شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
 بخش دوم ایران،روسیه

شوشان - ملک محمد مکوندی:  

 قدرت های بزرگ در راستای تامین اهداف استراتژیک و توان تغییر بر معادلات جهانی، در یک رقابت تنگا تنگ از نظر اقتصادی، دانش و  فن اوری، امنیتی و نظامی قرار دارند. هر کدام سعی دارد  خود را در موقعیت برتر قرار دهد. رقابت اصلی بین چین و امریکا بعنوان دو قدرت بزرگ اقتصادی و نظامی در جریان است. امریکایی ها مدتهاست که متوجه شدند رقیب اصلی انها چین است.روسیه و ایران در اهداف ثانویه امریکا قرار دارند.درراهبرد جدید امریکا خاورمیانه و نفت ان در اولویت اول قرار ندارد امریکا.*با ایجاد پیمان ابراهیم کشورهای همپیمان خود را تحت حمایت اسرائیل قرار داده است* و همه ابزار قدرت خود را بر چین و طرح یک کمربند و یک جاده  متمرکز نموده است.یکی از راههای اصلی مبارزه با چین تبدیل تهدید طالبان به فرصت، برای مقابله با طرح بلند پروازانه چین در قالب یک کمربند و یک جاده و همچنین ایجاد تهدید ثانویه برای ایران و روسیه است.

الف ایران:دولت ایران باید در راستای حفاظت از منافع ملی در دام‌ رقابت بین قدرت های بزرگ  بخصوص چین و امریکا قرار نگیرد اشواهد و قرائن حاکی از ان است که طالبان باهماهنگی امریکا طی فرایند پیچیده وطولاتی در مذاکرات قطر، و با چراغ سبز امریکا بر افغانستان مسلط شده است. حرکت اخیر اشرف غنی که منافقانه ارتش و نیروهای ملی را تسلیم طلبان کرد، نشان از هماهنگی کامل او با امریکا و طالبان و تبعیت از یک استراتژی واحد دارد. موضع ایران نسبت به وقایع افغانستان باید محتاطانه و مشرف برهمه جوانب بین المللی و امنیت باشد.باتوجه به ماهیت اعتقادی و ایدئولوژی ضد شیعه طالبان و حمایت اهل سنت ایران در سیستان و بلوچستان که در سخنان حمایت گرایانه اخیر مولوی عبدالحمید تجلی پیدا کرد،تهدید جدی برای امنیت ایران است‌. انها نیاید به قول و قرار های  طالبان امیدوار باشند و باید به دیده ی تردید به تحولات افغانستان بنگرند.پایین اوردن پرچم های عزاداری شیعیان افغانستان از بالای مساجد و سایر اماکن مذهبی در کابل نشان از کینه عمیق انها نسبت به شیعیان است.

ب-روسیه:حضورطالبان درافغانستان  تهدیدی جدی برای امنیت کشورهای اسیای میانه و منافع  روسیه در ان منطقه است. بعلاوه ارتباط اعتقادی طالبان با چچن ها می تواند امنیت روسیه را مورد تهدید قرار دهد.

چین پس از روی کار امدن بایدن امیدوار بود که افغانستان زمینه همکاری دو کشور باشد‌.طبق گفته تحلیل گران چینی ، انها اماده در خواست های احتمالی امریکا در ابتدای دولت بایدن ازجمله در مورد کره شمالی، افغانستان، ایران و مسئله تغییرات اب ‌هوایی بودند گفتگو های چینی ها کاملا واضح  است. که اگر دولت جدید امریکا باسیاست های چین در منطقه سین کیان،  هنگ کنگ و تایوان کنار بیاید انها هم حاضرند درمورد کره شمالی و ایران  با امریکا تفاهم کنند. دل بستن ایران به سند همکاری 25 ساله باچین و اتخاذ سیاست یک جانبه گرایی اقتصادی و امنیتی اشتباه بزرگ و استراتژیک ایران خواهد بود همانطور که بارها گفته شد تنها ایجاد روابط متوازن و چند جانبه بین المللی با کشورهای غربی و امریکا و کشورهای شرقی چین و روسیه است که ضامن توسعه، رفاه و پیشرفت و امنیت ایران خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار