شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: تعداد تخت‌های PICU متناسب با درگیری کودکان در این موج نیست که در حال تلاش برای افزایش این تخت‌ها هستیم، گرچه تاکنون هیچ بیماری که نیاز به تخت ICU داشته باشد، از تخت محروم نشده است.

دکتر سید محمد علوی در حاشیه نشست قرارگاه عملیاتی و نظارتی ستاد استانی مقابله با کرونا که امروز (۳ اسفندماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر کشورهای اروپایی و آمریکا که زودتر وارد موج شدند در حال خروج از پیک بیماری هستند و خروج از پیک به قسمت‌های غربی آسیا مانند ایران و ترکیه نیز رسیده است. اکنون اکثر موارد بیماری در آسیای میانه و شرق آسیا هستند.

وی افزود: در حال حاضر ایران با کاهش ۴۰ درصدی در موارد ابتلا، در حال عبور از پیک است. میزان مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خوزستان نیز سیر نزولی دارد اما با توجه به اینکه میزان تست‌هایی که انجام می‌شود محدود به بیماران مشکوک به کرونا است، تعداد موارد شناسایی شده بیماری تغییرات زیادی با گذشته نداشته یا سیر نزولی آهسته‌ای دارد. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: زمانی که موج بیماری در اروپا رخ داد ۳۶ روز طول کشید تا بیماری به پیک رسید در حالی که رسیدن به پیک در ایران و خوزستان در مدت دو هفته رخ داد و اکنون اگر اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد در حال خروج از پیک هستیم که شرایط اقلیمی، انجام واکسیناسیون، بالا بودن موارد سرپایی، تجربه به دست آمده از پیک‌های قبلی  در  این زمینه تاثیرگذار هستند.

وی افزود: در موج سوم بیماری، موارد سرپایی نسبت به افراد دارای علامت حدود ۱۱ به یک بود. در موج چهارم موارد سرپایی نسبت به افراد دارای علامت به دلیل انجام تست کمتر، کاهش یافت اما در این موج موارد سرپایی نسبت به بستری ۲۰ به یک هستند که یکی از توفیقات در شناسایی به موقع بیماران است. 

 علوی با اشاره به شرایط پایداری بیماری در استان خوزستان گفت: میزان بستری‌ها روند کاهشی دارد اما میزان فوتی‌ها در ایران و خوزستان نسبتا بالا است که این موارد به بیماران بستری شده در دو یا سه هفته قبل بر می‌گردند. 

وی افزود: در ابتدا سرعت واکسیناسیون بسیار خوب بود اما با توجه به اینکه افرادی که حاضر به تزریق واکسن نیستند هنوز استقبال زیادی از واکسیناسیون ندارند، در روزهای اخیر سرعت واکسیناسیون در خوزستان مناسب نبوده و استقبال مورد نظر انجام نشده است. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: پیشرفت نوبت اول واکسیناسیون حدود ۰.۱ درصد، نوبت دوم ۰.۱ درصد و نوبت سوم نیز ۰.۲ تا ۰.۳ درصد و کم است. 

وی با بیان اینکه پوشش نوبت اول واکسیناسیون در کل جمعیت ایران ۷۳ درصد است که نزدیک به ارقام کشورهایی مانند امریکا و انگلیس است و از ترکیه بالاتر است، گفت: پوشش نوبت اول واکسیناسیون در افراد بالای ۱۲ سال خوزستانی حدود ۸۵ درصد، نوبت دوم ۷۲ درصد،  پوشش نوبت سوم در افراد بالای ۱۸ سال ۲۸ درصد و پوشش واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال نیز حدود ۶ تا ۷ درصد است.

علوی افزود: با توجه به اینکه در موج‌های قبلی کودکان کمتر درگیر بیماری می‌شدند، وزارت بهداشت ضرورتی برای توسعه تخت‌های ICU کودکان مبتلا به کرونا نداشت اما با توجه به درگیری بیشتر کودکان در این موج، حرکت وسیعی در وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای افزایش این تخت‌ها انجام شده است. 

وی تصریح کرد: در مجموع تعداد تخت‌های PICU متناسب با درگیری کودکان در این موج نیست که در حال تلاش برای افزایش این تخت‌ها هستیم، گرچه تاکنون هیچ بیماری که نیاز به تخت ICU داشته باشد، از تخت محروم نشده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار