شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
مدیریت بحران فرمانداری اهواز؛
امرالله کاظمی: با توجه به وسعت استان، و نوع بلایای مختلف و شدت و تعداد آنها، لزوم وجود ساختاری مناسب برای نظام مدیریت بحران از نیازهای اساسی استان به شمار می رود.

به گزارش شوشان یکی از مهمترین چالشهای زمان حاضر، نیاز داشتن به مدیریت در مواجهه با بلایای طبیعی و غیر طبیعی می باشد.

با توجه به وسعت استان، و نوع بلایای مختلف و شدت و تعداد آنها، لزوم وجود ساختاری مناسب برای نظام مدیریت بحران از نیازهای اساسی استان به شمار می رود. 

همه کسانی که در شهرها، روستاها و هرجای سرزمین پهناور ایران زندگی می کنند هر یک به نوعی به قوانین و مقررات مربوط به حوادث غیر مترقبه احتیاج دارد. 

قوانین و مقررات و ضوابط ویژه حوادث غیر مترقبه از مهم‌ترین اصول در جهت دادن سازمان های اداری و اجرایی کشور به سمت و سوی بهینه سازی مدیریت حوادث و سوانح غیر مترقبه میباشد. 

بدین منظور بر آن شدیم تا با مدیریت بحران فرمانداری اهواز جناب آقای مهندس امرالله کاظمی گفتگویی داشته باشیم که ما حصل آن از نظرتان میگذرد. 

-در ابتدا تعریفی از بحران و مدیریت بحران بفرمایید؟

 در ماده 1 از کتاب مجموعه قوانین، مقررات مرتبط با سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه کشور در تعریف بحران از شرایطی گفته می شود که در اثر حوادث ،رخدادها و عملکردهای طبیعی و انسانی که به طور ناگهانی و غیر قابل کنترل به وجود می آید و موجب ایجاد مشقت و سختی به یک مجموعه یا جامعه انسانی می گردد.

رکن اصلی در مدیریت بحران بحث پیشگیری است که می بایست با استفاده از منابع اطلاعاتی در دسترس به صورت یکپارچه، جامع و هماهنگ با استفاده از ابزارهای موجود و با هدف جلوگیری از وقوع حادثه و یا کاهش آثار زیان بار آن با انجام مطالعات و اقدامات لازم سطح آن را تا حد قابل قبول کاهش داد. 

-با توجه به توضیحات شما آیا لزوم وجود تشکیلاتی به نام مدیریت بحران در دستگاه های دولتی و غیر دولتی ضروری است است و یا نیازی به این تشکیلات نمی باشد ؟

بله، شما توجه داشته باشید که در ماده ۱۳ فصل سوم قانون جدید مدیریت بحران ، وظایف کلیه دستگاه ها به روشنی بیان شده است.

در این ماده به صراحت اعلام شده که هر دستگاه می‌بایست ساختار واحد سازمانی برای مدیریت بحران خود در نظر بگیرد، کلیه مدیران و کارشناسان مسئول در امر مدیریت حوادث موظفند دوره های آموزشی بلند مدت و کوتاه مدت را طی کنند، ساز و کارهای کاهش خطر در حوزه وظایف خود را در چهارچوب برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح تهیه و اجرایی کنند و از همه مهمتر در هنگام بروز بحران، با درخواست رئیس ستاد بحران شهرستان، کلیه امکانات و تجهیزات موجود خود را در اختیار ستاد بحران شهرستان قرار دهند .

-ریاست ستاد پیشگیری حوادث بحران شهرستان اهواز بر عهده چه شخصی می باشد؟ 

فرماندار محترم اهواز به عنوان رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان اهواز می باشد و شهردار محترم نیز به عنوان رئیس ستاد شهر اهواز مسئولیت مدیریت بحران شهر را بر عهده دارد.

- قانون مدیریت بحران شامل کدام دستگاه های دولتی و یا غیر دولتی می شود؟

قوای سه گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و شرکت‌های دولتی، بانک ها، موسسات غیر انتفاعی، موسسات عمومی، بنیادها، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای نظامی، امنیتی و انتظامی، کلیه نهادها و واحدهای زیر نظر مقام معظم رهبری با اذن معظم له، دستگاه ها و واحدهایی که شمول قانون این بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است.

اعم از اینکه که قانون خاص خود را داشته و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت کنند مشمول این قانون می باشند .

-ضمانت اجرایی این ماده از قانون مدیریت بحران چیست؟ به بیان دیگر در صورت تخلف یکی از دستگاه‌ها، چه جریمه های برای آن در نظر گرفته می شود؟

مسئولیت اجرای این قانون با بالاترین مقام هر یک از دستگاههای گفته شده می باشد که در صورت تخلف از وظایف مقرر توسط هر یک از مقامات، مسئولان و یا کارمندان دستگاه ها و نهادهای مشمول این قانون، وزیر کشور، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، استانداران و یا فرمانداران حسب مورد مکلفند گزارش تخلفات صورت گرفته را به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری دستگاه مذکور ارائه کنند. 

-قانون در مواقعی که یکی از مقامات گفته شده تخلف صورت گرفته توسط مدیران ادارات را به هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری اعلام نکند چه راهکاری را پیش بینی کرده است؟ 

جامعیت این قانون به این دلیل است که برای همه موارد پیش بینی های لازم را دیده است در جواب شما باید بگویم که در صورتی که هر یک از مقامات مذکور از وقوع تخلف یا جرمی مرتبط با وظایف مقرر در مدیریت بحران مطلع شود و مراتب را به مراجع قضایی ذیصلاح قضایی یا اداری اعلام نکند، این اقدام به عنوان تخلف اداری محسوب شده و به شش ماه تا دو سال انفصال موقت و در صورت تکرار به انفصال دائم از خدمات دولتی وعمومی محکوم می شود. 

-در مورد شرکت های خصوصی چطور؟ آیا این شرکت ها نیز در وضعیت بحرانی وظیفه ای به دوش دارند؟

ببینید قانونگذار شرایط خاصی را جهت شرکت های خصوصی پیش بینی کرده است . اگر در شرایط اضطراری و بحرانی، چنانچه خدمات و امکانات دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی غیر دولتی به تنهایی کافی نباشد و یا اینکه مستلزم صرف زمان باشد به طوری که احتمال وقوع خسارات جانی و مادی وجود داشته باشد ، بخش های خصوصی و تعاونی موظفند خدمات و امکانات موجود شان را به درخواست رئیس ستاد ارائه کنند. 

-با توجه به خسارت‌های مالی فراوان که در زمان وقوع بحران به زیرساخت‌های کشور وارد می‌شود آیا قانون گذار در مورد این این خسارت ها بودجه ای را پیش بینی کرده است؟

بله دقیقاً در ماده ۱۶ آیین نامه سازمان برنامه و بودجه مکلف شده است به منظور انجام اقدامات مربوط به پیشگیری و آمادگی در برابر  بحران، اعتباراتی تحت عنوان مدیریت بحران کشور ایجاد کند.

 اعتبارات مورد نیاز دستگاه ها و نهادهای فوق الذکر بنا به پیشنهاد وزارت کشور در لایحه بودجه سالانه منظور می شود.

همچنین کلیه دستگاهها و نهادها موظفند گزارش نحوه مصرف اعتبارات مذکور را به صورت ۶ ماهه و سالانه تهیه کنند و به وزارت کشور( سازمان مدیریت بحران کشور) ارائه دهند. 

- به نظر شما سازمان ها و ارگان ها تا چه حد قانون مدیریت بحران را جدی گرفته و به آن آن عمل کرده اند؟
اجازه بدهید با ذکر یک مثال جواب شما را بدهم. به عنوان نمونه در موضوع سیلاب فروردین ماه سال 1398 خسارت‌های مالی و جانی فراوان به استانهای فارس، لرستان ، گلستان و مازندران وارد آمد ولی خوشبختانه ما توانستیم با کمترین خسارت از این بحران سربلند بیرون بیاییم که این موفقیت را مدیون فرماندهی رئیس ستاد پیشگیری شهرستان، همراهی و کمک همه جانبه دستگاه های استانی، نیروهای لشکری و انتظامی و از همه مهمتر حضور همه جانبه همشهریان عزیز بود.

سیلاب سال گذشته درس بزرگی را به مسئولین داد که می توان با همکاری و در کنار هم بودن از سخت‌ترین بحران‌ها نیز به سلامتی عبور کرد. 

-به عنوان سوال آخر می خواستم بپرسم که مدیریت بحران در فرمانداری اهواز به عنوان فرماندهی ستاد پیشگیری شهرستان چه تعاملی با دیگر دستگاه ها در خصوص مراحل چهارگانه مدیریت بحران دارد و آیا شما از این میزان تعامل رضایت دارید؟

جلسات مدیریت بحران شهرستان که به ریاست فرماندار محترم و عضویت مدیران در دستگاه های متناظرستاد ملی و همچنین سایر دستگاههای مرتبط به تشخیص و دعوت رئیس ستاد در باب موضوعات مختلف در فرمانداری اهواز به صورت مرتب تشکیل می گردد و راهکارها و پیشنهادهای اعضا در باب مراحل چهارگانه مدیریت بحران شامل پیشگیری، آمادگی، پاسخ و بازسازی و بازتوانی بررسی می شود.

توجه داشته باشید که در صورت غیبت غیر مجاز نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد در جلسات بحران، به تشخیص رئیس ستاد موضوع  به هیئت تخلفات اداری معرفی و حسب مورد به انفصال از خدمات دولتی از ۱۵ روز تا یک ماه محکوم می شوند. 

از نمونه‌های موفق همکاری دستگاهها در موارد بحرانی می‌توان به جابجایی ساکنین منازل در معرض خطر منطقه منبع  آب، جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه کارون، پرداخت خسارت های آسیب دیدگان مسکونی و کشاورزی در بارندگی سالهای گذشته، جلسات حفاظت محیط زیست و موارد دیگر اشاره کرد.

 از اقدامات بسیار مهم که در زمینه مدیریت بحران در خصوص آبگرفتگی معابر در زمان بارندگی می توان به آن اشاره کرد مطالعات و اجرای بیش از 100 پروژه جهت حل معضل آبگرفتگی معابر در قالب طرح ضربتی بوده که بصورت مشترک توسط شهرداری و شرکت ابفا اهواز در حال اجرا می باشد که از اثرات اجرای حدود 80درصد این پروژه ها می توان به بارندگیهای اخیر اشاره کرد که خوشبختانه شاهد رضایت مردم بودیم .

 در مجموع می توان گفت همکاری بین دستگاه ها در مواقع بحرانی و عادی به طور نسبی رضایت بخش می باشد ولی تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم.

انشاالله با هدایت و فرماندهی فرماندار محترم اهواز به عنوان رئیس ستاد پیشگیری شهرستان و با همت شهرداری اهواز به عنوان رئیس ستاد پیشگیری شهر اهواز و دیگر اعضای ستاد و همچنین سازمانهای مردم نهاد بتوانیم با پیشگیری ،از بروز بحران ها جلوگیری نماییم و درضمن  مدیریت بحران فرمانداری اهواز  این آمادگی را دارد که جهت رفع موارد بحرانی با همشهریان محترم تعامل دو جانبه داشته باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار