اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
شوشان - لفته منصوری:

این روزها که رئیس جمهور به روسیه رفته و وزیر خارجه به چین و موضوع قراردادهای بلندمدت و مانور مشترک دریایی و پروپاگاندای سیاسی - رسانه‌ای در فضای عمومی مبنی بر فروش ایران به چین غوغا می‌کند، دنبال گزارشی یا تحلیلی بودم که بخشی از واقعیت را به من نشان بدهد.

دوست دارم شما هم گزارش «شرکای تجاری برتر چین» را به نشانی زیر بخوانید:



در این گزارش نوشته شده است: چین بزرگترین صادرکننده جهان از نظر ارزش، ۲/۵۹۱ تریلیون دلار کالا به سرتاسر جهان در سال ۲۰۲۰ صادر کرده است. این مقدار دلار صادرات، نشان دهنده افزایش ۲۲/۳ درصدی از سال ۲۰۱۶ و افزایش ۳/۷ درصدی از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ است. ملاحظه بفرمایید که این رشد در دوران کرونا که اقتصاد جهانی رو به قبله بوده، رخ داده است.

همچنین این حجم صادرات بر اساس مقدار دلار، ۱۳/۸ درصد از کل صادرات جهانی را تشکیل می‌دهد (بر اساس مجموع ۱۹/۷۰۹ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹).

اولین وارد کننده کالاهای چینی در سال ۲۰۲۰،  ایالات متحده آمریکا با ۴۵۲/۶ میلیارد دلار آمریکا (۱۷/۵ درصد از کل صادرات چین) و رتبه دوم و سوم در جهان، به هنگ کنگ با ۲۷۲/۷ میلیارد دلار (۱۰/۵ درصد) و ژاپن با ۱۴۲/۶ میلیارد دلار (۵/۵ درصد) تعلق دارد.

دو رقیب منطقه‌ای ایران؛ عربستان سعودی که رسانه‌های فارسی زبان وابسته به آن، این روزها ایران را به باد تمسخر گرفته‌اند؛ در ردیف ۲۴ لیست شرکای برتر چین قرار دارد، که در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۸ میلیارد دلار از چین واردات داشته است. ترکیه نیز در ردیف ۲۸ با بیش از ۲۰ میلیارد دلار کالاهای چینی را نوش‌جان کرده‌اند. جالب است که عربستان سعودی و ترکیه واردات خود را نسبت به سال ۲۰۱۹ به‌ترتیب ۱۷/۴ و ۱۷/۵ درصد بیشتر کرده‌اند. ایران در ردیف ۴۳ لیست شرکای چین در سال ۲۰۲۰ به میزان ۸/۵ میلیارد دلار واردات از چین داشته است که نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۱/۴ درصد رشد منفی را نشان می‌دهد.

خوب اگر چین بد است و کالاهای چینی بُنجل است، چرا طبق این گزارش ۲۰/۸ درصد ارزش دلاری کالاهای چینی به واردکنندگان آمریکای شمالی فروخته شده و ۲۰/۷ درصد دیگر به اروپا صادر شده است. آقای زیبا کلام نیازی نیست که تابلوی نه شرقی نه غربی را از درِ وزارت خارجه بکنند و به اوراق‌چی کیهان بفروشند یا آن‌گونه که صادقی توییت زده که نماز رئیسی در کرملین رو به قبله نه، بلکه در خود قبله است! 

نه آمریکا و هم‌پیمانانش دست از تحریم برداشته‌اند، نه چین روغن ریخته را نذر ایران کرده و نه روابط اقتصادی، آن‌قدر ساده و یک‌بعدی است که در پروپاگاندای این روزها بر علیه دولت قابل فهم و درک است! شاید کمی تفکر و انتظار لازم باشد تا رویکرد جدید دولت در نگاه به شرق مورد ارزیابی منصفانه قرار بگیرد؟!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار