اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
شهردار اهواز با اشاره به مشکلات شهری اهواز گفت: مشکلاتی در محدوده زمانی ۴۰ سال ایجاد شده که حل این مشکلات ممکن است به چند ماه یا یک سال زمان نیاز داشته باشد و اگر مردم صبوری نکنند و افرادی نیز سوءاستفاده کنند و مردم را ناامید کنند و تنها سیاه‌نمایی کنند، هم زحمات همکاران ما و هم انگیزه‌ها ضعیف می‌شود.

رضا امینی در خصوص مشکلات و معضلات شهرداری اهواز، اظهار کرد: شهرداری‌ها طبق قانون نهادهایی عمومی و مستقل و غیر دولتی هستند و قانون شهرداری‌ها متعلق به سال ۱۳۳۴ است. شهرها در ادوار مختلف از نظر سطح و جمعیت توسعه پیدا کرده‌اند و تفاوت زندگی شهری و روستایی در کلانشهرها از منظر زاغه‌نشینی و سکونتگاه‌های اطراف شهر به شدت مشهود است.

وی افزود: این شرایط، توازن خدمت‌رسانی را بر هم می‌زند زیرا در این مناطق، جمعیت متراکم و محرومیت بیشتر است و از درآمد نیز محروم هستند. شهرداری‌ها نیز نمی‌توانند برحسب قانون به این سکونتگاه‌ها خدمات بدهند اما واجب و لازم است که به این مناطق خدمت شود.

امینی گفت: متاسفانه برای شهرداری‌ها درآمدهای غیرپایدار پیش‌بینی شده است؛ نبود تناسب بین وظایف و اختیارات شهرداری‌ها باعث شده است که ارائه خدمات به مردم صورت نگیرد که این شرایط، مخصوص اهواز نیست و تقریبا در همه شهرها این گونه است.

اهواز دچار حاشیه‌های بسیاری است

شهردار اهواز افزود: من با تجربه نزدیک به دو دهه فعالیت در مدیریت شهری و با نگاهی از بیرون به اهواز، احساس می‌کنم که شهر اهواز به شدت نسبت به این موضوع دچار حاشیه‌های بیشتری است. اگر بخواهیم وضعیت تغییر کند باید با سه عنصر اصلی مدیریت، منابع و زمان حرکت کنیم.

وی با اشاره به کارکرد این سه عنصر مورد نیاز برای تغییر وضعیت اهواز گفت: در خصوص مدیریت، شورای شهر به من اعتماد کردند که خادم مردم باشم. در خصوص زمان متاسفانه در اهواز دچار بحران هستیم و علت آن نیز ناملایمات گذشته است که برای شهروندان وجود داشته است. همه زمان کار شهرداری از صبح تا شب به مطالبات متعدد مردم اختصاص پیدا می‌کند و اگر مردم ندانند که شهرداری با چه شرایطی مواجه است و مشکلات آن چیست، طبیعتا مطالبات بیشتر می‌شود.

امینی افزود: ما زمان کم داریم و به منابع نیاز داریم. منابع در دو بخش سرمایه‌های انسانی و منابع مادی تعریف شده است؛ در منابع مادی نیز تراکم‌فروشی، بارگذاری جمعیتی و بعضا اخذ وجوه تخلفات ساختمانی باعث به هم ریختگی شهر می‌شود.

وی بیان کرد: اهواز در مقایسه با دیگر کلانشهرها، بعد از تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز و قم هشتمین شهر از نظر جمعیتی است اما از نظر وسعت سومین شهر است و مفهوم این وضعیت می‌تواند بخش مهمی از بستر مشکلات شهرداری باشد.

بروز زمین‌خواری، نتیجه رشد اهواز در سطح

شهردار اهواز افزود: علت این مشکلات، رشد بیش از حد سطحی شهر است؛ شهر اهواز به جای اینکه در حجم، ارتفاع و سطح متناسب حرکت کند، به صورت نامنظم در سطح حرکت کرده و بافت شهری دچار تخلخل غیرمنظم شده است. به این دلیل شما شاهد زمین‌خواری و تعرض به حقوق مردم هستید.

وی بیان کرد: اگر مردم، رسانه‌ها و گروه‌های اجتماعی همراهی نکنند، بعضا کارشکنی‌ها و تحصن‌هایی می‌شود. مشکلاتی در محدوده زمانی ۴۰ سال ایجاد شده که حل این مشکلات ممکن است به چند ماه یا یک سال زمان نیاز داشته باشد و اگر مردم صبوری نکنند و افرادی نیز سوءاستفاده کنند و مردم را ناامید کنند و تنها سیاه‌نمایی کنند، هم زحمات همکاران ما و هم انگیزه‌ها ضعیف می‌شود.

امینی گفت: ما به صبوری و انسجام مردم نیاز داریم. البته مردم ما هوشیار و فهیم هستند و ما باید اطلاع‌رسانی کنیم تا بدانند قصد شورای شهر و شهرداری برای خدمت صادقانه، تمام وقت و بی‌منت است.

تناسب هزینه‌های شهری در اهواز به هم ریخته است

وی ادامه داد: به زمان نیاز داریم؛ داریم منابعی تامین می‌کنیم تا کاستی‌هایی که در گذشته در بخش‌های مختلف زباله، سگ‌های ولگرد، نخاله‌های ساختمانی، زیباسازی، فضای سبز، زاغه‌نشینی، آسفالت پیاده‌روها و... وجود داشته است را برطرف کنیم.

شهردار اهواز با بیان اینکه شهر باید توجیه اقتصادی داشته باشد تا بتوانیم حرکت نظام‌مند و منطقی برای اداره شهر داشته باشیم، گفت: طبق قانون، قاعده‌ای در بودجه شهرداری‌ها پیش‌بینی شده است و بنا بر آن در کلانشهرها، ۳۰ درصد از درآمدهای شهرداری به هزینه‌های جاری و ۷۰ درصد به هزینه‌های عمرانی تخصیص داده می‌شود.

وی افزود: متاسفانه در اثر ورود نیروهای متعدد به شهرداری در قالب‌های مختلف، این تناسب در اهواز به هم ریخته و نسبت هزینه‌های جاری که باید ۳۰ درصد یا کمتر باشد، به بیش از ۸۰ رصد رسیده است.

امینی گفت: بخش عمده‌ای از این هزینه، حقوق و دستمزد پرسنل‌هایی است که از طریق پیمانکاران وارد شهرداری شده‌اند. به محض اینکه خدمات آن‌ها رصد و سنجش می‌شود و طبق قانون، جریمه و پاداش و بررسی انجام شود، اینها بلافاصله یا پشت در شهرداری تحصن می‌کنند یا در شهرداری را می‌بندند و یا رفتارهای دور از شان را از خود نشان می‌دهند. زیرا این فرهنگ جا نیفتاده که ما باید طبق آنچه که در قانون مشخص شده است کار کنیم و پاداش بگیریم و حقوق مردم را ادا کنیم.

نمی‌توانم حق یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را به چند پیمانکار بدهم

وی افزود: من نمی‌توانم حق یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را به چند نفر پیمانکار یا چند نفر کارگر بدهم. البته حقوق کارگران عزیز باید داده شود، اما فرایند پیچیده و غیرقانونی شده است و ما را از خدمت‌رسانی به شهر عاجز کرده است.   

شهردار اهواز در پاسخ به اینکه راهکار حل مشکلات ۶۰۰ نفری که حقوق و دستمزد بدون کار کردن در شهرداری می‌گیرند چیست و چرا با این افراد برخورد نمی‌شود؟ گفت: در هفته اول شروع به کار، بخشنامه هفت ماده‌ای را به معاونین، مناطق و سازمان‌های شهرداری ابلاغ کردم. یکی از این مواد این بود که همه کارکنان شهرداری موظف به انگشت‌زدن در سامانه حضور و غیاب هستند.

وی تصریح کرد: حقوق و دستمزد افراد بر اساس حضور آن‌ها خواهد بود. حتی مدیران و معاونین نیز موظف هستند که حضور خود را ثبت کنند. خوشبختانه بخش اعظمی در حال رعایت و همراهی هستند.

امینی با اشاره به ارقام پرسنلی که خارج از شهرداری کار می‌کنند نیز افزود: در خصوص ۶۳۰ نفر نیز فکر می‌کنم اشتباه برداشتی بوده است و عدد ۱۳۰ است اما برداشت اشتباهی صورت گرفته است. این افراد نیز این گونه نیستند که کار نکنند بلکه در مکان‌هایی غیر از شهرداری هستند، برخی رها کرده‌اند و برخی در ادارات دیگر مشغول به کار هستند.

وی گفت: با ادارات نیز مکاتبه کردیم که این افراد یا به شهرداری برگردند و یا پرداخت حقوق به عهده مقصد باشد. ماه گذشته حقوق افرادی که در شهرداری حضور نداشتند، پرداخت نشد.

شهردار اهواز تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در شهرداری اهواز داریم وجود اطلاعات ناقص است. یکی از مهم‌ترین این اطلاعات مربوط به نیروی انسانی است. بعضا اطلاعات غلط بیرون می‌آید و برداشت غیرواقعی از طریق رسانه‌ها به مردم القا می‌شود که باعث یاس و ناامیدی می‌شود. وضعیت در این حد فاجعه بار نبوده اما شهرداری با انباشت نیروهایی که حضور دارند و فضایی برای کار آن‌ها نیست، مواجه است.  

لزوم رعایت هزینه‌های جاری و عمرانی

وی ادامه داد: در شهرداری باید نسبت ۳۰ به ۷۰ درصد هزینه‌های جاری و عمرانی رعایت شود. اگر مثلا ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای هزینه جاری نیاز داشته باشیم، مجبوریم دو برابر آن را برای هزینه عمرانی در نظر بگیریم در حالی که می‌دانیم محقق نمی‌شود زیرا ظرفیت درآمدی وجود ندارد.

امینی افزود: در مورد بخش خصوصی نیز در حال برقراری توازن هستیم تا اگر قرار است کار انجام شود، عارضه‌ای برای بخش جاری و پرسنل نداشته باشد.

در اصفهان سه دهه کار شد و مردم صبوری کردند 

شهردار اهواز تاکید کرد: اگر اصفهان امروز با زیبایی‌هایش با شهرهای دیگر مقایسه می‌شود، به این دلیل است که دو سه دهه بومی‌های اصفهانی کار کردند و مردم صبوری و همراهی کردند.

وی افزود: ما امروز در اهواز به هم‌افزایی مردم و مسئولین نیاز داریم؛ به عنوان مثال شهرداری اقدام به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد می‌کند اما دوست‌داران محیط زیست، شبکه‌های اجتماعی را پر می‌کنند از اینکه چرا حیوانات بی‌زبان آزار داده می‌شوند. درباره زباله‌گردها هم که کیسه‌های زباله را باز و پخش می‌کنند، وقتی با این افراد برخورد می‌شود مکاتباتی از مراجع می‌آید که این معیشت است، این‌ها گرفتارند و رعایت کنید.

امینی گفت: در این شرایط ما واقعا دچار تناقض‌هایی می‌شویم و نمی‌دانیم منافع عمومی مهم‌تر است یا دوستداران محیط زیست؟ قرار نیست حیوانات از بین بروند بلکه در محل‌هایی نگه داشته می‌شوند تا عارضه‌ای برای مردم نداشته باشند.

وی بیان کرد: این مشکلات حتما راه حل دارند اما یک شبه نمی‌توان مشکلاتی که در ۳۰ سال به وجود آمده‌اند را حل کرد.

تلاش برای ساماندهی سایت صفیره

شهردار اهواز با بیان اینکه سرانه تولید زباله در اهواز در مقایسه با شهرهای دیگر ۱۵۰ گرم بیشتر است، گفت: در خصوص آتش‌سوزی در سایت پسماند صفیره و یا فیلم‌هایی که در خصوص معدوم کردن زباله‌های بیمارستانی منتشر می‌شود؛ باید گفت که قانون پسماند، مصوبه مجلس است. بر اساس ماده ۱۳ تولیدکننده زباله بیمارستانی، خود باید زباله‌ها را دفن و امحا کند.

وی افزود: برای آتش‌سوزی سایت صفیره، اقدامات مناسبی در حال انجام است تا گاز، سوخته شود و منجر به آتش سوزی نشود و زباله‌گردها نیز کنترل شوند.  

تحمیل نیروهای پیمانکاری به شهرداری

امینی با اشاره به تحمیل نیروها به شهرداری، بیان کرد: در گذشته، پیمانکارانی که قرار بود ۲۰۰ نفر نیروی خدماتی به شهر ارائه دهند، ۵۰۰ نفر نیرو تحمیل کرده‌اند که بعد وارد ادارات شده و بعضا جایگاه مدیران را تسخیر کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر کسی که باید بر عملکرد پیمانکار نظارت کند و به خاطر کم‌کاری او را جریمه کند، حقوق‌بگیر همان پیمانکار است و زمان قراردادش نیز تمام نشده است. معجزه هم نمی‌تواند این مساله را حل کند مگر اینکه بر اساس برنامه‌ای که داریم، به محض تمام شدن قرارداد این افراد، فراخوان ملی بزنیم و پیمانکاران ملی را دعوت کنیم. حق شهر اهواز نیست که این وضعیت را داشته باشد.

دست‌های پشت پرده در کار شهرداری اهواز کارشکنی می‌کنند

شهردار اهواز با اشاره به کارشکنی‌ها در حوزه کار شهرداری بیان کرد: مواردی مانند اعتصاب‌های سراسری و تهدید به خودسوزی، معضلاتی هستند که عرصه مدیریت را تنگ می‌کنند و من احساس می‌کنم دست‌هایی پنهان در این قضیه نقش دارند.

وی افزود: من توصیه می‌کنم که دست از این کار بردارند. اراده برای تقویت مدیریت شهری جدی است و تا پای جان، پای خدمت مردم هستیم اما نیاز به صبوری داریم. تعداد مشکلات زیاد است.

امینی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: متاسفانه شهر به صورت ویرانه‌ای درآمده و اگر همت همه مردم، مسئولین و شهرداری نباشد و با کارشکنی‌ها مواجه شویم، اگر همه شهرداران کلانشهرها هم جمع شوند نمی‌توانند اهواز را از این وضعیت خارج کنند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار