شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
شوشان - دکتر حسن دادخواه:

حدود شش ماه پیش و با آمدن دولت جدید، در یادداشتی نوشتم که تا فرارسیدن نوروز و صدور پیام های نوروزی لازم است که در روال ها و سیاست ها و برنامه ها، مردم بطور عملی و روشن، تغییراتی را احساس کنند تا به فردایی بهتر برای خویش و میهن عزیز ایران، امیدوارتر شوند و به محتوای تازه و جدیدی در پیام های نوروزی بربخورند و تحقق آن را باور کنند.

امروز اما با گذشت چند ماه از انتشار آن یادداشت نه تنها اخبار و چشم اندازهای تازه ای به گوش و دیده مردم نرسیده است بلکه همگان در انتظار تصویب چند قانون و تحمل فشار بیشتر و ادامه نگرانی ها قرار دارند.

در دستور قرار گرفتن طرح صیانت از فضای مجازی، فشار بیشتر بخش درآمدهای بودجه به مالیات های جدیدی که مردم باید پرداخت کنند و حذف ارز دولتی، بلاتکلیف ماندن گفت و گوهای برجام و پیامد های حمله به اکراین و........هر یک از جمله خبرهای نگران کننده برای مردم در آستانه سال نو و جشن های نوروزی و احیانا تکرار پیام های نوروزی و دعوت از مردم برای آمادگی بیشتر در تحمل سخنی ها و نوین روزهای بهتر در آینده ای مبهم و نامعلوم است.

از قراین و نشانه های بسیاری که دسته ای از آن در همین هفته های گذشته محسوس بود می توان دریافت که مقامات عالی دولتی و کشوری که بایستی سرچشمه تحولات به سود مردم باشند، عموما در فضای ذهنی و دنیایی متفاوت از دنیای حقیقی که مردم در آن بسر می برند، حضور دارند و تنفس می کنند و اصولاً قرار نیست یا نمی توانند که گره ای از مشکلات همگانی مردم باز کنند.

نارضایتی عمومی مردم از کاهش قدرت خرید و سقوط دسته های دیگری به زیر خط فقر، بالا رفتن هزینه های زندگی و معیشت روزانه و کافی نبودن حقوق ماهانه اقشار حقوق بگیر برای گذران زندگی، نه تنها بخش اقتصادی زندگانی مردم را با مخاطرات روبرو ساخته بلکه اعتبار شغلی و سرمایه معنوی و اجتماعی آنان را نیز فروکاسته است.

جای تأسف دارد که مردم نه تنها بازتاب وضعیت اسفناک خویش را در گفتار و رفتار و موضع گیری های مقامات عالی نمی بینند بلکه هر از چندی، سطح پایین اطلاعات عمومی و تحلیل های نادرست و متناقض بلکه متضاد با واقعیات را در گفتار  ایشان می بینند!

ادامه رشد سریع نارضایتی مردم از یک سو و بی توجهی عامدانه یا طبیعی مقامات عالی به این نارضایتی ها  و بی عملی و کم تحرکی آنان در اتخاذ تصمیم هایی که منجر به تغییرات محسوس در روند اداره کشور گردد، به هر حال می تواند زمینه را برای برهم خوردن نظم اجتماعی و عدم کنترل آن فراهم کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار