اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۷۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
راهیابی چهار تیم به مرحله یک‌هشتم
خوزستان با چهار تیم، بیشترین نماینده در مرحله یک‌هشتم را داراست و پس‌ازآن استان‌های تهران و کرمان هرکدام با سه تیم و اصفهان با دو تیم از بیشترین سهمیه برخوردارند.
شوشان - حسین دلیر:

تیم‌های خوزستانی، آغازی طوفانی در مرحله یک شانزدهم جام حذفی در پایان فصل پاییز داشتند.

با انجام دیدارهای امروز -29 آذر- پرونده این مرحله با صعود چهار نماینده فوتبال خوزستان به مرحله بعد بسته شد.

برخلاف دوره گذشته که تنها دو تیم صنعت نفت آبادان و فولاد از خوزستان در مرحله یک‌هشتم نهایی حضور داشتند در این دوره سه تیم لیگ برتری فولاد؛ صنعت نفت؛ نفت مسجدسلیمان و تیم دسته اولی خلیج‌فارس ماهشهر با شکست حریفان خود به جمع 16 تیم برتر جام حذفی راه یافته‌اند.

خوزستان با چهار تیم، بیشترین نماینده در مرحله یک‌هشتم را داراست و پس‌ازآن استان‌های تهران و کرمان هرکدام با سه تیم و اصفهان با دو تیم از بیشترین سهمیه برخوردارند.

استان‌های خراسان رضوی، مازندران، مرکزی و لرستان نیز هرکدام تنها از یک نماینده برخوردارند.

در وقت‌های قانونی شانزده دیدار مرحله یک شانزدهم؛ 36 گل از خط دروازه‌ها عبور کرده و به‌طور متوسط هر دیدار 2.25 گل داشته است.

لیگ برتری‌ها، 26 گل و تیم‌های دسته‌های پایین‌تر 10 گل زده‌اند. 13 تیم لیگ برتری و 3 تیم از دسته‌های اول و دوم ترکیب شانزده تیم مرحله بعد را تشکیل می‌دهند.

این آمارها نشان می‌دهد دیدارهای مرحله یک شانزدهم فرصتی مناسب برای آماده‌سازی و هماهنگی بیشتر همه تیم‌ها به‌خصوص لیگ برتری‌ها جهت حضور جدی‌تر در ادامه رقابت‌های لیگ بوده است.

برخلاف رویه‌ی بازی‌های لیگ در جام حذفی هیچ تیمی حق اشتباه ندارد. در واقع هر بازی حکم فینال را دارد و نباید هیچ رقابتی را آسان تصور کرد.

به‌ویژه در برابر تیم‌های لیگ‌های پایین‌تر به دلیل انگیزه‌های روانی؛ بازیکنان این تیم‌ها جنگندگی بیشتری به خرج می‌دهند تا مورد توجه مربیان لیگ برتری و استعدادیاب‌ها قرار گیرند. این‌ها حساسیت رقابت‌های جام حذفی را فراتر از نام تیم‌ها و جایگاهشان در جدول بیشتر می‌کند.

دیدارهای تیم‌های خوزستانی با حریفان خود در یک شانزدهم جام حذفی را می‌توان به‌نوعی رقابت تیم‌های بحران‌زده لیگ‌ها تلقی کرد. پیروزی‌های پرگل فولاد و صنعت نفت برابر حریفان خود، امیدواری هواداران متعصب این تیم‌های ریشه‌دار را به دنبال دارد.

شگفتی خوزستانی‌ها در پایان این دور از رقابت‌ها می‌توانست بیش از این نیز شود اگر تیم استقلال ملاثانی توانایی حفظ گل پیروزی‌بخش برابر پدیده مشهد را برای تنها 26 دقیقه دیگر می‌داشت.

این‌گونه برای نخستین بار، شاهد حضور پنج تیم خوزستانی در مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی می‌بودیم.

نفت مسجدسلیمان؛ خروج از بحران

یکشنبه 28 آذر، نفت مسجدسلیمان در خانه رقیب لیگ یکی خود شاهین شهرداری بوشهر؛ در پایان وقت‌های قانونی و اضافه بدون گل به‌تساوی رسید و در ضربات پنالتی توانست این تیم جنوبی را چهار بر صفر شکست دهد.

بوشهری‌ها که در مرحله قبل توانسته بودند سایپای تهران را حذف کنند، امیدوار به خلق یک شگفتی دیگر در جام حذفی این بار مقابل یکی از نماینده‌های نفتی استان هم‌جوار خود بودند. هر دو تیم نفت و شاهین نمایش خوبی در طول بازی داشته و بارها توانستند دروازه یکدیگر را تهدید کنند اما در رسیدن به گل در 120 دقیقه بازی ناکام بودند.

تکلیف پیروز این دیدار در ضربات مرگبار پنالتی مشخص شد و شاگردان فراز کمالوند با شکست شاگردان قنبری یک پیروزی دل‌چسب خارج از خانه به دست آوردند. درخشش مسعود پورمحمد سنگربان نفتی‌ها یکی از عوامل پیروزی این تیم در دیدار برابر شاهین بود.

هر دو تیم این روزها وضعیت خوبی در لیگ‌های خود ندارند و با قرارگیری در قعر جدول، خطر سقوط به دسته پایین‌تر را حس می‌کنند. 

نفتی‌های دیار زاگرس با 7 امتیاز حاصل از ۱۰ بازی در لیگ برتر در جایگاه هفدهم قرار دارند و بوشهری‌ها با 4 امتیازی که از ۹ بازی جام آزادگان کسب کرده‌اند، در رده‌ی مشابه نفتی‌ها در لیگ خود قرار دارند.

در سه دیدار رودرروی اخیر نفت و شاهین؛ دو بازی به سود مسجدسلیمانی‌ها و یک بازی نیز با تساوی به پایان رسیده است که نشان‌دهنده‌ی برتری نسبی مسجدسلیمانی‌ها مقابل بوشهری‌هاست.

نفت مسجدسلیمان در بازی بعدی خود، جمعه سوم دی از هفته یازدهم، میزبان فجر سپاسی خواهد بود و پیروزی در این دیدار خانگی، تیم زاگرس‌نشینان را به طور موقت از بحران کسب نتیجه خارج می‌سازد.

شاهینی‌ها نیز با توجه به بحران‌های مالی و قطع حمایت شهرداری بوشهر از این تیم؛ اگر بخواهند در دیدار یازدهم خود حاضر شوند باید روز شنبه 4 دی میزبان شمس‌آذر قزوین باشند.

فولاد خوزستان؛ اقتدار مدافع قهرمانی

مدافع عنوان قهرمانی جام حذفی کار سختی برای صعود به جمع شانزده تیم نهایی نداشت. فولاد خوزستان با پیروزی خانگی سه بر صفر مقابل میهمان لیگ دومی خود شهرداری نوشهر؛ فصل جدید این جام را مقتدرانه آغاز کرد.

پولادمردان یکشنبه 28 آذر در قامت مدعی جام، در اهواز با گل احمد عبدالله‌زاده از روی نقطه پنالتی در وقت‌های اضافه، تیم پیروز نیمه نخست بودند.

جواد نکونام با استراحت دادن به انصاری، آبشک و بدرقه و نیمکت‌نشین کردن چهره‌های شاخص تیم، فولاد را با ترکیبی دگرگون شده راهی زمین کرد.

سرخ‌پوشان خوزستان در این دیدار، ایوب والی و موسی کولی‌بالی را هم به دلیل مصدومیت در اختیار نداشتند.

فولاد در دقیقه 56 با گل به خودی شاگردان «محسن بنگر» به گل دوم رسید. تداوم بازی هجومی فولادی‌ها، آن‌ها را برای بار سوم در دقیقه 87 توسط آیاندا پاتوسی به گل رساند.

دومین پیروزی پیاپی فولادی‌ها، آن‌ها را آماده رویارویی با زردپوشان آبادانی در دربی جذاب خوزستان می‌کند.

فولاد هم‌اینک با 16 امتیاز تیم ششم لیگ برتر است و رفته‌رفته شرایط بهتری در جدول لیگ به دست می‌آورد و هواداران را به کسب سهمیه امیدوارتر می‌کند.

شهرداری نوشهر نیز پس از پیروزی هفته گذشته برابر اسپاد الوند با 8 امتیاز از 5 دیدار خود در رده‌ی پنجم گروه ۲ لیگ دسته دوم قرار دارد. نوشهری‌ها جمعه 17 دی میزبان تیم شگفتی‌ساز خلیج‌فارس ماهشهر خواهند بود؛ تیمی که در رده دوازدهم لیگ خود قرار دارد.

صنعت نفت آبادان؛ تمرین گلزنی

زردپوشان آبادانی پس از پیروزی روحیه‌بخش هفته گذشته مقابل میهمان خود پدیده مشهد، با انگیزه‌ای مضاعف به مصاف تیم دسته اولی شمس‌آذر قزوین رفتند.

در این دیدار که با یک روز تاخیر ساعت 14 دوشنبه 29 آذر برگزار شد، نفتی‌ها در دقیقه ۳ با شوت محکم عباس بوعذار به گل اول دست یافتند.
شاگردان علیرضا منصوریان، نمایش هجومی خود را پس از این گل همچنان ادامه دادند و در دقیقه 27 توسط محمدرضا غبیشاوی به گل دوم رسیدند.

گل دقیقه ۴۰ شروین بزرگ، کار را در همان نیمه‌ی نخست برای تیم قزوینی تمام کرد.

شمس‌آذر نیز در نیمه‌ی دوم با گل دقیقه 81 عباس عسکری، مهاجم سابق نفت مسجدسلیمان به گل نخست رسید تا اختلاف نتیجه این دیدار به دو گل کاهش یابد. برزیلی‌ها پس از دریافت این گل با مدیریت بازی، توانستند با کسب این پیروزی خانگی، صعودی نه‌چندان سخت به مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی را تجربه کنند.

دومین گل شروین برای نفتی‌ها در فاصله‌ای ۵ روزه، انگیزه‌های این مهاجم را به شکل مطلوبی افزایش داده و باید منتظر عملکرد او در دربی حساس خوزستان باشیم.

نفتی‌ها نیز همچون پولادمردان دومین پیروزی پیاپی خود را جشن گرفتند و با روحیه‌ای بالا به فکر کسب نتیجه در دیدار برابر این تیم خوزستانی در هفته یازدهم لیگ برتر هستند.

صنعت نفت هم‌اینک با 9 امتیاز در رده چهاردهم لیگ برتر و شمس‌آذر قزوین با 10 امتیاز در جایگاهی مشابه در لیگ آزادگان قرار دارد.

شاگردان علی منصور، در ۱۰ بازی لیگ برتری خود علیرغم خلق موقعیت‌های فراوان در گلزنی تیمی ناموفق نشان داده و تنها ۴ گل به ثمر رسانده بودند؛ آن‌هم در بیش از 900 دقیقه بازی! به عبارتی آن‌ها در هر 225 دقیقه تنها یک گل زده داشته‌اند. در این دیدار جام حذفی اما آن‌ها در یک‌نیمه توانستند 3 گل وارد دروازه حریف کنند که معدل هر 15 دقیقه یک گل برای آن‌ها، آماری شگفت‌انگیز به‌حساب می‌آید.

خلیج‌فارس ماهشهر؛ صعودکننده شگفتی‌ساز

تیم دسته دومی خلیج‌فارس ماهشهر در برابر تیم هوادار تهران، میهمان لیگ برتری خود نخستین شگفتی جام حذفی را رقم زد.

دیدار دوشنبه 29 آذر این دو تیم تا واپسین دقایق بدون گل در جریان بود و گل دقیقه 85 عباس طهماسبی، بازیکن باتجربه تیم ماهشهری از روی نقطه‌ی پنالتی، شوکی لحظه‌ی آخری به تیم تهرانی وارد ساخت.

شاگردان غلامرضا عنایتی که پنج روز قبل در هفته دهم لیگ برتر به پیروزی خارج از خانه مقابل ذوب‌آهن اصفهان رسیده و از بحران خارج شده بودند، امروز هم برای کسب برتری در ماهشهر تلاش می‌کردند ولی در برابر شاگردان موسی قنواتی غافلگیر شده و پیش از سوت پایان شکست خوردند.

با این نتیجه تیم لیگ برتری هوادار تهران پس از پذیرش شکست مقابل تیم دسته دومی خلیج‌فارس ماهشهر از رقابت‌های جام حذفی کنار رفت.

هوادار با 9 امتیاز در جایگاه سیزدهم لیگ برتر و خلیج‌فارس ماهشهر تیم رده دوازدهم گروه ۲ لیگ دسته دوم فوتبال کشور است.

پیروزی مقابل این تیم لیگ برتری می‌تواند انگیزه‌های این نماینده خوزستانی لیگ دسته دوم را افزایش داده و مسئولان ماهشهری را بر آن دارد تا حمایت از این نماینده‌ی فوتبالی خود را بیشتر کنند.

استقلال ملاثانی؛ جامانده سربلند

استقلال ملاثانی، تنها تیم خوزستانی در این مرحله جام حذفی بود که نتوانست از سد حریف خود عبور کند.

این تیم لیگ یکی در دیدار یکشنبه 28 آذر برابر حریف لیگ برتری خود، پدیده مشهد متحمل شکست دو بر یک شد.

این نخستین پیروزی شاگردان «داوود سیدعباسی» در مجموع رقابت‌های لیگ برتر و جام حذفی است.

استقلال ملاثانی با سخت‌کوشی و جنگندگی توانست در دقیقه 74 توسط رضا کرملاچعب گل نخست این دیدار را وارد دروازه میزبان خود کند.

شش دقیقه بعد پدیده، گل تساوی را به ثمر رساند و تا پایان وقت‌های قانونی این نتیجه باقی ماند.

در طول وقت‌های اضافه هر دو تیم موقعیت‌های بسیاری به دست آوردند و سرانجام در واپسین زمان‌های بازی در وقت‌های اضافه، بار دیگر محمدرضا فلاحیان ناجی تیمش شد و در دقیقه 120 توانست گل پیروزی برابر استقلال را به ثمر رساند.

شاگردان «ابراهیم اشکش» با 7 امتیاز در جایگاه شانزدهم لیگ یک قرار داشته و این روزها شرایط مطلوبی در جام آزادگان ندارند.

در سوی دیگر نماینده خراسان رضوی با دو امتیاز هم‌اینک در قعر جدول لیگ برتر است و ناقوس خطر سقوط خیلی زود برای آن‌ها به صدا در آمده است.

پدیده در هفته یازدهم لیگ برتر باید استقلال تهران را در مشهد میزبانی کند و استقلال ملاثانی میزبان سایپا تهران در لیگ دسته اول خواهد بود.

تیم‌های بحران‌زده خوزستانی در لیگ‌های برتر و دسته یک با شرایط مالی دشواری مواجه هستند و نتوانستند پیش فصل مناسبی را پشت سر بگذارند.

بحران‌های گوناگون مالی نیز اجازه جذب بازیکنان با کیفیت‌تر را به این تیم‌ها نداده است. به نظر می‌رسد با توجه به عدم برگزاری اردوهای آماده‌سازی و بازی‌های دوستانه؛ دیدارهای جام حذفی فرصت مناسبی به‌ویژه برای نمایندگان لیگ برتری استان باشد.

در حال حاضر به جز فولاد در لیگ برتر و استقلال خوزستان در لیگ یک که شرایط مناسب‌تری نسبت به هم استانی‌های خود دارند، نفتی‌های آبادان و مسجدسلیمان در لیگ برتر و استقلال ملاثانی در لیگ یک؛ در رده‌هایی پایین حضور داشته و روزهای پراسترسی را سپری می‌کنند.

باید دید آیا این پیروزی‌های انگیزه‌بخش برای تیم‌های خوزستانی می‌تواند شرایط حضور آن‌ها را در لیگ‌های خود بهبود بخشد یا نسیمی بوده که در یک بازی برایشان وزیدن کرده است!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار