شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
مهم‌ترین و توانمند ترين رودخانه ایران و خوزستان كرخه در فصل زمستان و بارشها در منتهي اليه آن در معرض فروپاشی زیستی است و خطری مهم‌تر از افت کمی آب در اثر بارگذاری‌ های پرشمار در بالادست و تغییرات اقلیمی آن را تهدید می‌کند.

شوشان - جواد الهایی سحر:

# نه به ساخت سد معشوره در بالادست کرخه 

راهِ پاسداری واقعی از كرخه جلوگيري از ساخت سد معشوره است؟

مهم‌ترین و توانمند ترين رودخانه ایران و خوزستان  كرخه در فصل زمستان و بارشها  در منتهي اليه آن در معرض فروپاشی زیستی است و خطری مهم‌تر از افت کمی آب در اثر بارگذاری‌ های پرشمار در بالادست و تغییرات اقلیمی آن را تهدید می‌کند؛ اینکه روزانه میلیون‌ها لیتر فاضلاب و پساب خام بدون هيچ اراده و عزمی برای تصفیه واردش می‌شود. 

تقریباً این رودخانه از کنار هر شهری که عبور می‌کند؛ چه در مناطق استانهاي بالادست و چه خوزستان در پایاب، پذیرای حجمی باورنکردنی از سموم شیمیایی، مواد شوینده، پساب‌های خطرناک صنعتی، پتروشیمی، بیمارستانی و شیرابه است. 

این حجم بیشتر از یک رودخانه به بزرگی زاینده‌رود بوده و متاسفانه هنوز اراده‌ای برای حل آن وجود ندارد.

 در این میان، آخرین میخ به تابوت تاب اوري  كرخه جناب ريسي ريس جمهور كشور با دستور ساخت سد معشوره به استان زد 

 اين سد همانند سدهاي ديگر 
بدون مطالعات مقدماتي 
بدون در نظر گرفتن كارشناسان استان 
بدون مجوز محيط زيستي 
بدون در نظر گرفتن حقابه خوزستان 
بدون در نظر گرفتن حقابه محيط زيستي خصوصا تالاب هور العظيم 
بدون مجوز شرعي 
بدون در نظر گرفتن خيلي از مجوزهاي ديگر ساخته ميشود 

برآورد می‌شود که خسارت این بی‌تفاوتی شگفت‌آور دولت‌، مدیران محلی و مسئولان وزارت نيرو  نسبت به تداوم این خرابکاری نابخشودنی، سالانه ‌هزاران میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضربه می‌زند و تبعاتش در قالب افزایش هزینه‌های سلامت از توان سرمایه‌گذاری‌های ملی می‌کاهد.

 چگونه چنین حماقت باورنکردنی‌ای را وزارت نيرو و سازمان محيط زيست به جناب رئيسي گوشزد نمي كنند ؟ آیندگان هرگز ما را نمی‌بخشند اگر امروز اولویت نخست حذف سد معشوره از سبد بودجه كشور نباشد.

 نخبگان ، كارشناسان و فعالان محيط زيست استان بايد بدانند كه ؛وقتی خود برای دفاع از مایملک محیط‌زیستی و میراث خویش خردمندانه و همه‌جانبه با اشراف به ابزارهای حقوقی عمل نکنیم، معلوم است که بازی را به فاجعه‌بارترین شکل ممکن باخته‌ایم و آنگاه معلوم است که باید برای تراژدی آخرین ميخ بر تابوت تاب آوري كرخه در درون خویش سخت گریسته و آه بکشیم ...

واما سخني چند با نمايندگان غافل از زيست بوم خوزستان!؛ در دنیای سیاست هر نوع نیرنگ، دروغ، اشک تمساح و فریبی ظاهراً جایز است؛ انگار سیاستمدار خوب، سیاستمداری است که استادانه‌تر دروغ گفته و با نیرنگ هر چه تمام‌تر در مسیر تحققِ هدف، وسیله را توجیه کند!

اما در دنیای کنشگران و فعالان حوزه محیط‌زیست، هرگز هیچ مطالبه‌گری نباید آغشته به دروغ، سیاست‌بازی و نیرنگ باشد.

ما جملگی مخالف طرح‌های انتقال آب هستیم و اعتقاد داريم كه ساخت سد معشوره تخريب گسترده جنوب استان خوزستان ، تخريب ابرزيست بوم ترين تالاب ايران ، مهاجرت مرزبانان و جوامع محلي ، تخريب نخلستانها و مهم تر با ساخت سد معشوره كرخه اخرين دژ تاب آوري در خوزستان از بين خواهد رفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار