اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
شوشان - حجه الاسلام دکتر محمد امین جامعی:

استاد دانشگاه و فعال اجتماعی و حقوقی در واکنش به قتل زن جوان اهوازی:


متاسفانه گاهی اوقات در اهواز شاهد حوادث و اتفاقاتی هستیم که دردناک بوده و در تضاد با فرهنگ غنی و والای مردم استان و اقوام متحد آن می باشد. 

حوادثی که به دور از آموزه های اسلامی است و موجب خدشه به امنیت روانی شهروندان می شود.

 یکی از این حوادث مربوط به قتل فجیع یک زن جوان به دست همسرش در اهواز بود که انگیزه این قتل؛ مسائل خانوادگی مطرح شده است.

 اگر چه قتل فجیع این زن البته تنها نمونه از قتل های ناموسی فجیع در کشور نیست اما متاسفانه تصاویر تکان‌دهنده از قتل این زن، کشور را در شوک فرو برد و فیلم و تصاویر آن در فضای مجازی دست به دست شد. 

در این خصوص هم باید گفت که با توجه به محتوای آسیب ‌زای این تصاویر برای وضعیت سلامت جامعه و جلوگیری از آسیب‌های وارده از طریق نشر آن‌ به امنیت روانی جامعه، انتشار این تصاویر اصلا خوب نیست و از لحاظ روانی بر روی جامعه اثرات خوبی ندارد. 

متاسفانه عده‌ای از افراد با اهداف مختلف، تصاویر و فیلم از صحنه‌های وقوع یک قتل را منتشر می کنند که موجب جریحه‌ دار شدن عواطف و احساسات عمومی جامعه و مردم بویژه برای کودکان و نوجوانان می شود. 

در این رابطه از مردم فهیم و آگاه درخواست داریم از انتشار هر گونه عکس و فیلم که در تضاد با ارزش‌ها و هنجار‌های اجتماعی فرهنگی می باشد و باعث جریحه ‌دار شدن احساسات عمومی در جامعه می‌شود، خودداری کنند.

 در خصوص قتل فجیع این زن جوان در اهواز باید گفت که برخی شهدا بابت حفاظت از ناموس خود سر می‌دهند ولی برخی دیگر به نام ناموس، دست به چنین جنایتی می زنند.

 به اعتقاد بنده مجلس باید در ترمیم بخشی از خلأهاى قانونی به موازات تلاش متولیان فرهنگی برای ارتقاء سطح فرهنگ عمومی اقدام عاجل داشته باشد چون بسیاری از ناهنجاریهای رفتاری  مرتبط با بانوان، ریشه در کاستی های فرهنگی دارد اما نمی توان از نقش قوانین بازدارنده در کاهش این آسیب ها غفلت کرد.

متاسفانه برای برخی افراد در برخی بافت‌های فرهنگی کشور عزیزمان، غیرت با مصادیق غلطی عجین شده است و در این رابطه از مبلغان دینی و دستگاه های مرتبط انتظار می رود این مصادیق غلط را تبیین کنند تا مفهوم درست غیرت مردانه به جامعه گفته شود تا شاهد چنین اتفاقات دردناکی نباشیم.

باید خطاهای فاحش فرهنگی را اصلاح کنیم و از طرفی، نهادهای متولی آموزش و فرهنگ سازی هم نباید جامعه را رها کنند.

برای جلوگیری از قتل های ناموسی همچون قتل زن جوان اهوازی باید ضمن فرهنگسازی، پیشگیری از وقوع چنین جرایمی در اولویت باشد.

پیشگیری از وقوع جرم و فرهنگ سازی و منع خشونت های خانوادگی از دیگر اقداماتی است که باید انجام شود.

باید زمینه های بروز این اعمال فجیع شناسایی شوند و همچنین ریشه باورهای غلط باید از بین برود.

از جامعه ایران و بخصوص خوزستان که دارای ریشه دینی و فرهنگی و شاخص های والای اجتماعی است، وقوع این حوادث پذیرفتنی نیست. 

در پایان جا دارد از تلاش پلیس و صدور دستورات قضایی لازم در استان برای شناسایی عوامل قتل و دستگیری آنها تقدیر شود و انتظار می رود دستگاه قضایی با متهم این حادثه، قاطعانه و سریع برخورد می‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار