اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر دزفول:
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به ویژگی‌های طرح قائم گفت: اجرای این طرح موجب ایجاد تحرک برای توسعه فرهنگی و اقتصادی بافت قدیم دزفول خواهد شد.
علیرضا زمانی راد روز شنبه به رسانه‌های دزفول اعلام کرد: پیش از انقلاب، شهر تاریخی و باستانی دزفول مانند بسیاری از بافت‌های قدیمی کشور فاقد خیابان‌هایی به سبک امروزی بود که به علت نیاز شهروندان با شکافتن بافت و از بین بردن ابنیه تاریخی، معابری برای عبور و مرور خودرو در آن ایجاد شد.

وی افزود: ایده احداث خیابانی به موازات خیابان امام خمینی (ره) از شمال تا جنوب و تسهیل دسترسی ساکنان بافت قدیم و امکان برخورداری آنها از خودرو و تکنولوژی جدید پیوسته مطرح بوده است ضمن اینکه بمباران و موشکباران محله چیتا آقامیر و بخش‌های دیگری از همین محدوده، زمینه ساز اجرای طرح قائم شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر دزفول بیان کرد: با پایان جنگ تحمیلی و باقی ماندن مخروبه‌ها و خالی شدن منازلِ واقع شده در حواشی خرابه‌ها از سکنه باعث شد شورای اسلامی دوره اول، تصمیم به احداث خیابانی به موازات خیابان امام خمینی بگیرد.

وی با اشاره به تداوم عملیات تملک اراضی و مخروبه‌های مسیر اجرای طرح تا اواخر دوره سوم شورای اسلامی شهر دزفول افزود: تقویت نگاهِ ارزشی به بافتِ تاریخی در کشور و قدرت گرفتن سازمان میراث فرهنگی شهرداری موجب ارائه طرحی شد تا در آن نظرهای سختگیرانه میراث فرهنگی لحاظ شود.

زمانی راد اظهارداشت: طرح فعلی و اجرا شده گذر فرهنگی باباحزقیل اگر چه به دلیل طولانی شدن اجرا مشکلات زیادی برای مردم بویژه ساکنان ایجاد کرد و مورد انتقاد دلسوزان قرار گرفت اما شورای اسلامی دوره ششم مصمم است با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان، ایرادات احتمالی را به حداقل رسانده و در اسرع وقت نسبت به تکمیل و بهره برداری از این طرح اقدام کند.

وی به ویژگی‌های طرح قائم (عج) یا گذر فرهنگی بابا حزقیل (ع) اشاره کرد و افزود: ایده پیاده راه سازی خیابان اصلی امام خمینی مستلزم ایجاد پارکینگ در همان حوالی است و بخشی از این‌ماموریت با ایجاد پارکینگ در طرح قائم با ظرفیت بیش از ۴۰۰ خودرو پیش بینی شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر دزفول با بیان اینکه هیچ کوچه‌ای در این طرح بن بست نخواهد شد، گفت: گذرها علاوه بر بهسازی، خود محرک بهسازیِ حواشی طرح خواهند شد به طوریکه تاکنون کوچه‌های احمدی، میرزکیان و سابات پیرنظر بهسازی شده‌اند و این روند ادامه خواهد یافت.

وی افزود: تمامی گره‌های معماری آجر دزفول در معماری و نمای طرح اجرا خواهند شد لذا یکی از  کارکردهای مجموعه، موزه معماری و آجر دزفول خواهد بود. 

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر دزفول گفت: با اجرای این طرح قمش آقامیر بازسازی شده و بیش از ۵۰۰ متر از قنات اصلی شهر برای بازدید شهروندان و سایر گردشگران آماده شده است و اهالی محل می‌توانند با شرایط ویژه از پارکینگ مجموعه استفاده کنند.

وی افزود: سایت‌های اداری، درمانی، آموزشی، فرهنگی و رفاهی نیز در طرح قائم پیش بینی شده است و در نهایت این طرح موجب ارتقای سطح رفاه و بهره مند شدن ساکنان بافت خواهد شد.

این عضو شورای اسلامی شهر دزفول بیان کرد: با توجه به تامین پارکینگ زیرِمجموعه تجاری، ایجاد پیاده راه امن و تامین رفاه مردم در این طرح، پیش بینی می‌شود ارزش تجاری مغازه‌های آن درآینده، بالاتر از گرانترین خیابان‌های تجاری شهر شوند.

وی افزود: ۴۰۰ پارکینگ، کلیه کاربری‌های غیرتجاری و بام طرح در مالکیت شهرداری باقی خواهد ماند و منابع درآمد پایدار برای شهر خواهند بود ضمن اینکه کل بدهی طرح قائم به بانک شهر از یک سوم ارزش مغازه‌های قابل فروش آن در همین شرایط کمتر است بنابراین طرح قائم علیرغم برخوردهای سلیقه‌ایِ سابقین، ثروتی عظیم و دستاوردی بزرگ برای شهر است که به عنوان طرحی بی‌نظیر در جنوب و غرب کشور به یکی از جاذبه‌های گردشگری در دزفول تبدیل خواهد شد.

عملیات اجرایی طرح قائم از سال ۱۳۹۰ با اعتباری افزون بر ۴۰۰ میلیارد ریال با هدف توانمندسازی بافت قدیم دزفول آغاز شد.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار