اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴
شوشان - محمد کیانوش راد:


درگذشت هوشنگ چالنگی شاعر آزاده و دردمند بختیاری را به تمامی هنر مندان خوزستانی تسلیت می گویم . یادش ماندگار باد .

گزارشی از برگزاری نکوداشت هوشنگ چالنگی در بنیاد خوزستان شناسی دكتر محمد كيانوش راد: "چالنگي شاعر آزاده اي است."    

شبي با چالنگي ، شاعر نوگراي معاصر به همت بنياد خوزستان شناسي در چهارم ارديبهشت با استقبال دوستداران شعر و ادب برگزار شد.

در اين مراسم ، كيانوش راد رييس بنياد خوزستان شناسي ،  ضمن تشكر از حضور هوشنگ چالنگي ، در سخنان كوتاهي به مقوله شعر و شعر چالنگي اشاره داشت.

كيانوش راد در معرفي چالنگي گفت : هوشنگ چالنگي شاعري آزاده است. او آزاد از نخواستن است و به همين دليل شخصيت و شعر او رويين تن شده است.

وي در تعريف شعر و شاعري گفت. :  شعر احساس و دريافتي است كه بر شاعر نازل مي شود. 

 شاعر حقيقي حتا براي خود شعر نمي گويد ، چه رسد براي مخاطبان خود. شعر نوعي نزول حس و معنا ، بر جان ِآماده و قابلِ شاعر است . 

پس از دريافت است كه هم شاعر و هم مخاطبان بهره مي برند. نزول شعر ، از جهاتي هم افق با وحي پيامبرانه است. گاه مي آيد و گاه منقطع مي شود. 

كيانوش راد با بيان اينكه در اينجاست كه مي توان به تفاوت هنر شاعرانه با صنعت شعر واقف شد.

 در صنعت شعر ، شاعر ، شعر را مي سازد و كلام را مي بافد و اگرچه گاه زيباهم هست ، اما فاقد حس و معناي ماندگار است.

به همين دليل ، شاعر گاه حسي پيشگويانه را منتقل و اعلام مي كند.  شاعر البته از زمين و زمانش تاثير مي پذيرد ، شاعر از همه تحولات جامعه و از دردها و شادي مردم تاثير مي گيرد و انرا منعكس مي كند ، اما شعر واقعي با برساخته شدن و چيدن آگاهانه و با اراده شاعر ، چندان ميانه اي ندارد. 

شاعر تحليل علمي نمي كند ، او حس اش را در قالب واژگان  بيان مي كند. شاعرواقعي را نمي توان دستوري ، سفارشي ، حكومتي ، ايدئولوژيك ، حزبي و جناحي دانست. 

شاعر واقعي فراتر از اينها مي نگرد. انسان بودن و انسان ماندن ، تنها رسالتي است كه شاعر و هنرمند اصيل انرا به همراه خود دارد.

هنرمند تنها به انسان بودن و انسان ماندن متعهد است و نه به ايدئولوژي يا حكومت يا حزب.

هنر ، هنر است و اگرچه هنر براي هنر پسنديده نيست ، اما هنر متعهد هم ، هنرمند را در بند چارچوب هاي تعيين شده پيشيني قرار مي دهد و خلاقيت او را از ميان برمي دارد . هنر ، هنر است.

اين خوانندگان و بينندگان هنر هنرمندان هستند كه به كار هنرمند ارزش گذاري مي كنند. انسان بودن هنرمند اورا به سمت و سوي تعالي خواهد كشاند. 

 شايد نزديكي برخي هنرها به صنعت نزديك باشد مثل مجسمه سازي ، معماري ، نقاشي و ... و برغم سفارشي و دستوري بودن ، روح هنرمندانه را در خود داشته باشد اما شعر افقي ديگر و ساحتي ديگر دارد.

كيانوش راد در ادامه گفت : در حد فهم من ، چارلنگي يك شاعر واقعي است.

 شاعرانگي در شعر او نمايان است.  صلابت آيه گونه اي در شعر اوموج مي زند كه با شعار گويي و ايدئولوژي ستايي متفاوت است. كم گويي و گزيده گويي و وسواس در نشر اثار نيز از خصوصيات چالنگي است.

چالنگي شاعري حكومتي نيست. او شاعر آزاده اي است . شاعري در ميان مردم وبدور از خودنمايي هاي كاذب.

وي در پايان با اشاره به خوزستاني و مسجد سليماني بودن چالنگي گفت : منابع و ذخاير انساني استان خوزستان از نفت براي ما مهم تر است. اين ذخاير را بايد به نسل جوان شناساند و از دانش و تجربيات انان بهره برد.         

اين مراسم كه با استقبال خوب هنرمندان و ادبا مواجه شد و جاني تازه و اميدي دو چندان در شاعران جوان خوزستاني ايجاد كرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار