اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
شوشان - عبدالرحمن نیک سرشت:

کمتر از یک ماه از شروع به کار شورای شهر ششم کلانشهر اهواز نگذشته بود که ناگهان شاهد ترکیدن  یک بمب خبری بودیم، با طرح این موضوع، که برگزاری نشست جلسه ی شورای شهر در هاله ای از تکذیب و انکار در واقع منجر به انتخاب دکتر رضا امینی از مدیران شهرداری و شورای شهر اصفهان،  بعنوان شهردار اهواز گردید.

 البته این اولین باری نبود که یک مدیر از استان اصفهان کاندیدای شهرداری اهواز می شود ، زیرا در زمان شورای پنجم هم در ابتدای کار تصمیم بر انتخاب جناب آقای مهندس جمالزاده بعنوان شهردار اهواز نیز در دستور کار قرار گرفت که البته وی قبل از پذیرش این دعوت، نخست چرخی در شهر خورد و سپس نظر خود را با یک نه بزرگ اعلام کرد.

الغرض، سالهاست که در همه ی محافل مختلف در دورن استان و بالاخص مرکز کشور از نحوه ی مدیریت ناکارآمد رانتیری که ناشی از انتصابات مدیران شهری استان خوزستان در گعده های شبانه ی پیمانکاران و نیز جناح های سیاسی توامان صورت می گیرد انتقاد می شود و همگان نیز همیشه وقت این نقیضه را عامل عقب ماندگی استان خوزستان معرفی می کنند.

القصه، جالب تر آن همین منتقدین، پیشرفت اصفهان را ناشی از مدیریت توانمند غیر رانتی و سلامت سیستمیک  شهرداری اصفهان معرفی می کنند و راه نجات اهواز را الگو گیری از روش انتخاب و متدهای گزینشی استان اصفهان قلمداد می نمایند

 حالیه، که امروز می بینیم بالاخره، شورای شهر  انقلابی ششم اهواز، کار ناتمام شورای پنجم را تکمیل کرده و در این راستا، عده ای آن را به فال نیک گرفته، و بعضی هم در تقبیح و مذمت آن قلم‌فرسایی نمودند. 

بدون تردید واقعیت امر حاکی از آن است که اهواز به واسطه ی ساختار بیمار مدیریتی، به مجموعه ای از چالش ها و بحران های ادواری تبدیل شده است به طوری که در این شهر ، یک وارنه گی عجیبی رخ داده است بدین طریق که جای هنجارها با نا به هنجارها عوض شده است.

در اهواز دیگر انباشت زباله و بی عدالتی در دفع پسماند شهری  نابه هنجاری نیست، بلکه اکنون این پدیده زشت تبدیل به هنجار شده است که از قبال آن عده ای سوداگر منافع می برند.

دراهواز ساخت وساز غیر مجاز دیگر نابه هنجاری محسوب نمی شود چون برای عده ای تولید شغل و کسب درآمد می نماید.

در اهواز بساط پهن کردن در یک خیابان بزرگ در مرکز شهر، که برای هزاران دستفروش و وانت بارها شغل غیر ساماندهی شده ایجاد می کند دیگر نا به هنجاری تلقی نمی گردد.

آری، بی نظمی های ناشی از  ساخت و ساز های بدقواره ، دپو نخاله در پیادروها، کاسبی در بلوارهای اتوبان های شهر دیگر نا بههنجاری نیست ، چون عده ای بیکارند و عاصی از تبعیض، کسی جرات ندارد به آنها بگوید چرا، در پیاده رو ایستگاه فروش دام و قصابی راه اندازی کردی!؟

آری، دیگر نابه هنجاری هایی که امروز در کلانشهر اهواز می بینید دقیق،  هنجار خوانش می شوند، از جمله برگزاری مناقصات صوری و دیگر بی برنامه گی های مربوط به استخدام نیروی انسانی  و نیز زمین خواری ها و یا زمین فروشی های نخ نما شده که رسم می باشد.

آری، دستگیری ده ها مدیر هر چندسال یک بار، دیگر نابه هنجاری نیست و عیب شمرده نمی شود. حتی  نداشتن سند و طرح های شهری در ۳۰ تا ۴۰ درصد از شهر دیگر دغدغه ی مدیران ارشد خوزستان نیست .

به هرحال دیری است که در کلانشهر اهواز همه ی  این موارد مذکور، کم کم جای خود را به هنجار داده اند .

آری اهواز امروز، طالب شهرداری است که این رسم نامیمون را کنار بزند و طاقت بیاورد و با نابه هنجاری های واقعی بجنگد و آنها را هنجار خوانش نکند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار