اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
همزمان با کنفرانس پژوهش های کاربردی در مهندسی برق که به صورت مجازی در دانشگاه شهید چمران، برگزار شده بود، روز پنج شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰، میزگرد «آینده انرژی با نگاه به فنآوری انرژی های تجدیدپذیر» با  همکاری انجمن فنآوری انرژی های تجدیدپذیر ایران برگزار شد.

در این میزگرد در ابتدا دکتر مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل شرکت مدیریت برق ایران، به سیاست ها، برنامه ها و نیز محدودیت های وزارت نیرو در زمینه توسعه انرژی های تجدیدپذیر پرداختند.

 ایشان بیان کردند که با وجود برنامه گسترش انرژی های تجدیدپذیر ولی با توجه به منابع محدود مالی، این امر گسترش پیدا نکرده است.

ایشان بر ضرورت تنوع سبد منابع انرژی اولیه برای تولید برق تاکید و بر ضرورت بومی سازی فنآوری انرژی های تجدیدپذیر با توجه به فعالیت چندین کارخانه تولید توربین های بادی و نیز ساخت سلول های خورشیدی تاکید کردند.

 در ادامه دکتر حبیب‌الله اعلمی، مشاور پژوهشکده مطالعات فناوری و عضو آزمایشگاه انرژی های تجدیدپذیر دانشگاه شهید بهشتی، با توجه به توجه جهانی بر تمرکز زدایی، مقررات زدایی، کربن زدایی، دیجیتالی شدن و نیز دمکراتیزه (مردمی شدن) صنعت انرژی، بیان کردند روند انرژی در جهان، گسترش سریع انرژی های تجدیدپذیر خصوصا انرژی خورشیدی و باد را نشان می دهد و الان شاهد گسترش سریع انرژی های تجدیدپذیر در  کشورهای همسایه هستیم.

 ایشان در مورد رفع خاموشی ها در تابستان و زمستان، بیان کردند که ساخت نیروگاه های مبتنی بر سوخت های فسیلی مشکل را حل نمی کند زیرا در زمستانها کماکان با کمبود گاز و سوخت مواجهیم. تنها راه چاره ساخت نیروگاه های خورشیدی است.

برای سرعت بخشیدن به این کار پیشنهاد می شود وزارت نیرو برای شرکت های مپنا، شرکت های برق  منطقه ای و توزیع و ساتبا (بخش خصوصی)، سهمیه هایی در نظر گرفته شود تا نسبت به احداث نیروگاه های خورشیدی با استفاده از منابع داخلی یا سرمایه گذاران داخلی و خارجی اقدام نمایند.

 در ادامه آقای دکتر سید حسین ایرانمنش، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و  موسسه پژوهش در مدیریت و برنامه ریزی انرژی این دانشگاه و عضو سندیکای تولیدکنندگان برق، یکی از علت های  عدم گسترش انرژی های تجدیدپذیر را عدم شفافیت قوانین و نیز عدم وجود آیین نامه های اجرایی در زمینه قراردادهای دوجانبه ، خرید تضمینی، صادرات و نیز تحویل سوخت صرفه جویی شده دانست که عملا جلو سرمایه گذاری در این زمینه را می گیرد، به عنوان نمونه هم اکنون مزارع استخراج رمز ارز به عنوان یک تقاضای مناسب برای تولیدکنندگان تجدید پذیر به رغم داشتن قرارداد با تولیدکنندگان تجدیدپذیر،  وزارت صمت از دادن اجازه فعالیت و صدور پروانه بهره برداری امتناع می کند‌. 

سپس دکتر سید فرید قادری استاد دانشگاه تهران و رئیس موسسه پژوهش در مدیریت و برنامه ریزی انرژی دانشگاه تهران، بیان کردند همان طور که اقتصاد آزاد باعث افزایش بهره وری و ایجاد انگیزه در ورود بخش خصوصی در همه صنایع بوده و می باشد، برای آینده انرژی های تجدیدپذیر هم باید مدیریت دولتی حذف و عرضه انرژی های نو را به دست مردم بسپارند، به این ترتیب زمینه برای جذب سرمایه و سرمایه گذاری های کلان که نیاز توسعه این صنعت در مدت زمان کمتر می باشد فراهم می گردد.

 در این میزگرد دکتر محسن صنیعی دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز و دبیر انجمن فنآوری های انرژی های تجدید پذیر که مدیریت پنل را بر عهده داشتند، ارتباط تنگاتنگ آب، انرژی و محیط زیست را بیان کردند.

ایشان به روند گسترش انرژی های تجدیدپذیر در جهان و کاهش انرژی مبتنی بر سوخت های فسیلی بیان کردند که در دهه های آینده، نفت اهمیت خود را در اقتصاد از دست می دهد لذا ما باید اقتصاد و سیاست خود را جدای از نفت ببینیم. 

ایشان بیان کردند که لازم است صنایع ملزم به تامین انرژی خود شوند و شرط تاسیس صنایع جدید باید اطمینان از وجود ظرفیت نیروگاهی باشد.

ایشان ضمنا بیان کردند که اگر وزیر نیرو، برنامه ده هزار مگاوات انرژی های تجدیدپذیر را در جریان رای اعتماد مطرح کرده، این تعهد جز با تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در زمینه انرژی های تجدیدپذیر محقق نمی شود.

در پایان، به معرفی آزمایشگاه تحقیقاتی فنآوری سلول های خورشیدی زیر نظر آقای دکتر کوثریان در گروه برق دانشگاه شهید چمران، پرداختند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار