اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۶۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۴

شوشان - سیدمهدی شیرمردی:

به‌زودی کابینه‌ی دولت سیزدهم با نشاط  شروع به کار می‌کند. مجلس شورای اسلامی در حال فعالیت برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهور منتخب ملت است.

امروزه در جامعه‌ی ایران دو مفهوم کارآمدی و فسادستیزی، مورد مطالبه‌ی عمومی است.

اقتصاد ایران با مشکلات متعددی همچون تورم سنگین در همه بخش‌ها و افزایش بیکاری درگیر است که تلاش و هنر تیم اقتصادی با توجه به خلق پول و‌بدهی هایی که از دولت روحانی برجای مانده برای دولت سیزدهم باید تلاش کند که حداقل یک سال او‌فقط ثبات در بازار ها حاکم باشد…. ! در استان‌های کمتربرخوردار و محروم همچون خوزستان مظلوم که سابقه جنگ و رشادت های هشت ساله دفاع مقدس را در کارنامه داردکه همچنان خرابی های جنگی آباد نشده ، روبه‌رو است.

همچنین شاهد گسترش تعداد محله‌های حاشیه‌نشین در شهرها هستیم و سایر معضلات و آسیب‌های اجتماعی.

فراموش نکنیم بر اساس آمار رسمی وزارت کشور، تعداد 30 میلیون نفر از واجدان شرایط رأی در انتخابات ریاست‌جمهوری کشور شرکت نکردند.

این آمارها گویای آن است که کابینه‌ی دولت سیزدهم باید توان و انرژی خود را صرف افزایش مشروعیت سیاسی و افزایش کارآمدی و مبارزه با فساد سیستماتیک قرار دهد.

وقتی از اصطلاح فساد سیستماتیک سخن می‌گویم منظورم این است که می‌بایست منافذ و بسترهای فسادزا را از بین برد و آسیب‌شناسی کرد و دید کدام بسترها و وجود کدام منافذ در ساختار اقتصادی و اداری کشور موجب فساد و تولید فاسد می‌شود و آن‌ها را از بین برد که البته نیازمند وضع قوانین کارآمدتر و جامع‌تر توسط مجلس هم است.

اگر می‌خواهیم به عدالت و پیشرفت برسیم می‌بایست دولت سیزدهم (دولت آیت الله دکتر رئیسی) بتواند نگاه ویژه‌ای را به استان‌های کمتربرخوردار همچون خوزستان  داشته باشد تا شکاف بین توسعه‌یافته‌ها و کمتر توسعه‌یافته‌ها، از بین برود و کاهش یابد.

عدالت بدون توزیع عادلانه امکانات در سراسر استان‌های کشور، محقق نمی‌شود و پیشرفت، زمانی نهادینه خواهد شد که عنصر کارآمدی دولت و کارآمدی قوانین وضع شده، ارتقاء یابد تا بتوان مشکلات و معضلات گوناگون جامعه را رفع کرد.
همچنین این نکته اهمیت دارد که دولت سیزدهم برای استان‌های کمتربرخورداری همچون استان خوزستان، چه نوع نیروهایی برای منصب استاندار شدن، انتخاب خواهد کرد.

مهم است که استانداران به ویژه استانداران استان‌های کمتربرخوردار از نیروهای کارآمد و قوی در حد وزیر چانتخاب شوند که بتوانند بر اساس برنامه‌ریزی عملیاتی و کار شبانه‌روزی، عقب‌ماندگی‌های انباشته‌شده‌ی این استان‌ها را جبران کنند.

از منظر رشته علوم سیاسی اگر بخواهیم به قضیه نگاه کنیم عناصری همچون مشروعیت به معنی مقبولیت مردمی و کارآمدی در رفع مشکلات جامعه از جمله پایه‌های یک نظام سیاسی محسوب می‌شوند و به همین خاطر، رسالت کابینه‌ی دولت سیزدهم، آن است که این دو یعنی مشروعیت و کارآمدی را تقویت کند.

به عنوان یک شهروند امیدوارم کابینه‌ی سیزدهم و دولت سیزدهم یک دولت کارآمد باشد و بتواند گام‌های اثرگذاری برای رفع مشکلات مردم به‌ویژه معضلات استان‌های کمتربرخوردار همچون خوزستان بردارد.

برای نمونه: ما مردم استان خوزستان سال‌هاست می‌گوییم کشاورزی استان خوزستان باید از نوع آبی بشود و تحول یابد اما با سپری شدن عمر دولت‌های مختلف، در عمل و اقدام، کشاورزی استان خوزستان همچنان سنتی، خرده‌مالکی است.

همچنان در جلگه ی خوزستان باوجود بزرگترین رودخانه های کشور به زحمت و سختی، بین 20 تا 25 درصد زمین‌های کشاورزی از نوع آبی هستند و مابقی دیم!
مدام از حق آبه گفته‌ایم اما در عمل و اقدام، شاهد تحول و رویداد خاصی در این زمینه نبوده‌ایم.

اینجاست که مطالبه از دولت سیزدهم افزایش کارآمدی در حوزه‌ی تخصیص بیشتر سهم استان خوزستان از آب برای تحول و دگرگونی در کشاورزی این استان است.
پس همان‌گونه که توضیح دادم در سایر حوزه‌ها هم توجه به عنصر کارآمدی، بسیار مهم است؛ زیرا تقویت این عنصر باعث تقویت مشروعیت و تقویت رضایت عمومی مردم از عملکرد کلیت دولت خواهد شد.

♻️بسیار امیدوار به  موفقیت دولت  مردمی سیزدهم در رفع مشکلات جامعه هستیم.. انشاالله
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار