شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۴۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۱
شوشان - دکتر فاضل خمیسی:

اوایل دهه ی ۵۰ زنی در  منطقه ی حصیرآبادِ اهواز در آن انتهای کوچه های پیچ در پیچ و مملو از همه چی،  از کودک تا سیم های آویزان برق و شیلنگ هایی که آب را از لوله ی شاهی* تا به درام ها  (بشکه ها) برسانند،بر اثر «وبا» مُرد! 

ماشین بهداشت آمد، میگفتند میخواهند خانه را ضدعفونی کنند! بزرگ و کوچک دورجیپ لندرور جمع شده بودیم . مردی ماسک بر صورت با یک کیسه از خانه بیرون آمد، در همان کوچه ی خاکی مقابل چشمان حیرت زده ی همسایه ها، لباس و تشک وپتوی مرحومه را سوزاندند، دود سیاهی بلند شد مثل بخت مردمِ دور جیپ.

مأمور بهداشت به هیچ کس توضیح نمیداد که چرا آن آتش سوزی را در کوچه راه انداخته است ، همه میترسیدیم هم از مأمور دولت و هم از وبا!

منزل ما کوچه ی پُشتی بود، و پدرم خدا را شکر میکرد که در کوچه ی «وبا گرفته» منزل نخریده ، زیرا از آن روز که مأمور بهداشت آمد،  همه ی ساکنین کوچه ی وبا میخواستند منازلشان را حتی با قیمتِ پایین تری بفروشند اما خریداری نبود. 

حالا «کوچه ی وبا» آدرس شده بود. و ارزانی خانه ها به کوچه های اطراف سرایت کرده بود مثل وبا!

پدرم هم میخواست با قیمت پایین تر منزلمان را بفروشد اما مشتری نبود! شاید هم میخواست شُکرگزاریش را پس بگیرد!

بعدها فهمیدیم که موش عامل وباست ، اما موش ها که همه جا بودند و در ظاهر کاری به کار انسانها نداشتند، تازه! از آدم‌ها هم میترسیدند، پس چطور میشد که باعث حراج شدن محله ای شوند!

حالا دیگر بچه های محل به جای بازی توپ ُتهران- اهواز( بازی با یک دروازه) یا دوگُله یا هفت سنگ یا... ،عصرها مُوش می کُشتند.

کُلی سال گذشت ، کوچه ی وبا از یاد رفت ، برای خانه ها آب لوله کشی آمد ، کوچه ها آسفالت شد، اما هنوز خاطره ی سوزاندن لباس های آن زن مقابل چشمان خانواده و همسایگان از یاد نرفته ، ای کاش مأمور بهداشت بیشتر درأیت میکرد!!!

لوله شاهی : لوله ی آبی که در کوچه ها قرار داده میشد و مردم به نوبت از آن برای پُر کردن بشکه ها استفاده میکردند در آنموقع در برخی مناطق اهواز هنوز برای منازل لوله کشی آب فراهم نشده بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار