اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز: پوشش واکسیناسیون در خوزستان مناسب نیست و از متوسط کشوری پایین‌تر است اما در برخی شهرها پوشش واکسیناسیون بالاتر از متوسط استانی و کشوری است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با ابراز نگرانی از پیشرفت واکسیناسیون در استان خوزستان گفت: ۱۶ درصد افراد بالای ۱۲ سال تاکنون برای تزریق نوبت اول مراجعه نکرده‌اند و تأخیر در تزریق نوبت دوم و سوم نیز بالا است که باید به این مسائل توجه شود.

دکتر سید محمد علوی در نشست خبری که روز دوشنبه (۱۱ بهمن‌ماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در اپیدمی‌ها تعداد بیماران مهم نیست، آنچه اهمیت دارد حفظ جان انسان‌ها است و سیستمی موفق است که میزان مرگ و میرها را کاهش دهد.

وی با اشاره به افزایش موارد بیماری در جهان افزود: چند هفته‌ای است که این بیماری در جهان و حدود ۱۰ روز است که در ایران خیز برداشته است. در زمان شیوع سوش دلتا افزایش موشکی بیماری مطرح شد اما با شیوع سویه اُمیکرون افزایش آسانسوری بیماری مطرح شده است. بنابراین در این شرایط هر چه بتوانیم منحنی را ملایم‌تر کنیم سیستم بهداشت و درمان بهتر فرصت کنترل و مدیریت بیماری را خواهد داشت اما در صورتی که موارد بیماری ناگهانی افزایش یابد همه سیستم‌ها به هم می‌ریزد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ابتدای شیوع کرونا همه می‌گفتند که این بیماری مانند سرماخوردگی ساده است و مرگ و میر ندارد اما بعد دیدیم که شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد. بنابراین هنوز ناشناخته‌ها در مورد این ویروس زیاد است و با تغییر هر سویه، همه سیستم به هم می‌ریزد.

علوی ادامه داد: تا قبل از شیوع اُمیکرون همه می‌گفتند زندگی عادی شده است اما مشاهده کردیم که با شیوع این سویه، برخی کشورها لاک‌داون و تعطیلی عمومی اعلام کردند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: افزایش موارد بیماری در ایران نیز مانند سایر نقاط جهان بسیار بالا است به گونه‌ای که در مدت سه روز یعنی از ۲ تا ۵ بهمن‌ماه موارد بیماری بیش از ۲.۵ برابر شده است. در جهان موارد مرگ هم بالا است و تعداد بیماران بحرانی در بیمارستان‌ها نیز افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: اینکه گفته می‌شد اُمیکرون بیماری خفیفی ایجاد می‌کند، با این اعداد نمی‌خواند زیرا با افزایش موارد بیماران بحرانی، در آینده موارد مرگ و میر نیز افزایش خواهد داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به افزایش روند بیماری در خوزستان گفت: از آغاز موج جدید به طور متوسط هر سه روز تعداد موارد ابتلا دو برابر شده است و در کمتر از دو هفته موارد بیماری از ۵۳ نفر در روز به بالای ۶۰۰ نفر رسیده یعنی ۱۲ برابر شده است.

علوی بیان کرد: در انگلیس به ازای هر بیمار ۵ تست و در امارات نیز به ازای هر بیمار ۲۸ تست گرفته می‌شود اما در ایران به ازای هر ۳ نفر یک تست گرفته می‌شود، این در حالی است که هر چه تست بیشتری گرفته شود بیماران بیشتری شناسایی خواهد شد بنابراین موارد بیماری در ایران باید در ۵ یا ۱۰ ضرب شوند.

وی با اشاره به کاهش سیر واکسیناسیون بیان کرد: پوشش واکسیناسیون در خوزستان مناسب نیست و از متوسط کشوری پایین‌تر است اما در برخی شهرها پوشش واکسیناسیون بالاتر از متوسط استانی و کشوری است.

علوی عنوان کرد: تاکنون ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن در خوزستان تزریق شده است و به طور میانگین هر فرد ۱.۵ واکسن تزریق کرده است در حالی که این رقم باید بالاتر از ۲ باشد. پوشش دوز اول واکسیناسیون در افراد بالای ۱۲ سال در خوزستان ۸۴.۲ درصد و پوشش نوبت دوم ۷۰.۶ درصد است. پوشش دوز سوم نیز در افراد بالای ۱۸ سال حدود ۲۳ درصد است.

وی با بیان اینکه ۹ تا ۱۰ درصد موارد ابتلا در کودکان زیر ۵ سال رخ می‌دهد، بیان کرد: واکسیناسیون کودکان تصمیم بجایی است؛ ۲۰۰ هزار کودک خوزستانی مشمول واکسیناسیون هستند که تاکنون ۵.۲۳ درصد کودکان 9 تا 11 سال واکسن تزریق کرده‌اند و این پوشش در اهواز بسیار بهتر است. 

علوی با ابراز نگرانی از پیشرفت واکسیناسیون در استان خوزستان عنوان کرد: ۱۶ درصد افراد بالای ۱۲ سال تاکنون برای تزریق نوبت اول مراجعه نکرده‌اند و تأخیر در تزریق نوبت دوم و سوم نیز بالا است که باید به این مسائل توجه شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مردم و مسئولان توجه کنند اکنون دیگر زمان عادی‌انگاری نیست و باید درک خطر داشته باشیم تا آماده مواجهه با این مساله باشیم. برخی فکر می‌کنند عدم استفاده از ماسک افتخاری برای آن‌ها است در حالی که واکسیناسیون کافی نیست و در کنار آن باید همه دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شوند.

علوی با اشاره به سرعت انتشار اُمیکرون گفت: در ویروس ووهان هر بیمار ۲ نفر را درگیر می‌کرد، در ویروس آلفا هر بیمار چهار نفر و در دلتا هر بیمار ۶ نفر را درگیر می‌کرد اما این رقم در مبتلایان به اُمیکرون به بیش از ۱۰ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد موارد انتقال بیماری در خوزستان در محیط خانواده رخ می‌دهد، افزود: ۳۱ درصد موارد ابتلا در خانواده‌ها، ۲۱ درصد موارد بر اثر تماس با سایر بستگان و شرکت در مهمانی‌ها و دید و بازدیدهای خانوادگی، ۱۶ درصد موارد در اثر ترددهای مکرر درون شهری، ۱۲ درصد در پی تماس با مورد مثبت یا مشکوک در محل کار، ۷ درصد موارد ابتلا بر اثر شرکت در سایر تجمعات، ۷ درصد بر اثر شرکت در مراسم ترحیم و ازدواج و ۵ درصد موارد در اثر مسافرت در خارج از شهر رخ داده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اهمیت کنترل مرزها در جلوگیری از بروز سویه‌های دیگر، گفت: باید به مرزهای هوایی بیشتر توجه شود و حضور مسافران در هواپیما نیز باید به صورت یکی در میان باشد.

وی در خصوص ایجاد نقاهتگاه‌ها در مرزهای زمینی بیان کرد: از افراد ایرانی که از طریق مرزهای زمینی وارد کشور می‌شوند تست گرفته می‌شود و در صورت مثبت بودن تست باید پنج روز در نقاهتگاه‌ها نگهداری شوند. عنوان می‌شود که نقاهتگاه در مرز شلمچه فعال شده اما باید این نقاهتگاه را از نزدیک بازدید کنیم.

علوی در خصوص اهمیت انجام تست افزود: تست زمانی برای تشخیص بیماری ارزش دارد که دوره مواجهه تا بیمار شدن یا بروز علائم زمان کمی باشد؛ در زمان شیوع ویروس ووهان از زمان مواجهه فرد با بیماری تا بروز علائم پنج تا شش روز طول می‌کشید، با بروز سوش‌های دیگر این مدت زمان کاهش یافت و اکنون مدت زمان مواجهه تا مثبت شدن تست ۲۴ تا ۴۸ ساعت است.

وی افزود: این در حالی است که مشخص شدن نتیجه تست PCR نیز عموماً ۲۴ ساعت طول می‌کشد بنابراین اگر برای فرد بیمار تست انجام و ۲۴ ساعت بعد جواب مشخص شود، این فرد در این مدت دو روزه ۱۰ تا ۱۵ نفر را مبتلا می‌کند. همه دانشمندان می‌گویند که سرعت واگیری و بروز علائم اُمیکرون در زمان کمی رخ می‌دهد بنابراین در این شرایط انجام دادن تست، زیاد به نفع کنترل بیماری نیست.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در شرایط اپیدمی بروز علائم، کسالت، سرفه، آبریزش بینی و سرماخوردگی باید اُمیکرون فرض شود و این افراد خود را از جامعه جدا کنند. هر چند برای اطلاع دقیق از موارد بیماری باید تست گرفته شود اما اکنون ما می‌خواهیم از انتشار بیماری جلوگیری کنیم.

علوی افزود: زمانی که ویروس وارد چرخه می‌شود با ویروس‌های دیگر رقابت می‌کند. ما مشاهده کردیم که در کمتر از یک ماه اُمیکرون جای دلتا را در بسیاری از کشورها گرفت و به تدریج ۹۹ درصد ویروس غالب، اُمیکرون شده است.

وی در خصوص تاثیر آنتی بادی‌ها در بدن در برابر ابتلا به بیماری بیان کرد: اثربخشی واکسن‌ها از طریق اندازه‌گیری آنتی‌بادی و ایمنی ایجادشده در فرد در خارج از آزمایشگاه انجام می‌شود که آزمایش روش دوم، چهار تا پنج سال بعد قابل اندازه‌گیری است و این کار در هیچ کشوری انجام نشده و تنها اندازه‌گیری آنتی بادی انجام شده است. اندازه‌گیری ایمنی در سیستم ایمنی همورال و سلولار نیز وجود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در مجموع هنوز برای اظهار نظر در مورد اثربخشی واکسن زمان نیاز است. اندازه‌گیری میزان آنتی بادی زیاد دقیق نیست و هنوز مطالعه‌ای نیز در مورد خوب یا بد بودن واکسن‌ها در کشور به آن صورت انجام نشده است اما عوارض واکسن بسیار کم بوده است. اثربخشی واکسن نیز پس از موج جدید و مشخص شدن میزان کاهش مرگ و میر، مشخص می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری بیش از ۲۰ جلسه در زمینه جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب در اهواز گفت: یکی دو ماه پیش شهرداری قول داد در سایت صفیره محلی برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب در نظر بگیرد. محلات، محل جولان این سگ‌ها شده‌اند و در مواردی شاهد لت و پار شدن این کودکان و سقط جنین زن باردار در پی حمله این سگ‌ها بودیم. بارها در زمینه موارد مختلف از جمله سامان‌دهی سگ‌های بلاصاحب، وضعیت پسماندها و آب و فاضلاب علیه شهرداری شکایت کرده‌ایم اما ما تنها وظیفه نظارت را داریم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار