانانش بیکار و بزرگانش درمانده و خسته اند .
  پژوهش های علمی ثابت شده،  اذعان دارند که در جوامع برابرتر ، سرانه ی   گواهی های ثبت اختراع بیشتر و نگاه خوش بینانه تری نسبت به زندگی وجود دارد(پیکت)، و از سویی دیگر همین داده ها ثابت کرده اند که قشر خاکستری مغزکودکانِ خانواده های کم درآمد که متشکل از سلولهای عصبی و وظیفه ی پردازش اطلاعات و تعدیل رفتار را بعهده دارند ۱۰ درصد کمتر از کودکانِ رفاه بوده و حتی در موفقیت تحصیلی و شغلی آنها نقش اساسی را ایفا میکنند .
بنابراین سوءمدیریت و بی توجهی نه تنها زمان حال مردم بلکه آینده ی کودکانشان را مورد تهدید قرار داده و به نوعی این 
اهمال ها نوعی جنایت است.
 مگر نعمتی والاتر از استعداد و خلاقیت برای بشر متصور است که برخی بخاطر منافع فردی و گروهی هزاران استعداد را قربانی زیاده خواهی های خود میکنند !!
 مطالبه ی مردم استان اجرای 
ماهیت عدالت در اشکال مختلف آن اعم از تصمیم ، اجرا، منابع و فرصت هاست... 
 علیرغم این همه معانات پیش آمده  آرزو داریم اینبار عدالت حتی برای یکبار هم  که شده برای ترمیم خرابی ها ی خوزستان برخیزد .. خوزستانیها شایسته ی آن هستند که «عدالت» تا نهادینه شدن روح آن در
جای جای استان لحظه ای چشم برهم نگذارد...

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار