اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه با اعلام وضعیت آبی شهرها، ساده‌انگاری به تدریج در جامعه در حال اتفاق افتادن است، گفت: تلقین عادی‌انگاری در تلویزیون نیز دیده می‌شود؛ مجریان تلویزیون بدون ماسک روبه‌روی یکدیگر برنامه اجرا می‌کنند و با توجیه کم شدن بیماری و رعایت فاصله‌گذاری، موجب تلقین عادی‌انگاری می‌شوند که این مساله می‌تواند خطرناک باشد.

دکتر سید محمد علوی در نشست قرارگاه عملیاتی و نظارتی ستاد مدیریت کرونا که امروز (۲۳ آذرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: موج جدید بیماری در جهان آغاز شده و اوج آن در اروپا است که بیشترین ابتلا و مرگ و میر را دارد اما در ایران شرایط خوب است به گونه‌ای که هشت شهر کشور در وضعیت نارنجی، ۱۰۰ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۸ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

وی افزود: در خوزستان نیز همه شهرها در شرایط آبی قرار دارند و تعداد بستری‌ها فوق‌العاده کاهش یافته است به گونه‌ای که روز گذشته در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز هفت تا هشت مورد بستری داشتیم و یک مورد مرگ در استان خوزستان گزارش شده است بنابراین از آغاز اپیدمی کرونا تاکنون، در حال حاضر بهترین شرایط را در خوزستان داریم اما نمی‌توان این وضعیت را پایدار تلقی کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اخبار رسیده شدت گسترش اُمیکرون را که در دنیا در حال جولان دادن است، نشان می‌دهد و روز به روز بر تعداد کشورهای آلوده به این سوش افزوده می‌شود. این ویروس به مرزهای شرقی و غربی ایران نیز رسیده و مواردی از بیماری در ترکیه نیز گزارش شده است.

وی گفت: باورهای غلطی در مورد این سوش در دنیا وجود دارد که موجب شده است برخی فکر کنند به تدریج این سوش جای دلتا را می‌گیرد و دیگر بیماری تمام می‌شود در حالی که این تفکر، غلط است.

علوی افزود: برخی می‌گویند سوش اُمیکرون، بیماری خفیف ایجاد می‌کند اما این گفته‌ها بر اساس بنیان‌های سست است زیرا این بیماری در آفریقا بروز پیدا کرده است و مردم زیادی در آفریقا به HIV آلوده هستند و داروهایی مصرف می‌کنند که تا اندازه‌ای از رشد ویروس‌های دیگر نیز جلوگیری می‌کنند. از طرف دیگر، اکثر جمعیت این کشورها جوان هستند و این سوش تاکنون در افراد جوان، بیماری خفیف ایجاد کرده است.

وی با اشاره به گزارش نخستین مرگ ناشی از ابتلا به اُمیکرون در آفریقا در روز گذشته، گفت: پیش از این گفته می‌شد که این سوش، مرگ و میر ندارد؛ انتظار می رود به تدریج که این سوش استقرار پیدا می‌کند، میزان مرگ و میر ناشی از آن نیز افزایش یابد. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: انتقال اُمیکرون سه تا پنج برابر دلتا است و ضریب بازتولید آن نیز دو تا سه برابر دلتا است. این سوش، واکسن‌گریزی نیز دارد؛ البته تعداد واکسن‌های تزریق شده مهم است. مشاهده شده افرادی که یک دوز واکسن تزریق کرده‌اند در برابر اُمیکرون حفاظت (ایمنی) ندارد. واکسن در افرادی که دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند ۳۰ درصد و در افرادی که سه دوز واکسن یا بیشتر دریافت کرده‌اند، بیش از ۷۰ درصد اثربخشی دارد بنابراین حتما باید دوزهای بعدی تزریق شود.

وی افزود: تزریق دو دوز واکسن به ویژه در واکسن‌های برکت و سینوفارم که توصیه شده باید حداقل سه دوز تزریق شود، برای ایمنی در برابر اُمیکرون کافی نیست.

علوی با اشاره به وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: متاسفانه عنوان می‌شود که وضعیت شهرها آبی شده و ساده‌انگاری به تدریج در جامعه در حال اتفاق افتادن است. تلقین عادی‌انگاری در تلویزیون نیز دیده می‌شود؛ مجریان تلویزیون بدون ماسک روبه‌روی یکدیگر برنامه اجرا می‌کنند و با توجیه کم شدن بیماری و رعایت فاصله‌گذاری، موجب تلقین عادی‌انگاری می‌شوند که این مساله می‌تواند خطرناک باشد.

وی افزود: هفته به هفته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان در حال کاهش است و اکنون رعایت پروتکل‌ها به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اجرای طرح کنترل هوشمند کرونا، گفت: هفته به هفته فازهای بعدی این طرح اجرا می‌شوند و امیدواریم این طرح نیز روی کاغذ نماند و به صورت دقیق اجرا شود.

وی بیان کرد: پوشش واکسیناسیون نوبت اول در خوزستان خوب است اما به تدریج واکسیناسیون نوبت دوم و سوم مد نظر است که  آمار در این زمینه هنوز مقداری پایین است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: تاکنون ۳ میلیون و ۸۰ هزار واکسن به خوزستانی‌ها تزریق شده است که ۲ میلیون و ۳۵۶ هزار نفر از این تعداد دو دوز و ۹۶ هزار و ۴۴۵ نفر سه دوز واکسن دریافت کرده‌اند بدین ترتیب دریافت نوبت دوم و سوم پایین و با تاخیر است. 

وی گفت: در استان خوزستان تاکنون ۸۱ درصد افراد بالای ۱۲ سال یک دوز و ۶۲ درصد دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند بنابراین حدود ۲۰ درصد که جمعیت قابل توجهی است در تزریق دوز دوم عقب هستیم.

علوی بیان کرد: همچنین تاکنون ۷۹ درصد افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله یک دوز و ۵۵ درصد دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند بنابراین ۲۴ درصد این افراد در دریافت دوز دوم تاخیر داشته‌اند. خوشبختانه پوشش نوبت اول واکسیناسیون دانش‌آموزان ۸۹ تا ۹۰ درصد است که انتظار می‌رود پوشش نوبت دوم نیز کامل شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار