شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
شوشان - کیانوش بتواز:

کیانوش بتواز نایب رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات مجمع ملی جوانان کشور:

بشر از دیرباز با ارتباطات مانوس بوده است.

او برای رفع نیازهای خود و زندگی اجتماعی مجبور به تبادل با همنوعان است و در دنیای امروز با وجود تکنولوژی پیشرفته ارتباطات بیش از پیش مورد توجه است لذا فضای مجازی پیشران در امر ارتباطات می باشد.

در گذشته رسانه‌ای که بر دیگر رسانه ها قالب بود روزنامه ها و مجلات چاپی بودند این رسانه ها مخاطبان پروپاقرص و خاصی داشتند و می توانستند در امور اجتماعی تاثیر بسزایی داشته باشند .

امروزه با گستردگی شبکه اینترنت چاپ و نشر در حوزه رسانه کمرنگ شده و جای خود را بیش از پیش به پایگاه‌های خبری و رسانه های دیجیتال داده است اما همچنان قدرت رسانه در جامعه حفظ و پایدار است پس اهمیت فضای مجازی در امر ارتباطات و نقش این فضا در جامعه انکار ناپذیر است.

لذا همچنان که قبلاً هم گفته شده است بهترین ابزار برای ارتباطات در عصر حاضر همین فضای مجازی می باشد. در نتیجه برای بهبود استفاده از رسانه های دیجیتال و مجازی باید آموزش، سواد رسانه‌ای و آگاهی درمیان استفاده‌کنندگان از اینترنت بیش از پیش تقویت و تا جای ممکن در جامعه تزریق گردد.

با گسترش روابط و تبادل اطلاعات میان چند فرهنگ مختلف زمینه سازی برای ایجاد اختلافات و یا تهاجم فرهنگی آماده می‌شود یعنی اگر فضای مجازی استفاده بهینه نشود، تخریب‌های جبران ناپذیری به وجود خواهد آورد.چه بسا در جامعه ایرانی کم و بیش با این تخریب ها و آسیب های مختلف اجتماعی که فضای مجازی مسبب آن بوده است دمخور می باشیم.

بهترین و کاربردی ترین راهی که می توان به آن تکیه کرد و جامعه را در مقابل هجوم بی وقفه فضای مجازی حفظ کرد،سواد رسانه‌ای می باشد که در این نوشته به آن می پردازیم.

"سواد رسانه‌ای به معنای استفاده و تشخیص صحیح رسانه ها از یکدیگر برای برداشت درست اخبار یا تولیدات رسانه ای است.”

با پیشرفت تکنولوژی و حاکمیت فضای مجازی در بستر جامعه این مهم ضرورت دارد که با سواد رسانه‌ای جامع و کامل به پیشواز استفاده از این فضا برویم .

کاربردی ترین راه رسیدن به سواد رسانه‌ای در میان آحاد جامعه آموزش صحیح از طرف دانایان فن می باشد.

فضای مجازی که برای جامعه ما کاملاً بیگانه است می‌تواند تخریب‌های چشم گیری به همراه خود برای تمام اقشار داشته باشد.

در این میان بیشترین قشر آسیب پذیر کودکان، نوجوانان و بانوان می‌باشند.

با گسترش دستگاه‌های ارتباطی و در دسترس بودن تکنولوژی مجازی بستری برای در دام افتادن گروه‌های آسیب پذیر فراهم می گردد.

اگر خانواده‌ای در میان خود سواد رسانه‌ای و نحوه استفاده صحیح از فضای مجازی را آموزش ندیده باشد ممکن است در معرض خطرات مخربی مانند: اعتیاد به فضای مجازی ،استرس، فریب، کلاهبرداری های اینترنتی، فساد اخلاقی و اختلالات روانی قرار گیرد.

در دوران کرونا فضای مجازی یکی از پرکاربردترین ابزارهای ارتباط جمعی در میان اقشار مختلف ایفای نقش کرد. چنانچه تمامی کلاسهای آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها از این طریق اجرایی گردیدند ودر حقیقت این فضا به حد زیادی از ابتلای به ویروس کرونا پیشگیری کرد اما به همین نسبت درمیان دانش‌آموزان و دانشجویان به صورت رسمی گسترش یافت.

این موضوع نشان از اهمیت زیاد فضای مجازی در ارتباطات، آموزش و جامعه شناسی دارد. وقتی که قصد استفاده از فضای مجازی را داریم ،پس باید آگاهی و دانش استفاده از آن را نیز بدانیم .

نقش پدر و مادر در خانواده برای آگاه سازی و بستر سازی یادگیری سواد رسانه‌ای بسیار کلیدی و پررنگ است. 

آن‌ها باید آموزش‌های لازم برای استفاده ازفضای مجازی را یاد گرفته و به فرزندان خود القا نمایند. همچنین در کنار اعتمادی که به فرزندان خود در مورد استفاده از از فضای مجازی دارند هوشیار باشند. به فرزندان خود کمک کنند تا در گرداب بازی های فریب دهنده این فضا قرار نگیرند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار