اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
اول شهریورماه،روز پزشک؛
۵۵۰ روز است که در خطوط مقدم میدان نبرد حضور دارند. میدان نبردی که نه فقط جان خودشان، بلکه جان نزدیکترین عزیزانشان را به خطر انداخته‌ است.
۵۵۰ روز است که در خطوط مقدم میدان نبرد حضور دارند. میدان نبردی که نه فقط جان خودشان، بلکه جان نزدیکترین عزیزانشان را به خطر انداخته‌ است.

مبارزان نبرد میان سلامت ما و ابر بحران کرونا، این روزها دیگر رمقی برایشان نمانده‌ است. کشیک‌های طولانی مدت و استرس همیشگی مواجهه با بیماران مبتلا به کووید-۱۹ باعث فرسودگی کادر پزشکی ما در کشور شده و این روزها دیگر چهره‌های پر از امید ریشه‌کن کردن این ویروس منحوس که در اوایل شیوع پاندمی در میان پزشکان، مشاهده می‌شد را نمی‌بینیم.

کادر درمان ما دیگر نمی‌رقصند، دیگر برای ما فیلم‌های پر از انرژی مثبت از بخش‌های بیماران کرونایی منتشر نمی‌کنند و حتی دیگر رمقی برای مصاحبه و اطلاع‌رسانی به مردم، ندارند.

ماه‌های اولیه شیوع این بیماری در ایران، وقتی در پایان مصاحبه با پزشکان می‌پرسیدم «خب، آقا/خانم دکتر لطفا اگه توصیه‌ای برای مردم دارید، بفرمایید»، هزار و یک توصیه از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تا استفاده از ماسک و پرهیز از دورهمی‌ها بیان می‌شد، در ماه‌های اخیر نیز وقت و انرژی زیادی برای افزایش مشارکت مردم در روند واکسیناسیون و آگاه‌سازی در زمینه انواع واکسن‌ها صرف شده، اما این روزها دیگر پاسخی برای این سوأل وجود ندارد و جمعیت بسیاری از پزشکان، نا امید از همکاری مردم و مسئولین، شبانه روز خود را وقف بیماران مبتلا به کووید-۱۹ کردند.

هیچ‌کس به فکر کادر درمان نیست

 صحبت کردن با پزشکان از شرایط این روزهایشان خیلی سخت است. وقتی پزشکی با بغض نگاهت می‌کند و می‌گوید« دو ساله نتونستم دخترم را با آرامش و بدون استرس آلوده کردنش، بغل کنم» آن هم دقیقاً زمانیکه در این گرمای تابستان مجبور به پوشیدن لباس‌های ایزوله و چندین ماسک هستند، هیچ حرفی باقی نمی‌ماند.

دکتر معتمدپور: پیرامون وضعیت پزشکان در ایام شیوع پاندمی کرونا، می‌گوید: در روزهای اول شیوع پاندمی، یک همدلی میان مردم و کادر درمان وجود داشت، به عنوان مثال مردم تصمیم می‌گرفتند که از قرنطینه در ساعت مشخصی برای کادر درمان، دست بزنند و ما نیز روحیه خوبی داشتیم اما گذشت و گذشت تا الان که به ما می‌گویند شما مقصر وضعیت موجود هستید و از این بیماری کاسبی کردید.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر برخلاف همدلی گذشته که مردم با ما داشتند با توجه به مراسمات عزاداری و مسافرت‌ها ما متوجه شدیم که هیچ‌کس به فکر کادر درمان نیست و علاوه بر این مسئله ما باید در جبهه‌های دیگر با ضدعلم‌ها، ضد حکومتی‌ها و مسئولین هم بحث کنیم.

این پزشک، توضیح می‌دهد: ضد علم‌ها به ما می‌گویند به دنبال پول هستید، ضد حکومتی‌ها می‌گویند شما شریک جرم این شرایط نابسامان هستند و از طرفی با مسئولین نیز بر سر کمبودها مشکل داریم.

معتمدپور با اشاره به لزوم فعالیت مجازی پزشکان در ایام پاندمی، می‌گوید: الگوریتم اشتباه زیادی در رابطه با این بیماری وجود دارد و خارج کردن این موارد غلط از ذهن مردم خیلی سخت است از طرفی بر روی صفحات مجازی ضد واکسن و ضد علم در فضای مجازی، نظارتی وجود ندارد و ما پزشکان باید در جواب یک استوری از این افراد، صدها استوری بگذاریم تا مردم را آگاه کنیم که این کار انرژی زیادی از ما می‌گیرد.

جز فرسودگی چیزی برای ما نمانده است

او در رابطه با شرایط این روزهای کادر پزشکی کشور، بیان می‌کند، اوایل شیوع بیماری، کار بسیار سختی داشتیم چون نمی‌دانستیم با چه کار کنیم اما پس از آن دیگر شرایط بیمارستان‌ها پایدار شده بود و مردم می‌دانستند باید ماسک بزنند، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنند اما این پیک، اوضاع را فاجعه بار کرد.

این پزشک ادامه می‌دهد: در ماه‌های ابتدایی گسترش بیماری احساس می‌کردیم مردم پشت ما هستند و در شرایط سخت به ما روحیه می‌دانند اما الان جز فرسودگی چیزی برای ما نمانده است.

معتمدپور خاطرنشان می‌کند: ما در شرایطی قرار داشتیم که هرروز چند نفر از همکارانمان به‌دلیل بیماری نمی‌توانستند سرکار بیایند اما شرایط به‌صورتی بود که به‌دلیل کمبود نیرو ما مجبور بودیم حتی با وجود ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در مراکز درمانی، حضور داشته باشیم.

او ادامه می‌دهد: در تمام این مدت، من و همکارانم تلاش کردیم صبرمان را بالا ببریم و کوچک‌ترین رفتار بدی با مردم نداشته باشیم تا آن‌ها به سمت ضدعلم‌ها گرایش پیدا نکنند و مشکلات بدی پیش نیاید.

معتمدپور با اشاره به شرایط نابسامان پزشکان در این ایام، بیان می‌کند: هرچقدر که فکر می‌کنم هیچ خاطره خوبی در این مدت برای من وجود نداشته است و ما هر روز شاهد از دست رفتن عزیران و فوت اساتیدمان بودیم.

شرایط اصلا مساعد نیست

دکتر محمدمهدی نوریه نیز از پزشکانی است که در ایام شیوع کرونا به مردم خدمت‌رسانی کرده، او به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: شرایط کاری بسیار سخت شده و در تمام نقاط شهر، آمار بیماران کرونایی بالاست .

او  با تأکید براینکه شرایط اصلا مساعد نیست، ادامه می‌دهد: مردم ناراحت و عصبی هستند، پزشکان خسته و فرسوده شدند و با ادامه این شرایط، متأسفانه مردم و کادر درمان در مقابل هم قرار خواهند گرفت.

این پزشک در رابطه با شرایط این روزها در بیمارستان‌ها، مطرح می‌کند: می‌گویند در صحرای محشر، هیچ‌کس به هیچ‌کس رحم نمی‌کند و وضعیت الان اورژانس بیمارستان‌ها همان صحرای محشر است. قبلا می‌گفتیم دعا کنید بیماری بهبود پیدا کند اما الان شرایط به‌گونه‌ای است که تخت برای بستری بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه وجود ندارد و همراهان بیمار از اینکه می‌شنوند یک بیمار فوت شده و بیمارشان به تخت بخش مراقبت‌های ویژه نزدیک‌تر شده، خوشحال می‌شوند که این اوضاع، بسیار نگران‌کننده است.

نوریه با بیان اینکه در همه گردنه‌های سخت کشور افرادی بودند که کاسبی کردند و باعث ایجاد شکاف اجتماعی بین مردم شدند، توضیح می‌دهد: در اوایل شیوع بیماری، مردم یک اعتماد و دلبستگی به کادر درمان داشتند و سختی‌ها را می‌دیدند اما برخی که از شکاف اجتماعی سود می‌برند الان هم در تلاش برای فاصله انداختن بین کادر درمان و مردم هستند در صورتیکه کادر درمان از بطن مردم جامعه هستند.

او با اشاره به سختی این روزهای پزشکان در شرایط کاری، می‌گوید: زمان‌هایی که برق می‌رود واقعا تحمل گرما با لباس‌هایی که ما می‌پوشیم خیلی سخت است و این که ما توقع یک آب معدنی خنک و غذای گرم از بیمارستان داشته باشیم واقعا خواسته زیادی نیست.

این پزشک در رابطه با خاطرات ماندگار این ایام، بیان می‌کند: وقتی کرمانشاه بودم در پیک سوم، آقایی به من مراجعه کرد که درگیری ریه داشت اما با وجود توصیه من برای مراجعه به بیمارستان، به آن‌جا نرفت و فوت شد که این خاطره بسیار تلخی برای من است و از خاطرات خوب من این است که در همان زمان که من سرباز بودم،کمبودهایی وجود داشت و به دوستان خیر گفتیم از تهران، سه هزار ماسک فرستادند که نشان می‌داد، مردم به فکر ما هستند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار