اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۲
بسیاری از دامداران و کشاورزان شهرستان‌های مرزی استان خوزستان این روزها به دلیل تلف شدن دام‌ها و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی‌شان دچار خسارت شده‌اند.

بسیاری از دامداران و کشاورزان شهرستان‌های مرزی استان خوزستان این روزها به دلیل تلف شدن دام‌ها و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی‌شان دچار خسارت شده‌اند.

آنها از اینکه سال هاست معیشت شان به خطر افتاده معترضند و تنها راه رسیدن به مطالبات‌شان را دسترسی دوباره و راحت به آب می‌دانند. آبی که به دلیل بی تدبیری مسئولان در ۲۵ سال گذشته رفته رفته از آنان دریغ شده است.

 این روزها بی‌آبی در خوزستان و به ویژه در مناطق مرزی استان به اساسی‌ترین مشکل مردم استان  که شغل بیشترشان دامداری، صیادی و کشاورزی است تبدیل شده، بیشتر مردم مرزنشین خوزستان به شغل پرورش گاومیش مشغولند که این روزها به  دلیل  بی‌آبی معیشت شان به مخاطره افتاده است.

سعید سواری یکی از دامداران شهر رفیع در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: از ۳ گاومیش‌ام یکی‌شان در این مدت تلف شد  و دو تای دیگر هم سقط جنین کردند. هنوز برای جبران خسارت دام‌ها نیز مسئولان قولی مساعدی ندادند.

حتی علوفه کافی هم برای دام‌هایمان نداریم

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مردم شهر رفیع دامدارند، ادامه داد: مشکل دیگر دامداران اینجا تهیه علوفه است که سهمیه ناچیزی به آنها تعلق می‌گیرد. هر تن علوفه حدودا 3 میلیون تومان است که برای مصرف 3 روز دام‌ها کافی است. شرایط سختی را سپری می کنیم. مسئولان به جای اینکه همیار مردم باشند ما را تنها گذاشته اند و به رغم وعده های تکراری که آب از بالا دست رها می‌شود، هورالعظیم هنوز خشک است.

به جای آب، گندآب رهاسازی کردند

علی سوری یکی دیگر از اهالی نیز گفت:پس از چندین روز بی آبی،  گندآبی را در تالاب هور العظیم رها کرده‌اند و مدام اعلام می کنند آب راه پایین دست را باز کرده‌ایم. متاسفانه گاومیش‌ها با رفتن داخل این آب آلوده و خوردن آن بلافاصله تلف می‌شوند. 3 تا از گاومیش‌های خودم تا حالا به همین علت تلف شده‌اند. بعد از این اتفاق مجبور شدیم در خانه با شلنگ آنها را بشوریم و سیراب کنیم. ولی در این هوای گرم و شرجی گاومیش‌ها باید داخل آب بروند که اگر با این شرایط موجود نمیرند، مریض می شوند. 

بذری که کاشتم کاملا از بین رفت

وی افزود: با تلف شدن سه گاومیش‌ام حدودا 100 میلیون تومان ضرر کردم. بعضی دامداران ما  ۱۰ گاومیش آنها تلف شده است.نه تنها دامداران بلکه کشاورزان هم در این یکی دوسال اخیر ضرر زیادی را متحمل شده‌اند. حدود ۲۵ من شلتوک کاشتم که هزینه بذر هر من آن ۸۰۰ هزار تومان شد، شخم هر هکتار زمین هم چیزی حدود  ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان است.زمانی که زمینم  را بذرپاشی کردم آب بود اما حالا بخاطر بی آبی به شوره زار تبدیل شده و کشت‌مان کاملا از بین رفت.

این دامدار اهل رفیع گفت: چندی پیش عده‌ای از اهالی رفیع با گاو تلف شده‌شان جلوی درب بخشداری تجمع کرده و  از اینکه با خشکاندن آب رودخانه گاومیش۳۰تا ۵۰ میلیون تومانی‌شان از یین رفت گله‌مند‌ بودند اما صدای اعتراض‌شان را کسی نشنید.

سواری ادامه داد: تاکنون هیچ مسئولی برای جبران خسارت مردم شهرستان‌های مرزی استان قول مساعدی برای جبران تلف شدن گاومیش و زمین‌های کشاورزی‌شان نداده است. همه از ما مدرک و مستندات می‌خواهند که لاشه گاومیش‌هایتان کجاست؟ چطور می‌توانستیم لاشه ها را در این هوای گرم و شرجی در خانه نگه داریم که بوی تعفن شان همه را بیازارد. مجبور بودیم گاومیش‌های تلف شده را در بیابان رها کنیم. هرچند  فیلم و تصاویر زبان بسته‌ها را داریم. 

d835a533-a639-443f-9dcd-9d5c0e98e69e

وی اضافه کرد: تالاب هورالعظیم یک ذخیره اقتصادی نه تنها برای اهالی خوزستان بلکه برای همه مردم ایران است که به نابودی کشیده شده و با خشک شدنش چندین تن ماهی از بین رفت. داخل رودخانه هایی که به این تالاب منتهی می شدند هم اکنون به دلیل خشک شدن به زمین فوتبال کودکان مان تبدیل شده است. 

در همین حال میلاد علویان دیگر دامدار بخش گبان رفیع به ایلنا می‌گوید: برای جبران خسارت تلفات گاومیش های مان از طرف جهادکشاورزی به منطقه آمدند و عکس و فیلم تهیه کردند و گفتند قرار است مبالغی برای جبران بدهند ،اما هنوز خبری نشده است.

او گفت: ما در رفیع شغل‌مان فقط گاومیش داری است. در منطقه ابوالبوه در نقطه صفر مرزی زندگی می‌کنیم. رودخانه نیسان از اوایل تیرماه در اینجا کاملا خشک شده و با ایجاد باتلاق در این رودخانه گاومیش ها آنجا گیر افتاده و تلف می‌شوند. بسیاری از گاومیش‌ها به دلیل گرمای شدید و بی آبی سقط جنین می کنند. اینجا حتی برای آب شرب هم مشکل داریم. به دلیل وجود چند دکل نفتی در نزدیکی روستا و همچنین شلتوک کاری برخی اهالی، آب را به روی ما بسته‌اند.

به جایی می رسیم که کم کم مجبوریم خرما وارد کنیم

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در این باره اظهار داشت: تمام داد زدن‌های مان برای این بود که از این روزها می ترسیدیم. مردم روستاهای هویزه آب شرب هم ندارند زیرا وقتی آب نیست تصفیه خانه ها هم نمی‌توانند  آب پمپاژ کنند.

سعید سیلاوی گفت: خوزستان با بی تدبیری به نابودی کشیده شد. کشاورزی، دامداری و صیادی که عمده ترین شغل مردم شهرستان های مرزی خوزستان است را نابود کردند. نخلستان‌هایی که می‌توانند اقتصاد کشور را تامین کنند دارند از بی آبی خشک می شوند. به جایی خواهیم رسید که مجبور شویم خرما را هم وارد کنیم. خوزستان که یکی از قطب‌های تولید و صادرکننده خرما در کشور است و شهرستان‌هایی مانند آبادان، هویزه، خرمشهر و دشت‌آزادگان که دارای بیشترین نخلستان ها هستند به طور کامل دارند خشک می شوند.

سیلاوی ادامه داد: مردم دیگر به ستوه آمده و خسته شده‌اند. مردمی که در دوران حنگ تحمیلی دوشادوش رزمندگان با کمترین امکانات با دشمن جنگیدند و حاضر به تسلیم نشدند اکنون انتظار ندارند که این‌گونه با آنها  رفتار و حداقل های زندگی از آنها گرفته شود.

مسئولان ناکارآمد باید محاکمه شوند

وی با اشاره به اینکه شرکت های نفتی به جای اینکه سودی به مردم مرز‌نشین خوزستان برسانند وبال گردن‌شان شده‌اند ، گفت: مسئولان بی‌تدبیر و ناکار آمد باید محاکمه شوند و سوء مدیریت‌ها مدیریت شوند. مردم کشورهای دیگر سال به سال پیشرفت و از رفاهیات بیشتری برخوردار می شوند اما در اینجا از این پیشرفت‌ها خبری نیست. چرا پاسخ مطالبات مردم را از راه مسالمت آمیز و درست نمی‌دهند؟

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: جوانان این مرز و بوم برای آب که مایه حیات شان است تجمع می‌کنند ولی در جواب با آنها برخورد می‌کنند. این‌گونه رفتارها اصلا زیبنده نظام ما نیست. مردم قبل از بی‌آبی چرا تجمع نمی کردند؟ و با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی و تبعیض ، ساکت و آرام بودند و مشکلات را  درک می کردند. اما امروز کار به جایی رسیده که احساس می کنند دارند از داخل ضربه می‌خورند و تبعیضات  علیه‌ آنها بیشتر می شود.

سیلاوی تصریح کرد: سال ها است خوزستانی‌ها از هر قومیت و نژادی به شکل مسالمت آمیز  در کنار یکدیگر زندگی می کنند و حق دارند از زمین‌های آبا و اجدادی‌شان سود ببرنند.اما متاسفانه در چند سال اخیر  تبعیضات نه تنها قومیتی بلکه استانی شده و همه استان را هدف قرار داده‌ است. نمی‌دانم آیا مقام معظم رهبری می‌دانند در خوزستان برخی دارند مردم را  مقابل نظام قرار می دهند؟ مردم خوزستان چه در دوران انقلاب و چه در دوران جنگ خون‌ها داده‌اند. ما انتظار داریم مقام معظم رهبری یک هیأتی را اینجا اعزام و وضعیت مردم، دام‌ها، کشاورزی، راه‌ها و بهداشت و درمان شان را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند.

تر و خشک را با هم نسوزانند

وی اضافه کرد: همین مردم که در دوران جنگ تحمیلی سینه شان سپر گلوله های دشمن بود که وجبی از خاک‌شان به دست دشمن نیفتد. اما امروز متاسفانه از خودی گلوله می‌خورند. شاید در این میان عده‌ای هم سوء استفاده کرده و به اسم مطالبه‌گری اغتشاش بپا کنند ولی نباید تر و خشک را با هم سوزاند.

0f1c94be-08e8-4529-89e7-b4b92bf52b3a

سیلاوی تاکید کرد: مسئولان فراموش نکنند بخشی از زمین‌های مردم مرزنشین خوزستان برای چاه‌های نفت خشک شدند، جاده‌های شان بر اثر ترددهای فراوان خودروهای نفتی فرسوده شده است. دود و آلودگی‌های نفتی را به جان خریدند  و دم نزدند زیرا خوشحال بودند همه جای ایران سرای آنها است و پول نفت هر کجای کشور سرریز شود باعث آبادانی کشور می‌شود.   اما امروز این موضوع فرق می کند زیرا  آب که مایه حیات و زندگی‌شان است از آنها گرفته شده است.

مطالبه گران امروز فرزندان همان پدران جان برکف دوران دفاع مقدس هستند

وی افزود: مردم خوزستان با نظام مشکلی ندارند و این شعار نیست و در عمل به این نظام ادای دین و ثابت کرده اند. ولی نظام به مردم زجر کشیده خوزستانی تاکنون آنگونه که بایسته است، دینی ادا نکرده است. مردم اینجا در سخت ترین و بدترین شرایط زندگی می کنند. مسئولان باید بدانند این مطالبه گران امروز در خوزستان فرزندان همان پدرانی هستند که در دفاع مقدس جان‌باخته یا جانبازند.  یادمان باشد جوانان و زنان سوسنگردی در دفاع از کشور و دوران جنگ تحمیلی چه رشادت ها و جانفشانی‌ها که نکردند.

سیلاوی گفت: چطور است مردم وقتی از حقوق به‌حق خویش دفاع  و تجمع مسالمت آمیزی به‌پا می کنند به تجزیه طلب و وهابی متهم می شوند. کمی منصف باشیم و قدر‌دان مرزنشینان زخم خورده از جنگ دیروز و تشنه عدالت امروز باشیم و با خشونت با آنها رفتار نکنیم. زیرا این مردم درصدی هم مطالبه‌گر استخراج نفت و گازی که در سرزمین آبا و اجدادی شان است،  نیستند، آنها تنها آب می خواهند.  این موضوع را در ک کنیم.

گزارش: مریم بازوند 


منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار