اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز با بیان اینکه بزرگترین طرح دفع آب های سطحی اهواز آغاز شده است، گفت: با اجرای این طرح مشکل آب گرفتگی مناطق ۶ و ۸ اهواز که در سال های گذشته با بیشترین حجم آب گرفتگی در فصل بارندگی مواجه بودند، به طور کامل حل می شود.

سیاوش محمودی چهارشنبه در گفت و گویی رسانه ای ادامه داد: این طرح با اعتبار یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از زیر پل کوی علوی آغاز و با عبور از دانشگاه وارد رودخانه می شود که نیمی از این اعتبار توسط شهرداری و نیمی دیگر از طریق اعتبارات استانی تامین می شود.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: روند اجرایی این طرح آغاز شده است و این طرح با سرعت در حال تکمیل است ولی بهره برداری از آن نیازمند یک سال زمان است.

وی افرود: دفع آب های سطحی به موازات تکمیل شبکه فاضلاب اهواز در دستور کار مجموعه مدیریت استان و کشور قرار گرفته است که با بهره برداری از این طرح ها، مشکل فاضلاب و دفع آب های سطحی اهواز به طور کلی حل می شود.

محمودی ادامه داد: بخش زیادی از بودجه شهرداری اهواز صرف هزینه های جاری و حقوق پرسنل می شود به همین دلیل تامین اعتبار مورد نیاز این طرح ها نیازمند اعتبار ملی است.

اجرای کامل شبکه دفع آب های سطحی اهواز ۶۰ هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد

محمودی گفت: بر اساس برآورد اولیه، برای اجرای کامل شبکه جمع آوری و دفع آب های سطحی در اهواز اعتباری بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال نیاز است که شهرداری اهواز به تنهایی توان تامین منابع مالی لازم این طرح را ندارد.

وی با بیان اینکه شبکه دفع آب های سطحی اهواز باید به صورت مجزا از شبکه فاضلاب اجرایی شود، گفت: برای دفع فاضلاب و فاضلاب در اهواز از یک شبکه مشترک استفاده می شود که این شبکه ظرفیت جمع آوری این حجم از ورودی آب و فاضلاب را ندارد.

وی مسطح بودن و شیب صفر را یکی از مهمترین دلایل وضعیت بحرانی دفع آب های سطحی در این شهر دانست و گفت: شورای اسلامی شهر اهواز در ۲ سال اخیر با تعریف طرح ها و اختصاص بودجه هایی، به حداقل رساندن مشکل آب گرفتگی معابر اهواز در فصل بارندگی را در دستور کار قرار داده است ولی اجرای این طرح ها حداقل به یکسال زمان نیاز دارد.

محمودی با اشاره به برنامه سازمان آب و فاضلاب خوزستان برای اجرای طرح جامعه شبکه فاضلاب اهواز افزود: تکمیل این شبکه با سرعت توسط آبفای خوزستان در حال انجام است و با نهایی شدن آن بخش مهمی از مشکل دفع آب های سطحی اهواز برطرف می شود.

نیمی از شبکه فاضلاب اهواز فرسوده است

وی ادامه داد: پس از بارندگی های شدیدی سال ۱۳۹۸ و آبگرفتگی های زیاد در معابر اهواز، ۵۶ نقطه فوق بحرانی شناسایی شد که اصلاح این نقطه ها با کار مشترک شهرداری اهواز و آب و فاضلاب خوزستان در دستور کار قرار گرفت که با اصلاح انجام شده این انتظار را داریم که در بارندگی های پیش رو مشکلی در این نقاط آب گرفتگی ایجاد نشود.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به تعریف ۲ طرح ضربتی برای اصلاح نقطه های فوق بحرانی شبکه فاضلاب گفت: در مرحله اول ۵۶ نقطه فوق بحرانی و در مرحله دوم حدود ۸۰ نقطه بحرانی شناسایی و اصلاح آنها در دستور کار قرار گفت.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب تا کنون در اهواز طی چند دهه گذشته اجرا شده است که حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن فرسوده است.

محمودی اظهار داشت: این فرسودگی موجب شده است که شبکه فاضلاب به صورت مستمر در نقاط مختلف دچار ریزش شود که این موجب بالازدگی فاضلاب در معابر اهواز در طول سال شده است.

رییس شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به تلاش برای تدوین برنامه بلندمدت ۱۴۰۵ اهواز ادامه داد: با نهایی شدن این برنامه، مسیر حرکتی مدیریت شهری اهواز با تعریف مسایل و طرح های شهری ریل گذاری می شود.

وی نظم بخشی شهری را از جمله برنامه های اولویت دار مدیریت شهری اهواز دانست و گفت: امروز کلانشهر اهواز با مشکل متعددی در حوزه انظباط شهری، فاضلاب، دفع آب های سطحی، جمع آوری پسماند و آسفالت معابر مواجه است و این در حالی است که بسیاری از کلانشهرها از این موارد پیش پا افتاده گذر کرده اند.

اجرای شبکه فاضلاب اهواز که از سال ۱۳۷۲ آغاز شده تا کنون حدود ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تکمیل نشدن شبکه فاضلاب، فرسودگی و ریزش این شبکه در نقطه های مختلف، وضعیت خاص و شیب صفر زمین اهواز موجب شده است تا این شهر در فصل بارش با مشکل بالازدگی فاضلاب و آب گرفتگی معابر به صورت بحرانی مواجه شود.

به دلیل اهتمام جدی دولت سیزدهم به حل مشکل فاضلاب خوزستان، جمعه پنجم شهریور ماه سال جاری رییس جمهوری در اولین سفر استانی خود، به طور سرزده به این استان سفر کرد و در اولین بازدید وضعیت اجرایی شبکه فاضلاب اهواز را از نزدیک بررسی و قول حل این مشکل را در آینده نزدیک داد.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار