شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
شوشان - دکتر ایرج مزارعی :

این روزها فضای بیم و امید در مناقشه روسیه و اوکراین بسیار پرنگ تر شده است و خط و نشان آمریکا و ناتو به روسیه  و بلعکس واکنش مسکو  به ادعای غربی ها بسیار تهاجمی تر از همیشه شده است که این تهدیدات در دل خود تحلیلهای متنوع و زیادی در پی داشته است . 

خبرهای دریافتی از آسمان و اتمسفر فضای سیاسی اوکراین حاکی از افزایش نگرانی از احتمال حمله روسیه به این کشور میباشد و بسیاری از کشورها از حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین خبر می‌دهند.

در این جا چند نکته در خصوص اخرین تحولات میدانی این مناقشه و بحران خدمت شما عزیزان تقدیم میدارم :

۱- شنیده شدن صدای جنگ نرم و رسانه ای روسیه و غرب در کل جهان، قبل از آغاز جنگ گرم. 
۲- خروج اغلب کشورهای اروپایی و آسیایی از اوکراین بمنزله نگرانی‌ها از احتمال حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین میباشد.

 ۳- با توجه به‌ روابط راهبردی و استراتژیک ایران و روسیه، عدم اعلام قطعی خروج شهروندان ایرانی توسط سفارت جمهوری اسلامی در کی‌یف، بمنزله این است که هنوز تا مرحله آغاز جنگ ، کمی فاصله داریم .

۴ - علی رغم ظواهر این بحران ، امریکا بی میل به جنگ هم نیز نمیباشد ، چرا که جنگ زمینه وابستگی همه جانبه اروپا به امریکا را بیشتر می‌کند و کمی از بدهی ۳۰ تریلیون دلاری امریکا میکاهد .

۵ - در صورت جنگ احتمالی، کمک امریکا صرفا پشتیبانی و رسانه ای خواهد بود و از حضور مستقیم در جنگ خودداری میکند .

۶ - میکروفن گفتگوی دیپلماتیک بین مثلث بایدن ، پوتین و مکرون در آستانه خاموشی کامل قرار گرفته است .

۷ - اعزام ۱۰۰ هزار سرباز روسی به بلاروس و اجرای رزمایش مشترک با این کشور و محاصره کامل دریایی اوکراین از سه طرف در راستای شانس بالای جنگ قابل تحلیل است .

۸ - رزمایش روسيه و بلاروس، پوششی برای استقرار تجهیزات نظامی است و بر اساس شواهد، روسيه در این رزمایش بر برتری هوایی ، پشتیبانی نزدیک هوایی ، شلیک با بردهای بلند ، و تاب آوری رزمی تاکید دارد .

۹- استقرار بمب افکن های tu-22m3 در بلاروس نیز تهدید تلویحی برای انتقام هسته ای در صورت گسترش جنگ با حضور امریکا و ناتو قابل تحلیل است .

۱۰- این رزمایش به معنای نمایش قدرت و بازداشتن امریکا و ناتو در جنگ احتمالی نیز قابل ارزیابی میباشد و از لحاط عملیاتی و تاکتیکی روسها را بیشتر با میدان و زمین جنگ آشنا می‌کند. 

۱۱- اعزام ۳ هزار نیروی دیگر امریکایی به لهستان نیز  بیشتر در راستای بازدارندگی میباشد تا حضور در جنگ .

۱۲-  نگرانی های امنیتی مسکو همچنان گسترش ناتو به حیات خلوت روسيه میباشد که غرب باید به آن پایان بدهد تا از شانس جنگ کاسته شود .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار