شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۷۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳

شوشان - دکتر حسن دادخواه:

رئیس دانشگاه تهران در نخستین دیدار خود با مراجع دینی در قم، از ضرورت دمیدن روح و روحیه معنویت در همه رشته های دانشگاهی و تحول در رشته های علوم انسانی سخن گفته است و برای تقویت ارتباط دانشگاه با حوزه های علمیه و روحانیان، از مراجع دینی خواسته است تا کتاب های تالیفی خویش را به کتابخانه های دانشکده های دانشگاه تهران بدهند و دفاتری در این دانشگاه برای تبادلات علمی راه اندازی کنند.

کمی آنسوتر، معاون حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سفر به خوزستان و تشکیل نشست با روسای دانشگاه های آزاد و پیام نور در شهرهای شرقی استان از لزوم آمایش آموزش عالی و توسعه منطقی دانشگاه ها سخن می گوید و در دیدار با امام جمعه اهواز و نماینده ولی فقیه در خوزستان، راه حل بر طرف کردن مشکلات مردم را در ایجاد ارتباط میان دانشگاه و جامعه می داند و خواهان انتخاب روسای دانشگاه در تراز انقلاب سخن می گوید.

این سخنان دو مقام ارشد وزارت علوم در دیدار با مقامات روحانی در حالی مطرح می گردد که پیشینه ارتباط دانشگاه با حوزه و با جامعه و صنعت، دست کم به چهار دهه می رسد و در هر دو زمینه نیز فراز و نشیب هایی طی گردیده و نتایج و تجارب مفیدی به دست آمده است.

اگر به نقیض جملات نقل شده از این دو مقام ارشد وزارت علوم توجه گردد این گزاره ها بدست می آید:

۱_ تا به امروز هیچ گونه معنویت و پاکی و طهارت روح در رشته های دانشگاهی از جمله رشته های علوم انسانی و اجتماعی و رفتاری دیده نشده و نبوده است.

۲_ تا به امروز هیچ تبادل علمی میان دانشگاه و حوزه های علمیه و دانشگاه بر قرار نبوده است.

۳_ تا به امروز هیچ ارتباط موثری میان دانشگاه و جامعه برقرار نبوده و از این رو، حجم زیادی از مشکلات مردم زاده این عدم ارتباط و جامعه محور نبودن دانشگاه بوده است.

۴_روسای دانشگاه ها تا به امروز در تراز انقلاب اسلامی نبوده اند.

به استناد جمله های نقل شده از این دو مقام ارشد وزارت علوم، روشن است که گویی این دو مقام، به پیشینه موضوعات و مسایلی که بیان نمودند آگاه نیستند یا اینکه همه اقدامات چهار دهه گذشته در این زمینه ها را بر باطل می دانند و قرار است از اکنون به بعد راه درست توسط آنان پیموده شود!!

به هر حال، تاریخچه و پیشینه آموزش عالی و دانشگاه ها در پس از پیروزی انقلاب در بردارنده تجارب و اندوخته ارزشمندی به ارزشمندی عمر ده ها مدیر برگزیده و در فرایندی قانونی و مطابق با شیوه نامه ها و زیر نظر عالی ترین مقامات کشوری و نظام جمهوری اسلامی بوده است و بی توجهی به این پیشینه و تجارب، تکرار اشتباهات گذشته و بازگشت به نقطه صفر و پایمال کردن دستاورد سالیان دراز و ثروت و دارایی هایی است که در این مسیر هزینه شده است.

بر مدیران و مقامات جوان کنونی آموزش عالی است که کوشش نمایند تا آن تجارب و دستاوردها در مسیر های تازه و با رویکردهای نوین در عرصه آموزش و پژوهش به خدمت گرفته شود!

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار