اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
عوامل تاثیر گذار در خصوص بیکاری جوانان خوزستان ناشی از عدم برنامه ریزی ، اقدام و عمل است .
شوشان - منصور فاضلی:

عوامل تاثیر گذار در خصوص بیکاری جوانان خوزستان ناشی از عدم برنامه ریزی ، اقدام و عمل است .

امروز حجت السلام و المسلمین  اژه ای رئیس محترم قوه قضاییه در خصوص بیکاری جوانان خوزستان مطالبی ایراد نمود اند و در این خصوص گلایه های فراوانی داشته و در باب معلول های بیکاری و فرایند آن سخن گفته اند . 

در این خصوص باید گفت اگر فی‌الواقع بدنبال رفع معضل و مشکل بیکاری جوانان خوزستان باشیم باید قبل از هر چیز برنامه ریزی بنیادی و اصولی داشته باشیم و سپس به رفع معضل بیکاری در کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت اقدام نمایم .

اما چگونه چنین برنامه ای قابل اجراست ابتدا باید دانست برنامه دولت ۱۳ در خصوص رفع بیکاری جوانان چیست ؟

ایا عزمی برای حمایت واقعی از تولید جزم است ؟؟

یا باز با شعار و وعدهای پوچ مسئولین تولید گرفتار یک ضربه مهلک دیگر خواهد شد .

 قاعدتا ما هنوز در خصوص رسیدن به یک کشور صنعتی فاصله بسیار داریم و هنوز با واردات بی رویه جزو اولین کشورهای پر مصرف در حوزه واردات هستیم ، وهیچ اندیشه و اراده ای برای ایجاد زیر ساخت های صنعتی در سر نداریم .

برای پی بردن و عارضه یابی علل آسیب های اجتماعی باید ابتدا علت مهم معضل بیکاری را بیابیم و سپس از آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری همانند .طلاق ، دزدی ، اعتیاد ، فحشا ....دم بزنیم .

جناب اژه ای در مقالات متعدد نسبت به علت بیکاری جوانان خوزستان سخن رانده ام اما باز ناچار به تکرار آن میباشم .

اولین علت بیکاری عدم سرمایه گذاری است که همین خود از عدم امنیت سرمایه گذاری ناشی می‌شود و نبود جاذبه های سرمایه گذاری .

هر سرمایه گذاری ابتدا به امنیت و بازگشت سرمایه خویش می‌اندیشد و سپس درمناطقی که جاذبه های سرمایه گذاری ایجاد گردیده اقدام به سرمایه گذاری مینماید به تبع آن شغل ایجاد میگردد و سپس آسیب های اجتماعی ارام ارام کاهش میابد . اشتغال زایی فراوان باعث توسعه متوازن منطقه میگردد صادرات اغاز و ارز آوری باعث اشتغال غیر مستقیم میگردد و شاخص های اقتصادی منطقه بالا میرود و به تبع آن شاخص های اقتصادی کشور ، اما بدون در نظر گرفتن موارد فوق  و ایجاد بستر سرمایه گذاری ، هر سخنی ، شعاری بیش نبوده و نخواهد بود . 

امروز در دنیا صنایع کوچک به کمک کشورهای صنعتی و توسعه یافته آمده اند معضلات بیکاری را برطرف نموده بطوری که کمبود نیروی کار خود را از کشورهای دیگر تامین می‌کنند و با ایجاد زیر ساخت ها ، برنامه ای جامع در خصوص صنایع مولد تمامی دغدغه های خویش  را در این خصوص برطرف نموده اند ،( آلمان،  لهستان ، بلژیک و...) اما در کشور ما بدلیل اشتیاق فراوان مدیران و مسئولین منفعت طلب به سرمایه گذاری در صنایع بزرگ و سود اور اصولا در اندیشه رفع معضل بیکاری نیستند زیرا صنایع بزرگ پر هزینه با اشتغال اندک هستند .

مدیرانی که هر کدام به واسطه چپاول بیت المال به ثروت های انبوه رسیده اند و ره صدساله را یک شبه رفته اند .مدیران بی برنامه و بی انگیزه ای که هیچ توجه ای به تولید مولد و صنایع پایین دستی نداشته و اصلا با وازه آن بیگانه هستند و در نهایت مدیرانی که به محض انتصاب سریعا افراد سفارش شده و نوپا و بدون در نظر گرفتن فاکتور های از قبیل تجربه و شایستگی و تخصص را به کار گماشته و اوضاع همین میشود که میبینیم ،

دلایل فوق الذکر عمده ترین فاکتور های تاثیر گذار در بیکاری یک منطقه است و به همین دلیل تولید در کشور ما به شعاری بدون اقدام و عمل بدل گشته .

شاید با خود فکر کنیم که اینگونه نیست و همه در تلاش هستند تا صنایع پایین دستی جای خویش را در صنعت پیدا کرده و توسعه یابد اما با نگاهی به روند حمایتی دولت ها از صنایع مولد متوجه خواهیم شد هیچکدام از دولت ها هیچ تفکری در این خصوص نداشته و تمامی برنامه ها و اقدامات در جهت زمینگر نمودن صنایع کوچک بوده و تا برنامه و اقدام عملی برای آن تدوین واجرا نگردد بیکاری همچنان بیداد کرده  در پی ان آسیب های اجتماعی به مراتب بیشتر خواهد شد .

والعاقبه للمتقین الهم و اجعلنا من المتقین 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار