اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۶۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
«وضع قواعد عزل و نصب مدیران شایسته برای مناطق و شفافیت عملکردی مالی برای سازمان منطقه» و «نقش‌آفرینی در توسعه جوامع محلی، توانمندسازی و کاهش محرومیت» دو راهبردی است که به عنوان مثال سازمان منطقه آزاد اروند به شدت از نبود آن در رنج است!

شوشان - محمود تیلا:
 
«سعید محمد» در اولین روز مهرماه با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی به سمت دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب شد.

محمد ۵۳ ساله از سال ۱۳۸۹ تاکنون عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین بوده، در رشته مهندسی عمران تحصیل کرده و در سال ۱۳۸۸ با درجه دکترای مهندسی در این رشته با گرایش راه و ترابری از دانشگاه تربیت مدرس دانش‌آموخته شده ‌و فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، را هم در کارنامه خود دارد. 

قرارگاه خاتم‌الانبیا به ریاست او پروژه‌های متعدد اقتصادی در حوزه‌های مختلف صنعت و معدن، نفت و گاز و پتروشیمی، راه و شهرسازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و طراحی و مهندسی اجرا کرده و از آنجا که مناطق آزاد ایران نیازمند یک مدیریت قوی به ویژه برای عملی کردن قوانین بر زمین مانده مناطق آزاد است، او که ارتباط خوبی نیز با نهاد‌های مختلف ذی نفوذ دارد، می‌تواند در رفع بسیاری از مشکلات کنونی مناطق آزاد نقش کلیدی داشته باشد.

در حکم وزیر اقتصاد برای سعید محمد به ضرورت توجه به اهداف تحول‌گرایی و محوریت تولید ملی و برون‌گرایی اشاره شده و از دبیر جدید شورایعالی مناطق آزاد و ويژه اقتصادي خواسته شده برای تحقق این راهبردها و اهداف تلاش کند:

۱ـ تقویت جذابیت‌های قانونی و مقرراتی مناطق برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان به‌ویژه تسهیل کامل کسب‌وکار و برخورداری از معافیت‌های مالیاتی و گمرکی

۲ـ ارائه پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد

۳ـ تکمیل رویه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تأکید بر محصور بودن مناطق و استقرار گمرک در درب‌های خروج و اتصال به سامانه‌های حاکمیتی

۴ـ تمرکز بر کیفیت (نه گسترش کمّی) مناطق آزاد با هدف تحقق بند (۱۱) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

۵ـ رصد دقیق عملکرد مناطق در گسترش صادرات و افزایش پیوند اقتصادی با کشورهای همسایه و ترغیب سرمایه‌گذاری مشترک

۶ـ وضع قواعد عزل و نصب مدیران شایسته برای مناطق و شفافیت عملکردی مالی برای سازمان منطقه

۷ـ اصلاح نظام درآمدی سازمان‌های مناطق با هدف کاهش تمایل به واردات و واگذاری اراضی

۸ـ تقویت مدیریت متمرکز مناطق و حذف ناهماهنگی‌ها با اجرای ماده (۶۵) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه

۹ـ ایجاد ظرفیت دور زدن تحریم‌های ظالمانه

۱۰ـ نقش‌آفرینی در توسعه‌ی جوامع محلی، توانمندسازی و کاهش محرومیت.

تک‌تک این موارد را می‌توان معضل امروز مناطق آزاد کشور دانست که در گام نخست اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد را ضروری می‌نماید.

 «وضع قواعد عزل و نصب مدیران شایسته برای مناطق و شفافیت عملکردی مالی برای سازمان منطقه» و «نقش‌آفرینی در توسعه جوامع محلی، توانمندسازی و کاهش محرومیت» دو راهبردی است که به عنوان مثال سازمان منطقه آزاد اروند به شدت از نبود آن در رنج است! بنابراین این ملزومات دوره جدید که توجه جدی به مناطق آزاد را هدف‌گذاری کرده باید با جدیتی دوچندان دنبال شود. 

نکته مهمی که نباید از آن غافل شد این است که طی سال‌ها بسیاری از افراد بی‌لیاقت سفارش شده دولت‌های گذشته در مناطق آزاد رسوب کرده‌اند و بدون تعارف باید گفت یکی از دلایل سوءمدیریت‌ها در این مناطق وجود همین افراد بوده‌ است! این افراد و تیم‌هایی که تشکیل داده‌اند باعث شده مناطق آزاد به تعبیری به «حیاط خلوت دولت‌ها» و محلی برای رانت‌خواری و رانت‌جویی و فساد اقتصادی آقازاده‌ها تبدیل شود! موضوعی که باعث شده در سالیان اخیر بارها پروژه‌ی تحقیق و تفحص از مناطق آزاد در مجلس کلید بخورد.

سعید محمد وظیفه‌ی سنگین و بسیار مهمی عهده‌دار شده و اگر چه تجربه‌های مدیریتی او فراتر از مسئولیت کنونی است اما اکنون که هفت منطقه آزاد به مناطق آزاد کشور افزوده شده، عزم و مدیریت قوی برای اقدامات سریع در راستای توسعه زیرساختی و آماده‌سازی این مناطق برای فعالیت اقتصادی تولیدمحور و انتصاب مدیران فسادستیز در همه‌ی مناطق آزاد ضروری می‌نماید. 

محمد بلافاصله پس از انتصاب در توییتی نوشت: «مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نقش ارزشمندی در توسعه اقتصادی کشور می‌تواند داشته باشد.

 در دوره‌ی جدید با همکاری و همفکری فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و صاحب‌نظران و با بهره‌گیری از جوانان، ریل‌گذاری جدیدی انجام خواهیم داد و شاهد حرکت شتابانی خواهیم بود. به امید خدا»

این چند جمله کوتاه را می‌توان راهبرد او در حرکت جدید ماموریت مناطق آزاد دانست. این چهره‌ی باسابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که یکی از مجریان ابر پروژه‌های اقتصادی در کشورمان بوده در مصاحبه‌ای گفته "دور زدن و خنثی کردن تحریم‌ها را بلد هستم" و قطعاً راهبرد او در مناطق آزاد نیز حرکت به سوی شکستن کمر تحریم‌هاست. 

همانگونه که پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ۹۷ با تلاش جهادی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با مدیریت او و در اوج تحریم‌های بین‌المللی آمریکا تکمیل و به سرانجام رسید تا یکی از مصادیق تکیه بر داخل برای خنثی‌سازی تحریم‌ها اثبات شود. این پالایشگاه به‌همت محمد و یارانش ایران را در تولید بنزین خودکفا کرد.

اکنون نیز مسئولیت جدید او یک فرصت طلایی برای اثبات شایستگی‌هایش است تا مناطق آزاد را که سال‌هاست در دام روزمرگی و روزمره‌گی افتاده نجات دهد.

 شاید نگاهی از سر تأمل به حال و روز سازمان منطقه آزاد اروند برای اثبات این ادعا کافی باشد؛ سازمانی که با سرپرست اداره می‌شود، اعضای هیات مدیره ندارد، پرونده تحقیق و تفحص مجلس از آن باز است، برای مدیرعامل سابق و برخی مدیران آن پرونده قضایی تشکیل شده و...

به قول عمان سامانی؛

من از مفصل این نکته مجملی گفتم
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار