رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با بیان اینکه بر اساس شاخصهای جهانی سالانه باید حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری و راهداری راههای کشور هزینه شود، گفت: با توجه به محدودیتها و شرایط اقتصادی کشور، سالانه به حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم اما فقط یک سوم از این اعتبار تامین میشود.
داریوش امانی در حاشیه بازدید از پروژههای راهسازی خوزستان که امروز، ۳۰ بهمن ماه انجام شد، اظهار کرد: امروز به دعوت نمایندگان شهرستان اهواز از محورهای مواصلاتی شهرستان اهواز و راههای روستایی بازدیدی انجام شد.
وی افزود: یکی از استانهای موفق در جذب اعتبارات راهداری، استان خوزستان است که در سال جاری حدود یک هزار میلیارد تومان پروژههای راهداری در این استان اجرایی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به عقبماندگیهایی که همچنان در خوزستان پابرجا بوده، قرار است در جلسهای برای محورهایی که دچار مشکل هستند تصمیمگیری و اعتبارات جدیدی برای این محورها برای سال ۱۴۰۱ پیشبینی شود تا مسایل و مشکلات مردم به ویژه در راههای روستایی در خوزستان مرتفع شود.
امانی با اشاره به وضعیت نقاط حادثهخیز در خوزستان ادامه داد: نقاط پرحادثه نقاطی هستند که معمولا در یک مدت زمان مشخص تصادفات بیشتری در آن نقاط رخ میدهد. این نقاط شناسایی و اقدامات اولیه جهت شناساندن نقاط به مردم و راهبران انجام شده است.
وی افزود: برخی از این نقاط در اولویت اول قرار داشته و به کمک پلیس شناسایی شده است و در حال انجام اقداماتی هستیم تا این نقاط حادثهخیز برای هر سال کاهش یابد.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور گفت: برای برخی از نقاط حادثهخیز باید کارهای اساسیتر مثل احداث تقاطع غیر همسطح، زیرگذر و... اجرایی شود. این طرحها در پروسه تامین اعتبار قرار گرفتهاند تا بتوانیم مشکل این نقاط را حل کنیم.
امانی در خصوص بهسازی راههای روستایی گفت: ۲۲۱ هزار کیلومتر راه اصلی، شریانی، روستایی و فرعی در کشور وجود دارد که برای راهداری و نگهداری از این میزان راه در کشور براساس شاخصهای جهانی سالانه باید حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شود اما با توجه به محدودیتها و شرایط اقتصادی کشور، حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم.
وی افزود: با توجه به جذب و تخصیص اعتبارات معمولا یک سوم این عدد تامین میشود و این مساله باعث عقب ماندگی بخشی از نگهداری راهها میشود. امیدواریم امسال با تدابیری که در وزارت راه و شهرسازی با همکاری مجلس اندیشیده میشود بتوانیم بخشی از این عقب ماندگیها را جبران کنیم.